Bargiidbellodat/Arbeiderpartiets sametingsgruppe vil fortsette arbeidet med å følge opp vår vedtatte politikk, være tydelige på at fiskeriressursene tilhører folket i fellesskap og skal komme kystsamfunnene til gode, dette er sosialdemokratisk politikk i praksis. Vi mener at samfunnskontrakten mellom fiskere, oppdrettere og folk langs kysten innebærer at det skal legges til rette for at fisken gir arbeidsplasser aktivitet og trygger bosettingen i kystsamfunnene. Derfor er det viktig å sikre at retten til fiske for alle i sjøsamiske områder skal være reell. “Ved å ha et sterkt fokus på verdiskaping, klima, og respekt for urfolks kunnskap, er fiskeripolitikk en hjørnestein i bevaringen av en rik og unik sjøsamisk kulturarv. En grundig forståelse av sjøsamenes rettigheter og behov, vil ikke bare styrke marine næringer, men også sikre at sjøsamene fortsatt kan leve i sine tradisjonelle områder”
Sikring av Samiske Fiskerettigheter: En Prioritet for Bargiidbellodat
Bargiidbellodat understreker prinsippet om at grunnlaget i fiskeriene er å høste av overskudd. Det er avgjørende at Sametinget fortsetter å delta aktivt i fiskerireguleringsprosessene for å ivareta samiske interesser, fremheve sjøsamiske perspektiver og kultur. Dette inkluderer å sikre at statens folkerettslige forpliktelser overfor samene som urfolk blir etterlevd.Gjennom politisk arbeid har Bargiidbellodat vært med på å oppnå enighet i Sametinget om to hovedmål i fiskeripolitikken:
- Sikre sjøsamenes rett til å ha fiske som levebrød.
- Øke verdiskapingen i de samiske områdene, for å sikre at sjøsamene fortsatt kan bo i sine områder og utøve sin kultur ved å ha tilgang til de naturgitte fortrinnene.
Bevaring av sjøsamisk fiske- Ivaretakelse av kulturelle forpliktelser
Bargiidbellodat mener at det er viktig at verdiene som hentes ut gjennom fiske bidrar til lokal verdiskapning, det må legges til rette for bosetting - mottak og videreforedling lokalt. Vi vil sammen med andre jobbe for å øke kvoteandelen for fiskere i samiske områder, med utgangspunkt i statens forpliktelser overfor samene som urfolk. Dette blir spesielt viktig nå som den totale torskebestanden er i tilbakegang. I en tid hvor tilgjengelig torskekvantum reduseres, er det avgjørende å prioritere de minste fartøyene, som utgjør ryggraden i mange små kystsamfunn og opererer med de laveste driftsmarginene. Kystfiskeordningen er avgjørende for å opprettholde grunnlaget for sjøsamisk kultur. Fortsatt støtte til ordningen er essensielt, uten overregulering og at den tas fra toppen. Prioriteten bør være å sikre at kvantumet for ordningen ikke reduseres under 3000 tonn, selv ved generelle nedskjæringer i torskekvoter. En eventuell utvidelse av virkeområdet må følges av en tilsvarende økning i kystfiskekvoten, i tråd med antall nye fartøy sominkluderes. Selv om myndighetene har lagt til rette for helårsfiske, må vi også huske på den tradisjonelle næringskombinasjonen i samiske områder. Fiskerbonden, er et slikt eksempel i sjøsamiske områder. Det er et ansvar for den norske stat å sikre det materielle grunnlaget for samisk kultur, både moralsk og i tråd med folkeretten, og bidra til å bevare samisk kultur og sedvane. Fiskeressursene må være en kilde til økt verdiskaping for service og leverandørindustrien i samiske områder. Rammevilkårene må være utformet for å sikre konkurransekraft og utnyttelse av eksisterende fordeler. Fordeler som: nærhet til ressursene, bærekraftig og variert høsting av naturen, samt lange tradisjoner med lokale næringstilpasninger. Rekruttering- Høye priser for båter med kvote i fiskeriene er en terskel for rekruttering inn i lukket gruppe under 11 meter. Tiltak som motvirker dette, vil bedre rammevilkårene for fiskere i etableringsfase, vi er derfor mot strukturering på fartøy under 11 m. Vi må sikre at sjøsamekulturen og de sedvanemessige rettighetene i samiske områder overføres til nye generasjoner. Derfor er det avgjørende å få flere samiske ungdommer engasjert i fiskeriene. Dette krever målrettede reguleringstiltak som fremmer positiv forskjellsbehandling av unge, spesielt kvinner.- Samisk tradisjonell kunnskap skal brukes som en del av kunnskapsgrunnlaget for reguleringene, og Fjordfiskenemnda bistår Fiskeridirektoratet med innhentingen av denne.
- Åpen gruppes gruppekvote i fisket etter torsk nord for 62° skal ikke settes lavere enn for kvoteåret 2023.
- Garantert kvote (fartøykvoten) i kystfiskeordningen fastsettes til 8 tonn torsk fra årets start, med mulighet for midlertidig økning ved behov.
- Kystfiskeordningen skal videreføres som en avsetning, med minst 3000 tonn torsk avsatt, og at en eventuell utvidelse av kvantum eller virkeområdet ikke reduserer tilgjengelig kvantum for eksisterende deltakere i ordningen.
- Åpen gruppe får anledning til fritt fiske etter hyse og sei nord for 62° N fra årets start, med garanterte fartøykvoter.
- Det åpnes ikke for fiske etter lodde på norsk side av Barentshavet.
- Eventuelle dispensasjoner til fiske etter NVG-sild innenfor fjordlinjene med fartøy over 15 meter skal gis i samråd med Fjordfiskenemnda, med konsultasjon av berørte samiske interesser.
- Kongekrabben må komme de til gode som er plaget med krabbe i sitt vanlige fiske, eller bor i områder der krabbeplager er størst.
- Omsetningskrav i kongekrabbefisket skal settes med utgangspunkt i fartøyets størrelse, med et minste omsetningskrav på kr. 50 000 for fiskere i kvoteregulert område. Omsetning fra sjølaksefiske i 2023 inkluderes i kvotegrunnlaget, og at sjølaksefiskere i stengte områder gis kvotegrunnlag basert på omsetning i et av de fire siste årene før stengningen.
- Det opprettes en garantert tilleggskvote på 4 tonn torsk for kvinner nord for 62° N etter samme modell som ungdomstillegget.
- Det innføres en CO2-avgift i fiskeflåten som premierer klimavennlig adferd og hvor man omfordeler til den minste kystflåten.
- Det åpnes ikke for bruk av reketrål i områder hvor dette er forbudt, og fisket etter reke med passive redskaper skjermes for konkurranse fra aktive redskaper.
- Mottaksstrukturen i deler av det samiske bosettingsområdet blir forsøkt styrket gjennom kvotebonus for landinger i bestemte kommuner og utleiekvoter til kommuner med færre enn ti registrerte fiskefartøy.