Her vil det komme en midtrabatt i slutten av august, men etter befaring tirsdag vil flere endringer bli gjort slik at den ikke er i veien for tungtransporten som skal inn til Aronneskjosen. Foto: Privat

Næringa var kritisk til etablering av midtrabatt –⁠ men fylkes­kommunen reagerte hurtig: –⁠ Kan blokkere 20 lastebiler hver dag

I forbindelse med etableringen av nye busslommer på Aronnesveien var det også planlagt å bygge en midtrabatt i krysset på vei ut fra Aronneskjosen industriområde. Etter å ha mottatt flere bekymringsmeldinger fra entreprenører i området er planene nå blitt endret.


Slik midtrabatten først ble planlagt plassert ville veien ha blitt innsnevret betraktelig, noe som ville ført til at lastebilene ikke kunne klare svingen ut av krysset. 

Slik midtrabatten først var tegnet, ville det vært umulig for Jaro sine lastebiler og klare svingen ut av Aronneskrysset. Foto: Julie Fredriksen

– Midtrabatten kommer til å blokkere all logistikk, og vil være helt krise for oss. Bare vi i Jaro kjører 20 lastebiler ut fra fabrikken hver eneste dag, uten å telle de som kommer inn, sier daglig leder i Jaro, Ole Marius Thomassen.

Han legger til at de også har en god del spesialtransport som behøver større avstander til andre bilder.

– Vi blir å slite kraftig, og risikerer at vi faktisk ikke får kjørt ut. Bilene våre kommer til å bli ødelagt i forsøket.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Slik var det tiltenkt at midtrabatten skulle plasseres. Fotoskisse: Finnmark fylkeskommune

Vil endre på planene

Men Jaros daglig leders fortvilelse, blir nå hørt. Dette på grunn av at flere har reagert på den planlagte midtrabatten. Daglig leder i Alta Lastebilsentral og fylkesleder i Norges Lastebilforbund, Pål Edvin Joakim Olsen, har også sin bedrift plassert på Aronneskjosen.

Daglig leder i Alta Lastebilsentral og fylkesleder i NLF, Pål Edvin Joakim Olsen. Foto: Privat

Han var tirsdag formiddag på befaring i området sammen med fylkeskommunen og Park & Anlegg, som står som hovedentreprenør.

– Vi har blitt enig om at det skal endres litt på planene slik at vi får en alminnelig løsning. Midtrabatten kommer, men i et mye mindre format. Det er viktig at vi har gode trafikksikkerhetstiltak og en midtrabatt vil gjøre at personbiler og myke trafikanter ikke kommer så nært på tungtransporten, sier han og legger til; – Samtidig er det viktig å tenke på alle bedriftene, som for eksempel Jaro, som har mye forskjellig transport. Men her synes jeg fylkeskommunen har hatt en rask reaksjon på problemstillingen, sier Olsen.

Gjør flere tiltak

Mailinn Bang, byggeleder for seksjon og utbygging i Finnmark, forklarer at det vil bli gjort en rekke tiltak for at midtrabatten ikke skal være til hinder for noen. 

– Vi blir å smale midtrabatten inn på begge sider og trekke den én meter lengre bak. Vi ser også på en løsning som gjør at kantsteinene blir mindre og kan kjøres over på den ene siden. Jeg tror vi har funnet en løsning som passer for alle, sier Bang i en kommentar til Kronstadposten. 

Her skal midtrabatten etableres. Foto: Arkiv

 

 

 

Debatt