Kronstadposten har prøvd å komme i kontakt med stasjonseierne i Alta. Nederst i saken kan du lese hva to av dem har å si om saken.
Første vi tok kontakt med er kommunikasjonssjef for Circle K Norge, Knut Hilmar Hansen. Han forklarer hvorfor drivstoffprisene har økt så kraftig.– At drivstoffprisene er høye i noen perioder har sammenheng med en betydelig økning i innkjøpsprisene på bensin og diesel, samt biodrivstoff siden i sommer. Forklaringene på det er flere, men skyldes i hovedsak to ting, høyt avgiftsnivå og høye innkjøpspriser på bensin, diesel og biodrivstoff. Det er allment kjent at konfliktnivået i Europa bidrar til høye innkjøpspriser, sier Hansen til Kronstadposten.
Tilgang og avgifter spiller sin rolle
Han nevner også at tilgangen på og etterspørselen etter bensin og diesel, samt biodrivstoff som blandes inn i både bensin og diesel, påvirker innkjøpsprisene betydelig.– Eksempelvis kan jeg nevne at hvis et raffineri i Europa stenger for vedlikehold, eller har tekniske problemer, kan kostprisene øke fordi tilbudet av produkter blir mindre.
– Valutakursen er også med på å bestemme innkjøpsprisen, og det er også prisen på råolje. Men også avgifter utgjør en betydelig del av drivstoffprisen.
– Staten tjener godt på avgifter på hver liter bensin og diesel som selges i Norge. Vi bruker tommelfingerregelen om at avgiftene utgjør cirka 60 prosent, innkjøpspris cirka 30 prosent. Om lag 90 prosent av drivstoffprisen er altså avgifter og innkjøpspris og helt utenfor vår påvirkning. Hansen forstår folket sin frustrasjon over de høye prisene.
– Når det er sagt, jeg skjønner at mange synes bensin og diesel er dyrt. Veldig mange er avhengig av bilen i jobb og på fritiden, ikke minst i Alta og Finnmark der det er avstander og kollektivtilbudet er begrenset. Men det er som sagt begrenset hva vi som selger drivstoff får gjort med prisene. Artikkelen fortsetter under bildet.
Lokale priskriger
Hansen fikk også spørsmål om hvorfor det ikke har vært «priskrig» på drivstoff i Alta de siste ukene, når det har vært det i for eksempel Hammerfest.– Jeg kan ikke kommentere Alta spesielt, men det jeg kan si er at lokale priskriger gir ulike drivstoffpriser mellom landsdeler, fylker, distrikter, byer og tettsteder – også innenfor et begrenset område.
– Det er ikke så mange som tenker over det, men drivstoffprisene er kanskje den prisen som forbrukerne ser hyppigst, og som kundene lettest kan forholde seg til. Den er synlig i rundt 1500 prismaster i hele Norge, og det er lett for prisbevisste kunder å forholde seg til hvem som er billig og ikke. – Kan vi forvente at prisene går opp, ned eller holde seg stabilt i tiden fremover?
– Av konkurransehensyn kommenterer vi ikke fremtidige drivstoffpriser, avslutter kommunikasjonssjefen.
– Styres fra sentralt hold
– Det er mange som tror at jeg og mine medarbeidere styrer prisene, men det skjer fra sentralt hold, sier Haugland før hun fortsetter;
– Vi bruker mye tid på å følge det lokale markedet og rapporterer flere ganger om dagen inn drivstoffpriser til kjeden sentralt, slik at vi er konkurransedyktige lokalt. Haugland forstår at drivstoffprisene er noe som engasjerer - og irriterer. Det får dessverre både hun og hennes medarbeidere erfare.
– Jeg skjønner at de høye prisene vi nå ser på en rekke forbruksvarer er frustrerende for mange. De aller fleste kundene våre er hyggelige, men noen få lar dessverre frustrasjonen gå ut over oss som jobber på stasjonen som mange har som sin første arbeidsplass, sukker hun. Hun håper at folk tar det innover seg at det er lite de faktisk kan gjøre med prisene.
– Vær så snill, ikke gjør det. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger som kan gjøre oss bedre, men det er aldri hyggelig med kjeft eller ufine kommentarer, det kan ødelegge arbeidsdagen vår. Vis hensyn, husk at det er mange unge som har stasjonen som sin første arbeidsplass. Artikkelen fortsetter under bildet.
– De andre stasjonene påvirker ikke oss
Vi har også tatt en prat med Rune Andreassen hos Pedersen Varmeservice. I motsetning til Circle K og de andre stasjonene, blir ikke de styrt av noen andre.– Vi handler inn til en ukespris, og vi har et fast påslag på den prisen. Våre priser varierer ikke fra dag til dag, vi har samme pris hele uka. Vi tjener det samme uansett om prisen hadde vært 1 krone eller 20 kroner, sier Andreassen før han fortsetter;
– Vi har hatt det samme påslaget siden jeg overtok i 2006, legger han til. Stasjonen på Aronnes kan derfor ikke endre prisene når de først er satt. Så når de andre stasjonene i byen driver priskrig, så kan ikke de kaste seg på. – Om de andre stasjonene går opp eller ned påvirker ikke oss, vi har våre faste priser. Vi kan dermed være både billigere og dyrere enn de andre. Vi setter vår pris på mandag og har den prisen hele uken uansett hva de andre har, og jeg tror vi selger mye på grunn av dette. Han forstår godt at folk bryr seg om drivstoffprisene. – Prisøkningen gjelder på alt, ikke bare drivstoff. Alt har blitt dyrere. Men jeg forstår godt at folk bryr seg, for drivstoff er noe nesten alle må ha. At prisene stiger tror jeg folk forstår, men at prisene på stasjoner skal forandre seg så mye fra time til time og dag til dag, det er det jeg tror folk reagerer på.