Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

–⁠ Lengre skoleår er ikke nødvendigvis svaret

– Lange sommerferier er en utfordring for foreldres kabal, men det som bekymrer meg mest er at den også kan føre til større sosiale forskjeller, skriver Maria Strand Munkhaug fra Høyres Stortingsgruppe


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

X
Det håper jeg Marit Knutsdatter Strand og Sp vil være med og diskutere grundigere. For norsk skole står overfor en rekke utfordringer som vi må løse. For mange elever sliter med å lese, skrive og regne skikkelig, fraværet har økt, for mange lærere og rektorer slutter, og særlig gutter sliter med å henge med i skoleløpet.

Forskning fra Innlandet viser at det kan skille opp mot 2,5 års læring mellom elever som går ut etter 10 års grunnskole. Det er bekymringsfullt. Vi skylder derfor norske elever at vi leter etter konkrete løsninger på hvordan vi kan gjøre skolehverdagen bedre. 

Dersom målet er at elevene skal lære seg å lese, skrive og regne i løpet av skoleløpet, ville vi da lagt opp skoleruta som i dag? Jeg tror ikke det. 

Svaret er ikke nødvendigvis mer skole 

Personlig tror jeg sommerferien er for lang, men det er langt viktigere å se på hele årshjulet i skolen og vurdere mulige endringer. Mitt forslag er et bidrag til å løfte en større debatt om hvordan vi kan utjevne sosiale forskjeller og hindre for mye læringstap i løpet av skoleåret. Den håper jeg vi kan ta med innestemme. 

Barnas lange sommerferie har konsekvenser 

Forskning fra Læringssenteret ved UiS viser at lange ferier fører til læringstap. For gjennomsnittseleven kan læringstapet over sommeren tilsvare én måned undervisning, og for vanskeligstilte elever kan det tilsvare hele tre måneder.

Sommerferien øker de sosiale forskjellene mellom barn. Det er mye man kan si om norsk skole, men den største effekten av å tilbringe tid på skolen er at det bidrar til sosial utjevning. Skoleferien motvirker denne utjevningen. 

Alle trenger ferie

Det er ingen tvil om at barna også får mye bra ut av ferien. Enten det er campinglivet, båtlivet, badeland, utenlandsturer, fornøyelsesparker, kvalitetstid med familien eller sommerjobber som står på agendaen - så har ferien også sine positive sider.

Jeg vil også være tydelig på at lærerne trenger ferie. Det unner jeg dem virkelig, og mange av sommerukene er avspasering, som et resultat av all den jobben som gjøres gjennom skoleåret. Vi er helt avhengige av å ha lærerne med på laget for å lykkes i samfunnsoppdraget med å skape en best mulig skole, for læreren er den avgjørende faktoren i klasserommet.

La oss snakke om dette til høsten

Om seks-syv uker er høsten her, og mange lærere må starte semesteret med å repetere fagstoff. For mange elever blir det en tung start på et nytt skoleår. Må vi fortsette med dette i all fremtid, eller kan vi løfte blikket og se fremover sammen?

Med vennlig hilsen

Maria Strand Munkhaug, Høyres Stortingsgruppe 

Debatt