Det håper jeg Marit Knutsdatter Strand og Sp vil være med og diskutere grundigere. For norsk skole står overfor en rekke utfordringer som vi må løse. For mange elever sliter med å lese, skrive og regne skikkelig, fraværet har økt, for mange lærere og rektorer slutter, og særlig gutter sliter med å henge med i skoleløpet. Forskning fra Innlandet viser at det kan skille opp mot 2,5 års læring mellom elever som går ut etter 10 års grunnskole. Det er bekymringsfullt. Vi skylder derfor norske elever at vi leter etter konkrete løsninger på hvordan vi kan gjøre skolehverdagen bedre. Dersom målet er at elevene skal lære seg å lese, skrive og regne i løpet av skoleløpet, ville vi da lagt opp skoleruta som i dag? Jeg tror ikke det. Svaret er ikke nødvendigvis mer skole Personlig tror jeg sommerferien er for lang, men det er langt viktigere å se på hele årshjulet i skolen og vurdere mulige endringer. Mitt forslag er et bidrag til å løfte en større debatt om hvordan vi kan utjevne sosiale forskjeller og hindre for mye læringstap i løpet av skoleåret. Den håper jeg vi kan ta med innestemme. Barnas lange sommerferie har konsekvenser Forskning fra Læringssenteret ved UiS viser at lange ferier fører til læringstap. For gjennomsnittseleven kan læringstapet over sommeren tilsvare én måned undervisning, og for vanskeligstilte elever kan det tilsvare hele tre måneder. Sommerferien øker de sosiale forskjellene mellom barn. Det er mye man kan si om norsk skole, men den største effekten av å tilbringe tid på skolen er at det bidrar til sosial utjevning. Skoleferien motvirker denne utjevningen.
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
–⁠ Lengre skoleår er ikke nødvendigvis svaret
– Lange sommerferier er en utfordring for foreldres kabal, men det som bekymrer meg mest er at den også kan føre til større sosiale forskjeller, skriver Maria Strand Munkhaug fra Høyres Stortingsgruppe