DNV-sertifisert rekrutterer Merete Reginiussen i Kreativ Industri. Foto: Andreas Markussen/Kreativ Industri

–⁠ Kommunedirektører vokser ikke på trær

– Hvem er dere? Hva står dere for? Hvilke ansikter møter du på i kontorgangen? Hvordan har dere det på jobb? Dette er kritiske elementer i deres kommunikasjon, men vær ærlig: Det nytter ikke å sminke grisen. Kandidater leser også avisa, skriver Merete Reginiussen i dette innlegget.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

X
Sparkingen av kommunedirektør Karin Kristensen i Kvænangen kommune kom som et sjokk, ikke bare for oss som følger med fra sidelinja, men også for kommunestyret og ikke minst, Kristensen selv. 

Det er to år siden Karin Kristensen tok over den vanskelige jobben å styre skuta i Kvænangen. En toppsignering, mente mange. Med sin lange karriere i det offentlige, og med solide økonomi- og lederegenskaper på plass, måtte jo dette bli bra. Eller? Ordføreren ville det uansett annerledes og brukte denne uka en klausul i arbeidsavtalen for å fjerne Kristensen fra jobben. Tilsynelatende uten annen grunn annet enn «fordi». Det han derimot har bekreftet er at «det ikke ligger noen belastende forhold bak beslutningen».

Hvem som nå skal ta over som kommunedirektør blir spennende å følge med på. Kvalifiserte, dyktige topplederkandidater vokser ikke på trær, spesielt ikke når det skal rekrutteres til en kommunedirektørjobb i bittesmå kommuner i Troms og Finnmark. Det vet vi som jobber med rekruttering på fulltid alt om.  Og for ordens skyld: Min arbeidsgiver, Kreativ Industri, var ikke involvert i rekrutteringen av Karin Kristensen. 

Utskiftingen av kommunedirektør gjelder heller ikke bare Kvænangen. Bare den seneste tiden viser et raskt nyhetssøk at både Gamvik, Kvæfjord, Porsanger, Båtsfjord, Loppa, Berlevåg har skiftet, eller skal skifte, kommunedirektør.  

I en ansettelsesprosess har vi som eksterne rekrutterere alltid fokus på employer branding - at oppdragsgiver blir oppfattet som en attraktiv arbeidsgiver. Det handler om langt mer enn konkurransedyktige betingelser og fin natur. Vaffelkos på fredager, trygt arbeidsmiljø med takhøyde, en treningstime i arbeidstid, årsfester og et kollegium som støtter hverandre – dét er god merkevarebygging, det. Ambisiøse toppledere kan velge og vrake i slike jobber i Finnmark og Troms, så lenge man er fleksible på arbeidssted. Da er det opp til virksomheten å synliggjøre hvorfor kandidaten skal søke seg akkurat hit. Ubegrunnede avskjeder og høyt konfliktnivå derimot. Det vil ingen kandidater ha. 

Når vi, som jobber med headhunting, er i dialog med kandidater, er en generell tilbakemelding at de ofte har det veldig fint hos nåværende arbeidsgiver. Hvordan skal du da lokke vedkommende over til din virksomhet? Hvorfor skal kandidaten velge å søke seg til akkurat dere? Fortell om arbeidsplassen i deres kanaler og vis hvem dere er i gode stillingsannonser. 

Da er det viktig å ha tenkt gjennom følgende spørsmål: Hvem er dere? Hva står dere for? Hvilke ansikter møter du på i kontorgangen? Hvordan har dere det på jobb? Dette er kritiske elementer i deres kommunikasjon, men vær ærlig: Det nytter ikke å sminke grisen. Kandidater leser også avisa. 

DNV-sertifisert rekrutterer
Merete Reginiussen

Debatt

Les mer om:

debatt meninger kronikk