Men før vi kan begynne å snakke om neste års festival, må vi først ta for oss årets. Med store navn som Bjørn Eidsvåg, Highasakite og Motorpsycho var det flere som spurte «hvordan skal de overgå dette?».
– Årets festival har vist oss at når vi tør å satse litt ekstra, gir det umiddelbar respons. Men vi har ikke satset bare for å satse; vi har gjort det med selvtilliten i at vi vet at vi har et godt produkt med et solid fundament og en publikumsmasse som ønsker å komme på festivalen. Da handler det om å finne ut hvordan vi kan nå enda flere og bredere, samtidig som vi fortsetter å ivareta vårt kjernepublikum.
Før årets festival gikk av stabelen fikk de på plass Alta Live Ung, noe som ga dem mer rom til å finjustere lørdags- og formiddagsarrangementet «Musirkus» slik at det var mer tilpasset de yngste.
– Totalt sett ble disse to arrangementene mye bedre enn tidligere, og vi våget å «gøtse» litt ekstra. Vi investerte i et dyrere program, og publikum har respondert positivt, sier han og legger til at det ga dem litt prestisje.
– I 2023 sa folk: «Hvordan skal dere toppe dette til neste år?» Da visste jeg at vi hadde booket Sondre Justad, som vi slapp som første artist i 2024, og svarte: «Det skal vi klare.» I år spurte de igjen hvordan vi skulle toppe dette neste år, og vi kunne fortelle at vi har booket Åge Aleksandersen – og det tre uker før han skal pensjonere seg, med siste stopp i Finnmark. Jeg er ganske sikker på at vi kan levere.
Men å overgå seg selv hvert år kommer naturligvis også med et stort press.
– Det er klart det er et press, men det handler om å alltid tenke langsiktig, ikke bare ett år av gangen. Årets festival er den viktigste markedsføringen for neste års festival. Skal vi selge billetter til neste år, må vi gi en god opplevelse til publikum i år, for en stor andel av dem som kommer tilbake, er de som har vært hos oss i år.
Les også:
Jobber for å overgå forventninger
Og det tankesettet har sett ut til å fungere. I år hadde Alta Live over 9.000 besøkende fordelt på de tre arrangementene.
– Det kommer folk fra hele landet, og vi ser mange utflyttede altaværinger som kommer hjem, men også mange som reiser hit for å få med seg festivalen. Vi solgte nesten 400 helgepass til personer med bostedsadresse i Hammerfest kommune, så det kommer mange fra kommunene rundt.
Likevel fokuserer de mest på Vest-Finnmark og Nord-Troms som nedslagsfelt.
– Vi skal være en festival for denne regionen og ikke jakte kunder fra Øst-Finnmark, Tromsø eller lenger sør. Dette er vårt felt, og vi prioriterer det. Publikumspotensialet er stort nok i denne regionen. Da må vi sørge for å overgå publikums forventninger, slik at de vil komme tilbake. Nå jobber vi målrettet med å få til et program som overgår forventningene, og tidspunktet for lansering av artister er gjennomtenkt. Vi la ut 200 «early bird»-billetter dagen etter festivalen var over, og de forsvant på sekunder. Da jeg oppdaterte siden kl. 10:01, var alle borte, og folk var i gang med å kjøpe helgepass til ordinærpris, minnes han.
– Hva tror du er årsaken til at så mange bestilte, før de i det hele tatt visste hvem som skulle komme?– Jeg tror billettene gikk så fort hovedsakelig fordi folk vil på festivalen uansett hvem som opptrer. Publikum stoler på at vi overgår forventningene. Derfor var det viktig at den første artisten vi slapp i år, var Åge Aleksandersen og ikke en som ikke gir samme wow-effekt. Det samme gjelder når vi slapp tre artister forrige uke. Det var bevisst å spare noen av de artistene som vi tror vil gi en stor konsertopplevelse, men kanskje ikke en like stor wow-effekt ved lansering. Vi visste at Hooja ville slå godt an når vi slapp dem, og vi tror samtidig at det blir et veldig kult liveshow.
Hooja forespurte Alta Live selv
Les også:
Det å bygge tillit til publikum er én ting, men det å også bygge et nettverk og en tillit hos ulike artister og deres agenter er like viktig, ifølge Ekeland.
– For eksempel med Hooja og Åge Aleksandersen er det viktig å ha en veldig god relasjon til agentene og de som jobber med artistene. Vi har jobbet bevisst med dette i mange år for å kunne levere et profesjonelt konsertprodukt også for artistene, sier han og avslører at det var Hooja selv som kontaktet Alta Live:
– I Hoojas tilfelle sendte Live Nation en melding til meg og sa at Hooja ønsket å spille i Nord-Norge og hadde valgt Alta Live fremfor andre festivaler. Det er også vårt mål – å være en foretrukket festival for både publikum og artister.
Festivalsjefen er derimot klar på at selv om de ønsker å være en foretrukket festival, betyr ikke det at andre festivaler i fylket ikke er like viktig – heller tvert imot.
– Jeg heier på alle og alt som skjer rundt omkring og synes det er helt rått med festivaler som Alperocken og Kokelv Live og alle de festivalene som dukker opp. De er superviktige, men jeg tenker det også er viktig for både dem og de litt større produksjonene at vi har en som kan være et nivå over, og den rollen har vi lyst å ta.
Gode forslag fra publikum
På spørsmål om hvor mye påvirkningskraft publikummet selv har på festivalens artister, forteller han at publikummet har forståelse for deres rammer for hva som er mulig å få til.
– Vi inviterer publikum hvert år til å komme med ønsker. Det er morsomt å se at publikum stort sett har realistiske ønsker. Topp ti-listen består ofte av artister vi kan booke, og vi ser lite av forslag om store internasjonale artister som Taylor Swift. Realiteten er at Norges største artister, som Karpe og Kaizers, ikke kommer til Finnmark. Vi har ikke økonomi eller kapasitet til det, men listen gir en pekepinn på publikums preferanser, og den viser at folk har forståelse for våre rammer. Målet er å innfri noen av ønskene, men også overraske.
Alta Live har de siste årene forsøkt å gå en litt mer kommersiell vei, men festivalsjefen er klar på at det viktigste for dem er å alltid huske på kjernepublikummet som har vært med siden Aronnesrock-tiden.
– Som en klok mann sa på et seminar forrige helg: «Vi må være litt for alle og mye for noen.» Vi har et kjernepublikum som har vært med oss lenge. Selv om vi går en litt bredere vei nå, er det viktig å også ha smalere innslag som kjernepublikummet ønsker. Vi kan ikke glemme dem til fordel for et nytt publikum. Vi er opptatt av at publikummet må tilpasse seg oss og ikke motsatt.
En annen ting er at den største headlineren til Alta Live alltid vil være festivalen i seg selv.
– Alta Live handler om totalopplevelsen – musikken er en del, festivalområdet en annen stor del. Når folk kommer inn på området, skal det føles som en annen verden. Dette er en stor satsning, og hver eneste åpningstime må være effektiv, for vi har tre dager på å generere en hel årsomsetning.
«Et skudd i blinde»
I forrige uke presenterte Alta Live tre artister nesten på rappen, og Torgeir innrømmer at det er veldig gøy, men at det samtidig er litt skummelt – for de vet aldri om artistene vil slå godt an eller ikke.
– Vi er alltid på jakt etter en wow-faktor, denne «wtf-faktoren» som vi kaller det. Jeg tror Hooja og Åge Aleksandersen ga det, og vi har et par navn til som vi tror kan overraske. Vi gleder oss til å slippe dem. Akkurat nå er det mange baller i lufta, og hvis vi får til alt vi håper på, vil vi ha enda flere «wtf»-øyeblikk, sier han før han fortsetter:
– Det er gøy å presentere, men også litt skummelt. Vi driver i en bransje hvor vi kjøper inn et produkt for videresalg uten å vite om folk vil ha det. Vi kan ikke bare avlyse hvis responsen ikke er som vi håpte på. Vi må levere, og derfor er det viktig å bygge tillit, avslutter han.
Hei!
Har du tips til andre nyheter, reportasjer eller historier til Kronstadposten? Send meg gjerne e-post eller ta kontakt på telefon. Tips og informasjon behandles konfidensielt.
Julie FredriksenJournalist✉ Send meg en epost
Les også:
Les også: