Uno-X-pumpa som er planlagt og etableres i Bukta har nå fått et kraftig tilbakeslag. Illustrasjon: HD Plan & Arkitektur

Statens vegvesen sier nei til Uno-X: –⁠ Krysset må utbedres –⁠ vi kan ikke tillate økt trafikk i et problematisk kryss

Planene om å etablere en ny Uno-X automatstasjon og en høy ID-mast i Bukta har fått et kraftig tilbakeslag. Statens vegvesen har avslått søknaden om dispensasjoner, og begrunner det med trafikksikkerhetshensyn i området.


Uno-X sendte inn en søknad til Alta kommune i februar hvor de ba om flere dispensasjoner fra reguleringsplanen for Bukta industri- og kommunikasjonsområde.

Søknaden inkluderte blant annet oppføring av en automatstasjon og en ID-mast utenfor byggegrensen mot E6.

Klage fra Statens vegvesen

I en parallell sak har Alta kommune gitt dispensasjon til Uno-X uten at Statens vegvesen fikk komme med innspill. Den 21. februar i år mottok kommunen rammesøknad om automatstasjon, vaskehall og ID-mast. Rammetillatelse med dispensasjon ble gitt 25. juni, og igangsettingstillatelse ble gitt 4. juli.

Statens vegvesen sendte imidlertid inn en klage 16. juli, der de skrev at de ikke hadde fått mulighet til å uttale seg før dispensasjonen ble gitt. De påpeker at vedtaket ikke er formelt gyldig, ettersom det ikke er fattet i tråd med plan- og bygningslovens § 19-1.

I klagen viser Statens vegvesen til forvaltningslovens § 16, som sier at parter som ikke har uttalt seg i saken, skal varsles før vedtak treffes. De understreker at forhåndsvarsling kan unnlates under visse omstendigheter, men mener at det ikke er tilfellet her.

– Etter behandling av klage på vårt vedtak av 25.06.2024 finner kommunen grunnlag for å omgjøre vårt vedtak i saken, jf. forvaltningsloven § 33, 2.ledd, skriver fagansvarlig byggesak Ann Elisabet Karlsen og ingeniør Anne Therese Bakken Arnesen i Alta kommune.

Trafikksikkerhet i fokus

I Statens vegvesens innspill var de tydelige på at kryssløsningen mellom Betongveien og E6 ikke oppfyller dagens krav og ga derimot ikke klarsignal til Uno X.

Øyvind Borch Mo, fungerende seksjonsleder, og Line Thomassen, senioringeniør i Statens vegvesen, skriver i et brev til tiltakshaveren at de ikke kan tillate økt trafikk før nødvendig infrastruktur er på plass.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Statens vegvesen mener Uno X-stasjonen vil øke trafikken i en allerede farlig kryssløsning.Illustrasjon: HD Plan & Arkitektur

– Krysset mellom Betongveien og E6 er en viktig ferdselsåre, og det er planlagt en ny rundkjøring som skal lette trafikkbelastningen. Vi kan i mellomtiden ikke tillate økt trafikk i et kryss som ikke er i henhold til kravene i håndbok N100 Veg- og gateutforming.

Uno-X hadde også søkt om unntak fra kommunens skiltvedtekter, blant annet for å oppføre en ID-mast med større bredde enn det som er tillatt, samt plassering av skilt på gesims. Statens vegvesen har kun godtatt én dispensasjon: ID-masten kan stå, men den må plasseres minst 13,9 meter fra midtlinjen på E6. Resten av de tre dispensasjonene ble avslått.

– Kan fint driftes

Uno-X er uenige i avslagene og mener at deres forespørsler ikke vil ha vesentlige negative konsekvenser, og at fordelene oppveier ulempene.

Selskapet har i tillegg foretatt flere justeringer i prosjektet, blant annet ved å fjerne planene om en vaskehall. Den foreslåtte automatstasjonen vil kun være en enkel, åpen konstruksjon med et invertert saltak, belyst med en smal LED-stripe og Uno-X-logoer.

Slik er det tiltenkt at Uno X-stasjonen skal se ut. Illustrasjon: HD Plan & Arkitektur– Vi kan ikke se at hensynene bak plan- og bygningslovens formålsbestemmelse eller nasjonale eller regionale interesser blir vesentlig tilsidesatt ved å gi dispensasjon fra arealformålet, skriver Lene Braathen-Sømme fra tiltakshaver Uno-X.

Braathen-Sømme påpeker videre at tiltaket er begrenset, særlig med tanke på at vaskehallen er tatt ut av prosjektet.

– Den kommersielle vurderingen viser at anlegget fint kan driftes med adkomst fra nord i en fremtidig situasjon. Områdereguleringen har en detaljert fremtidig plan for infrastruktur, med store rundkjøringer og tydelige gateløp gjennom industri- og næringsområdet. Fremtidig infrastruktur har svært god kapasitet, som arealkartet viser. I tillegg vil automatstasjonen med én to-sidig drivstoffpumpe generere cirka. 130 fyllinger per kjøretøy i døgnet, noe som er et svært lite antall i trafikksammenheng i området, skriver hun og legger avslutningsvis til:

– Slik vi vurderer det, er ikke dispensasjonsforholdene kontroversielle eller prinsipielle i en arealsammenheng. Den utfordrer ikke reguleringsplanens overordnede formål og intensjoner. Vi ber på bakgrunn av dette om at kommunen realitetsbehandler søknaden og innvilger dispensasjoner. 

Arealkartet som viser hvor nært E6 anlegget vil være. Illustrasjon: HD Plan & Arkitektur

 

Debatt