Såkalte «Ugly Christmas Sweaters» er populært i Norge – og salget av slike gensere har økt kraftig sammenlignet med fjoråret. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Salget av stygge jule­gensere øker

Salget av såkalte stygge julegensere øker i Norge. Nettsalget av slike gensere økte med 33 prosent i november, sammenlignet med samme måned i fjor.


Tallet er hentet fra betalings- og shoppingløsningen Klarnas juleundersøkelse. Ifølge undersøkelsen planlegger 17 prosent å bruke genseren i forbindelse med årets julefeiring. Undersøkelsen viser også at 47 prosent liker de stygge julegenserne, også ofte kalt Ugly Christmas Sweaters – det er en økning på 12 prosent sammenlignet med i fjor.

– Dette har for stadig flere nordmenn tydeligvis blitt en måte å få den virkelig gode julefølelsen på, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Undersøkelsen er gjennomført i 17 vestlige land og viser at julegenserne er klart mest populært i Irland (58 prosent er positive), etterfulgt av Canada (55 prosent). Minst populær er stygge julegensere blant finner og tyskere, hvor kun 34 prosent og 36 prosent liker dem.

I Norge er det altså 47 prosent som svarer at de liker genserne – og det er flere kvinner (55 prosent) enn menn som er positive. Aldersgruppen 18 til 25 år er også overrepresentert. Her oppgir hele 72 prosent at de liker den «nye» juletradisjonen.

– Julegenseren skal ikke bare være så smakløs som mulig. Den skal også si noe om hvem du er – gjerne med humor. Selv om man har den på seg med ironi, så synes man innerst inne at det er ganske hyggelig å gå kledd i en prangende, blinkende genser med morsomme motiver, sier markedskoordinator i Partyking, Emilia Simons.

Debatt