Det andre albumet i trilogien til Sara jr. «Sjøsame» omhandler de sjøsamiske røttene.
– I et akustisk og dynamisk lydbilde vender Sara tilbake til utganspunktet han startet i på albumtrilogien «Sjøsame», men også «Ovcci vuomi ovtta veaiggis» som kom i 1995, opplyser artisten i en pressemelding.
Innspillingen av det andre albumet «Mearraspeajal» er en live-innspilling i studio som dyrker det umiddelbare og direkte i en slik arbeidsmåte, der rytmene og melodiene er til å ta og kjenne på - nært og personlig, og joiken viser vei igjennom ulike soniske landskap.
Kunstprosjekt
Den sjøsamiske kulturen er sterkt knyttet til havet, som har vært viktig for mat, tradisjoner, kultur, handel, transport og kommunikasjon. Det har vært viktig for å skape forbindelser mellom ulike kulturer og grupperinger som innland og kysten. Språket og musikken har vært, og er bærere av disse kulturelle verdiene og tradisjonene.
– Vi mennesker har et grunnleggende behov for å vite vår bakgrunn og å vite hvor vi kommer i fra, hvem vi er, hvor vi hører til, kjenne en tilhørighet og dele den. «Mearraspeajal» omhandler disse røttene som bidrar til å styrke identitet og tilhørighet. Røtter som refererer til opphav, historie og tradisjoner som har formet sjøsamisk kultur.
– «Mearraspeajal» er satt i en sjøsamisk kontekst, og søker den opprinnelige sjøsamiske sjelen og det åndelige. Den utgis på vinyl og strømming, og inneholder tre lange verk. Trilogien er et større sammenhengende kunstprosjekt på vinyl som coverdesignet også er en del av, opplyses det videre.
Gode medhjelpere
Utgivelsen er i utgangspunkt basert på de tre instrumentene man kjenner til i samisk musikk, nemlig stemme, fløyte og trommer.
Med seg har Johan Sara jr. musikerene Erik Håkon Halvorsen på tangenter og Stein Inge Brækhus på trommer og perc. Sammen har de utarbeidet et tett og lyttende samspill, basert på improvisasjon og skapt en form som leder lyttere i gjennom ulike landskap der joiken og poesien er veivisere.
Les også: