Albert Georg Vekve i Alta FrP. Foto: Privat

–⁠ Det nye kaianlegget burde absolutt ikke utsettes

– For Alta som reiselivsdestinasjon er dette svært uheldig. Vi har for lite kaiplass og tilby cruise næringa, men ikke bare til cruisebåter. Fiskefartøy, passaskjerfartøy og arbeidsfartøy for oppdrettsnæring og andre fartøy sliter med å få plass i Alta havn. Dette bør gjøres noe med så raskt som mulig.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

For å tjene penger kan det lønnes og bruke penger.  

Båter som legger til kai betaler som kjent kaiavgift, flere båter høyere inntekter. Alle som  lever av cruisegjester vil også dra nytte av at det kommer båter med flere gjester til Alta, og dermed betale mer skatt og flere mennesker i arbeid.

Vi har et reiseliv i Alta som leverer på øverste hylle, og har gjort dette i mange år. Dem fortjener at Alta kommune tilrettelegger og satser på reiselivet, ikke bare hente inntekter uten å trenge og løfte en finger for å få disse inntektene. Alta vil nok se og oppleve at konkurransen øker fra andre byer.

Cruiseselskapene reiser rundt og sjekker kaiforhold og infrastruktur. Hva møter dem i Alta? Jo, en container-havn som ser mer ut som en paintballarena. Her går gjester rundt som hvileløse deltakere i en paintballkonkurranse. På havneområde er det ingen tilbud eller tilbydere. Det er dårlig merket for dem som vil ut og forske vårt område på egenhånd og benytte seg av de mange svært gode tilbud som finnes. Men gjestene finner det ikke tilbudene, for det er ikke der.

Alta, og alle som holder på innen reiseliv i byen, vil tape på at vi ikke har gode forhold på kaia og tilby våre gjester, derfor bør det nye kaianlegget absolutt ikke utsettes. Også med tanke på krav til landstrøm og andre fasiliteter henger Alta langt etter.

På kortest mulig sikt burde det vært opprettet en korridor/gate som gjestene måtte gå igjennom. Da gjerne med små boder på hver side, pyntet med lokal kultur og historie hvor tilbydere kunne tilby både opplevelser innen kultur og historie, men også mat og drikke på en enkel måte. Allerede der ble gjestene mye bedre kjent med Alta. Og sist men ikke minst skal vi huske på at fornøyde gjester er den beste markedsføring vi kan få. Og den er gratis, gode opplevelser og flotte bilder deles på sosiale media og når ut i verden på rekordtid. Det er verdens beste Alta-reklame. 

Albert Georg Vekve. Alta FrP

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.