Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].
Ser at kommunikasjonssjef Eirik Palm i Finnmarkssykehuset har skrevet et innlegg både i
Altaposten og
Kronstadposten 07.03.24.
Sier følgende:
«Kort fortalt handler klagen om at NRK Finnmark 7. februar publiserte en sak der stortingsrepresentant Irene Ojala (Pasientfokus) slo fast at all aktivitet ved Hammerfest sykehus lå nede.»
Ja, kommunikasjons sjef Palm, NRK og andre nyhetsmedier har et ansvar om å formidle nyheter korrekt. Dette vet vel du fra din journalistutdannelse.
Jeg har noen spørsmål angående dette, hadde alle tilgang til lokalsykehusets åpne dør?
Eller var det kun for bosatte inne i Hammerfest by?
Hva med de i Skaidi og Kvalsund?
Og som direktør Hope sa, sokner naturlig til lokalsykehuset?
Er det ikke en sannhet, som ambulanse arbeidere fortalte til
iFinnmark 21.02.24, kommunikasjonssjef Eirik Palm?
Og hvorfor satt de da i 17 timer skredfast før de fikk hjelp og kom seg bort derfra?
Hva hjelper det med en åpen dør når du ikke kan komme deg inn den.
Det må jo være for enkelte en rimelig skremmende opplevelse? Kan jeg forestille meg.
Kommunikasjon sjef Palm uttaler «Det er viktig at befolkningen kan stole på at helsetjenestene og akuttberedskapen rundt fungerer. Tvil kan få konsekvenser vi ikke ønsker.»
Har en bokstavelig tolkning av stortingsrepresentant Irene Ojala uttalelse til til NRK så enorm betydning?
Er det viktig for hofteopererte Fru Nilsen, skulderopererte Herr Hansen. eller lille Ola på 3 år med brokk?
Tror fokus er å bli frisk. Også for foreldrene til lille Ola. Om døra er åpen eller lukket.
Er det begrensninger på når helikopteret som var i bruk må slutte med å fly?
Er det da en trygghet for en syk pasient/pårørende at du kan bli værfast/skredfast i 17 timer, som det ble fortalt om?
17 timer på en båre hadde vært en vond og ubehagelig opplevelse for meg. Selv med medisinsk behandling av ambulanse personellet. Men det er en annen sak.
Men selvfølgelig er dette min tanke om en slik ferd og opplevelse av en slik situasjon. Der du blir skredfast/værfast. Andre kan jo gjøre seg opp en egen mening om det.
Finnmarkssykehuset etiske retningslinjer sier følgende:
Integritet og lojalitet:
«Verken pasienter, pårørende, studenter, eksterne forbindelser eller samfunnet for øvrig skal kunne trekke vår uavhengighet i tvil. Som offentlige tjenestepersoner opptrer vi upartiske og saklig. Vi blander ikke ulike roller vi kan ha i ulike sammenhenger. Les mer i forvaltningslovens kapittel II om ugildhet (lovdata)».
Verdigrunnlag:
Helse Nord er et arbeidsfellesskap der vi alle lojalt bidrar til å virkeliggjøre vårt samfunnsoppdrag til beste for pasientene og nytte for samfunnet.
Helse Nords virke skal i alle sammenhenger være basert på spesialisthelsetjenestens verdier:
Kvalitet i prosess og resultat.
Trygghet for tilgjengelighet og omsorg.
Respekt i møtet med våre brukere, medarbeidere og samarbeidspartnere.
Lagspill styrker fellesskapet og forsterker vår visjon Sammen om helse i nord.
Jeg har stilt meg spørsmålet, hva tenker du kommunikasjon sjef Palm, 17 timer i en ambulanse i et skredfare område kan vel få både pasient og pårørende med flere til å tvile?
Den dagen vannet kom inn på bensinstasjonen i Hammerfest. Så gikk jeg mellom Amfi Alta sin garasjekjeller til en butikk på Handelsparken. Trengte ikke å holde meg fast i lyktestolpe eller annet. Men min opplevelse av denne spaserturen var som en god vind for å tørke klærne i. Ikke trengte jeg sjøstøvler heller. Joggeskoene tok meg tørrskodd både frem og tilbake.
Skal du ha en vanlig konsultasjon ved lokalsykehuset og er veien stengt. Vargsundxpressen innstilt på grunn av uvær. Da har du ikke mange muligheter igjen. Det er da også en stor sannsynlighet for at bussen ikke vil gå.
Kommunikasjonssjef Palm, vil vel ikke fly de fra for eksempel Nordkapp, Porsanger, Karasjok, Kautokeino og Alta til Hammerfest nye sykehus? Dette for en enkel øre, nese, hals-konsultasjon, gastroskopi eller dagkirurgi av en skulder? Gravide kvinner som må ha konsultasjon ved sykehuset. Alle disse konsultasjonene blir vel avlyst?
Fra NRK nyheter er det følgende opplysninger fra Øystein Skotte pressevakt hos Statens Vegvesen Torsdag 15.02.2024:
»Riksveg 94 ser ut til å ha vært stengt 17 ganger, med en samlet varighet på 206,9 timer hittil i år, sier han.Dette tilsvarer over 8,5 døgn.»
Vår vei til lokalsykehuset ble åpnet den torsdagen. Hvem har da åpen dør til sykehuset? Før den veien var åpen?
Hurdalsplattformen sier» at helsetjenesten skal være en del av fellesskapet, og skal være betalt gjennom skatt. Vi skal ha forebyggende helse for å hindre økte forskjeller og økte geografisk forskjeller». Ifølge de tall fra Statens vegvesen, har da alle likeverdige helsetjenester?
Er det likeverdige helsetjenester hvis du må utsette time(r) konsultasjoner, operasjoner på grunn av problemer med å kunne reise til lokalsykehuset ditt?
Kommunikasjonssjef Palm/Finnmarkssykehuset, jeg har flere personlige opplevelser der jeg ikke kunne komme meg til sykehuset. Eller fra sykehuset eller Hammerfest.
Dette er ikke nytt for dere, at ikke været spiller på lag. Som pårørende kan det også være en frustrerende situasjon at pasienten ikke kommer seg over til sykehuset, til oppsatt time eller tilbake fra denne. Skulle noen sendes akutt i en ambulanse. Eller en partner der den gravide har en fødsel på. Hva koster det samfunnet og får pasienten følgeskader av en transport?
Er det null empati for pasienten/pårørende. Er det viktigste kroner og øre som de som kommer inn den åpne døren gir Finnmarkssykehuset?
Det snakkes om kostnader for næringslivet. Hva koster det for en arbeidsgiver når en ansatt må være borte en hel arbeidsdag, for eksempel for en øre nese hals undersøkelse? Der konsultasjonstiden er mellom 10-20 minutter. Der den ansatte kan ha en time ved Klinikk Alta og etterpå returnere til jobben sin. Dette er visst et ikke tema for direktør, styreleder og styret. Da denne kun er fredet til høsten 2024.
Friske, raske, kvikke helsepersonell som vil jobbe ved Klinikk Alta, bør sendes til oss. Og styrkes i istedenfor å sende alle pasientene andre veien til sykehuset vårt. For du, kommunikasjonssjef Palm, og dere andre i Finnmarkssykehuset. Dere vet at helsepersonellkrisen ikke er løst med en nedbygging av tilbudet. Stikk i strid med hva det står i Hurdalsplattformen. Det har vært et tema i titalls år allerede.
Helsehjelp er best når den kan gies lokalt, og uten altfor strevsomme reiser, for den syke.
Helge Mikkelsen
Les også: