Ap, Frp, Høyre, Krf, Mdg, Rødt, SV og Venstre stilte alle sammen med én representant, og felles for alle partiene var at de var takknemlige for å ha blitt invitert til en av de første klima og miljø debattene lokalt.
Noe annet som var felles for alle partiene var at de alle var enige i at natur og miljø er en viktig sak i den lokale valgkampen.Dette mener partiene:
Før debatten startet fikk alle partiene mulighet til å dele noen tanker de har om klima- og miljøpolitikken, og Kronstadposten har samlet et utdrag av partiene sine uttalelser. Morten Simensen Haldorsen, fjerdekandidat for Alta Arbeiderparti: Alta Arbeiderparti sin fjerdekandidat, Morten Simensen Haldorsen, beskrev menneskeskapte klimaendringer som vår tids største utfordring, og noe Alta Ap tar veldig seriøst.– Vi som vokser opp i dag er de første som merker de katastrofale endringene i klima og miljø, men vi er også de siste som kan gjøre noe med det. AP står for en sosial og rettferdig klimapolitikk. Vi vil kutte i utslippene og legge til rette for aktivitet og grønne arbeidsplasser fordi vi tror at i fremtiden er de tryggeste arbeidsplassene de som er grønne, sier han før han fortsetter; – I Alta og i Norge har vi de beste forutsetningene for å satse på klima- og miljøvennlige industriarbeidsplasser basert på fornybar energi. Vi må ha et fremtidsrettet næringsliv hvor vi tar vare på klima og miljø, og at bedriftene jobber aktivt for å kutte utslippene og fremme klimatiltak. Kommunen sin rolle i dette er å være en tilrettelegger for, og etterspørre denne utviklingen hos næringslivet i vår kommune. Understreket at klima og miljø burde være en del av alle beslutninger og all politikk i landet. Han var også klar på at Alta måtte være en foregangskommune på grønne innkjøpt.
– I Alta går vi til valg for en grønnere byutvikling der vi bidrar til å nå de nasjonale klimamålene. Dette handler om at vi må tenke klima og miljø i alle beslutninger som tas i planleggingen i kommunen, da både om boligfelt, nye bygg, gang og sykkelstier og hjertesoner rundt skolene våre. Tonje Martine Nerdal, tredjekandidat Alta Frp: Tonje Martine Nerdal startet med å si at for Frp så er det viktig med klimatiltak som fungerer og som ikke bare ser pent ut på papiret.
– Nøkkelen for å få dette til må være nasjonal klimapolitikk som bidrar internasjonalt, men selvfølgelig skal vi også lokalt bidra for å gjøre jobben.
Et av deres hovedfokus, er å skrinlegge avlastningsveien gjennom Aronnes.
– Veien er planlagt over naturområder, myr og dyrket mark, og nedbygging av LNF til fordel for økt biltrafikk er miljøkriminalitet av verste sort. Avlastningsveien er planlagt og godkjent av Alta kommunestyre. Frp vil fjerne veien av plankartet. Nedbygging av matjord er et steg i feil retning i en tid der verden mangler mat, konstaterte Nerdal før hun fortsatte;
– Det å fjerne avlastningsveien vil være det viktigste miljøtiltaket i Alta. Skal vi redusere biltrafikken og øke kollektivtrafikk og sykkel, kan vi ikke legge til rette for enda en motorvei gjennom Alta, og heller bedre bussruter og sykkelveier.
Nerdal trakk også frem Frp sin nasjonale plan om å åpne for kjernekraftverk.
– En energiressurs som er meget ren og utslippsfri. Et kjernekraftverk slipper ut mindre stråling enn det t-bane stoppet utenfor Oslo nasjonalteateret gjør.
Til slutt benyttet hun også muligheten til å si at de lokalt er i spissen for motorferdsel.
– Ungdom og andre scooterkjørere vil uansett kjøre scooter utenfor løypene, og derfor ønsker vi i Frp lokal selvstyre av motorisert ferdsel i utmark. Vi i Frp vil jobbe for å skaffe frem et friområde for friscooterkjøring, der folket kan få utløp for sin frie scooterkjøring. Vi vil gjøre dette for å skåne områder hvor det ikke bør frikjøres med scooter, samtidig som vi gir muligheten til at flere kan bruke den flotte naturen vi har her oppe i tilrettelagte områder.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– For å få ytterligere fokus og positive endringer så må vi ta vare på de tre grunnpilarene innenfor bærekraft, for bærekraft er ekstremt viktig. For å få miljømessig bærekraft må vi også ha sosial bærekraft og økonomisk bærekraft. Ingen av disse tre tingene lar seg gjøre uten at vi har de tre grunnpilarene til stede.
– Man får ikke nye næringsprosjekter i dag uten økonomisk eller sosial bærekraft. Man får ikke nye miljøprosjekter uten at det blir sosialt akseptert, og det ligger økonomi i det. Man får heller ikke større sosiale endringer uten å ha økonomi eller klima på plass. Slik har det blitt og slik må det være. Bjørkmann var klar over at vår kommune og vår region står overfor flere utfordringer, hvor mange av dem inkluderer miljø og natur, med større eller mindre inngrep som følger av det.
– Om vi vil det eller ikke så er vi en del av et Europa som har behov for energi, mineraler og ressurser. Mye av det har vi her hos oss, og vi har valget om å bidra eller melde oss ut. Jeg tror vi er nødt til å bidra med de forpliktelsene det gjelder.
– Det er til Europa vi selger fisk og det er fra Europa vi får våre gjester og turister. Vi har bruk for energi fra Europa, og vi må bidra tilbake. Det er ikke slik at vi bare kan plukke det som passer oss, for det må være en toveis handel der, sier han. Artikkelen fortsetter under bildet. Knut Klevstad, Krf – Vår gode mann i Krf, Dag Inge Ulfstein har sagt at klimakrisen og miljøutfordringer er en krise for oss, men at det er en katastrofe for den fattige delen av verden. Vi har ikke smakt på katastrofer enda, og det tror jeg er både lokalpolitikere og nasjonale politikere sin innretning og holdning til miljø og klimautfordringer. Vi har ikke sett realiteten enda.
– Både lokalt og nasjonalt har vi et solidaritetsansvar for de som opplever katastrofer. Det er bakgrunnsteppet for våre holdninger. Han mener at vi har en stor jobb foran oss.
– I kommende kommunestyremøte skal planprogrammet for energi, miljø og klima rulleres, og i saksfremlegget står det at i den forrige perioden, 2017 til 2022, så har vi ikke oppnådd noen resultater på reduksjon av klimamålene våre. Det betyr at de siste få årene vi har frem til 2030 kommer til å bli veldig utfordrende og vi må ha tydelige tiltak.
– Transport, elektrifisering, hva kan vi gjøre der lokalt? Melkøya-debatten og strøm er høyst aktuelt. Hvordan vi forvalter innkjøp i kommunen, og hvordan vi forvalter bygg og plan i forhold til hvilke krav som stilles, vil være viktig for oss politikere. Anne Stokke, nestleder for kontrollutvalget MDG og vare i Fylkestinget Anne Stokke fra MDG fortalte at Miljødirektoratet har kommet med 35 tiltak for å få ned klimagassutslippene til 2030, og beskrev det som MDG-politikk.
– Det er en politikk som MDG har hatt i 35 år, og det er det samme vi har sagt i 35 år som fortsatt gjelder. Vi har blitt latterliggjort for å redusere kjøttforbruket og folk har sagt «skal ikke bestemor få lov til å spise kjøtt»? Men bestemor spiste kjøtt til søndagsmiddag, og mye mindre, sier hun. Videre fortalte hun at MDH har to hovedpilarer. Nemlig ren energi og å ta vare på naturen.
– Frode Lindal i MDG Alta fikk gjennom at Alta kommune skulle ha et klimabudsjett, og nå har vi sentralt i Stortinget fått i gjennom en nærenergireform. MDG er også for sirkulær økonomi både sentralt og lokalt. Stokke var også klar i sin sak på at klima og natur henger sammen. – Du må ha en natur for å kunne redde klima. Vi snakker om arealnøytralitet og positivt arealregnskap. Det har MDG alltid hatt på sine programmer. Vi hadde å bevare myr i Alta i vårt første program for nesten 20 år siden. Men vi skal ikke bare verne, men vi må også restaurere naturen. Artikkelen fortsetter under bildet. Bjørn Harald Hansen, Rødt For Rødt var det Bjørn Harald Hansen som deltok, og han fastslo at Rødt sitt parole er at fellesskap fungerer. Deretter gikk han inn på trafikksituasjonen i Alta.
– Når vi ser på trafikksituasjonen i Alta så er det åpenbart at løsningen er å satse på kollektivtransport. En slik satsning burde vært i gangsatt for masse år siden, og da hadde vi ikke hatt store trafikale problemer og ingen mas om avlastningsvei. Også motorferdsel ble tatt opp. – Det må lages snøscootertaxi slik at ikke alle må ha sin egen snøscooter for å få kjørt. Med snøscootertaxi kan man la de som har behov for transport, kjøpe en taxitransport. Det er noe fellesskapet vil ha nytte av og det er litt av forklaringen til hvorfor Alta er der vi er i dag, man har ignorert fellesskap og kollektive løsninger.
– Når det gjelder vern av natur lokalt er spørsmålet hvem som vil det, og da er det stort sett Rødt og MDG. For eksempel når det gjelder motorferdsellov, da var det vi som sto fram og stemte mot de svært vidtgående forslagene. Vi stemte imot forslaget som kom før jul da Alta kommune sendte ut en ganske ekstrem høringsuttalelse som til og med var elendig behandlet politisk.
Hansen og Rødt er også enige med Frp i at en avlastningsvei på Aronnes er en dårlig idé. Han avslutter med å si at hvis Alta kommune forholder seg til de lover og regler som gjelder i forhold til naturvern og klima, så har man kommet langt på vei. Tore Grøtte, førstekandidat SV Alta
– Alta SV vil fortsatt prioritere natur og friluftsområder. Å nyte og nytte seg av Altas områder, skal være for alle. SV vil være garantisten mot at uerstattelige naturverdier ødelegges, fastslo Grøtte. Han var også klar på at SV vil bidra til bedre offentlig transport lokalt, og et godt utbygd kollektivtilbud i hele Alta. – Jeg vet at det kommer en plan nå om å få et bedre tilbud i Alta, og det er kjempeviktig. Skal vi få folk til å ta buss, så er vi nødt til å ha et busstilbud som fungerer. Vi i SV er veldig glade for det busstilbudet som kommer i oktober. Også matdyrking lokalt er noe de har på programmet.
– Vi ønsker at det skal dyrkes mat her i Alta, både for utvikling og at vi skal kunne ha det lokalt forankret, samtidig som det er helsebringende. Vi ønsker å gjøre et forsøk på å ha kollektive drivhus som man kan leie seg inn på. Områder der vi som ikke har muligheten til det selv, kan dyrke mat. Videre gikk han tilbake på transport, og denne gang på sykkelen. Han var klar på at SV ønsket en elsykkel-park, hvor man kan leie elsykler. – Vi ønsker i tillegg å ha merkede tur og sykkelstier. Det er kjempeviktig at vi får dem slik at vi ikke ødelegger den naturen vi allerede har. – Vi ønsker heller ikke mer biomasse i Altafjorden. Oppdrettsnæringen må bare belage seg på å betale både eiendomsskatt og utbytteskatt på det som skjer i Altafjorden, for det er vår fjord. Grøtte delte også et punkt flere var enige i , nemlig at Alta skal bli en foregangskommune på grønne innkjøp. Avslutningsvis kom han også med en uttalelse som publikum jublet for.
– Alle offentlige bygg skal ha søppelsortering. Det er en skam at det ikke er på plass, og det skal vi i SV sørge for. Artikkelen fortsetter under bildet. Tommy Hæggernæs, Venstre Siste politiker ut, var Tommy Hæggernæs fra Venstre. Hæggernæs gjorde det klart at Venstre har miljø i fokus, og at det tar mye plass i valgprogrammet lokalt.
– Vi må ha mer dyrkbar jord og en natur vi kan høste av. Vi må lære å bruke naturen og høste av naturen på tradisjonelle måter. Den beste måten å ta vare på naturen, er å bruke den. Det betyr ikke at vi skal kjøre fritt overalt, men kanskje de gamle postløypene skal bli lov å kjøre igjen.
– Men vi må også lære oss å sette pris på naturen. Uberørt natur er det mangel av og det er nesten ingenting igjen. Men mesteparten er her oppe i Finnmark, og da må vi settes pris på det. Videre tok Tommy opp Melkøya-debatten, og der var han tydelig i sin uttalelse.
– Det kan ikke bli elektrifisert med landstrøm. Vi skal løse klimakrisen, men Equinor må selv kunne betale for karbonfangst. Hvis ikke de kan gjøre det, så kan vi heller ikke forlange at andre i Norge skal starte med karbonfangst. Det er helt uhørt at ikke vi forlanger at Equinor skal løse dette på egne midler. Teknologien er her og mulighetene er der. Avslutningsvis kastet også han seg på transporten, med nok en uttalelse som skapte stort engasjement.
– Vi ønsker at det skal være gratis med buss for barn og unge i Alta. Først da begynner de å bruke bussen. Det snakkes om bedre bussruter, men se bare på bussene om kveldene, det er to mennesker på hver buss. Da hjelper det ikke at bussene går ofte. Lær ungdommene å ta bussen, og ikke kjøp mopedbil til 16-åringer.