Arnes far, Harald, kjøpte bilen da den var ny i 1970. Til nå har bilen rullet litt over 195.000, og det er ikke mye på snart 49 år.
– Jeg var jo første mann som kjøpte denne bilen. I den tiden denne bilen ble kjøpt var det i Hammerfest at Ford leverte ut sine biler. Jeg var ute med en 1967-modell 17M og kom tilbake med en tre år nyere modell. Gamlingen hadde ikke tid selv på den tiden, da han jobbet på Altagård, sier Tangstad.
– Bruker du bilen mye, eller er den mest til pynt?
– Jeg kjører jo litt om sommeren med den, men det blir ikke så veldig mye. I år har jeg bare kjørt 40 mil med bilen, svarer Tangstad, som har vært hele tre ganger nede i Gol i Hallingdal på landstreff med bilen. Her arrangerer Ford M-klubben landstreff hvert eneste år.
– Men jeg er jo hvert år på treff på Altagård, og så kjører jeg litt med bilen på finværsdager, legger han til.
Krever lite vedlikehold
I sommer har Tangstad kjøpt nye dekk til bilen, men han understreker at bilen ikke har skreket etter vedlikehold de siste årene.
– Bilen krever lite vedlikehold. Det har vært veldig lite siden jeg sist oppgraderte bilen vinteren 94/95. Bilen begynner å nærme seg 50 år og bærer lite preg av det. Men uansett, skal man ha gammelt utstyr må man sørge for å ha det i orden.
– Jeg vil ikke si at bilen er helt strøken, men den er rimelig fin. Det må på ingen måte være slik at man ikke tør å kjøre med bilen, siden den er så strøken. Man skal ikke være redd for at ting går sundt hvis det brukes, men selvsagt skal man være nøye. Man må tørre å bruke det, og det må brukes, ellers står det seg ihjel. Derfor må den ut litt i ny og ne, også på vinteren, slik at hjulene får gått litt og det får pumpet litt i slangene, forteller Tangstad.
Et familiemedlem
Arne Tangstad er medlem i Alta Veterankjøretøy forening, og synes de har et hyggelig miljø der. – Man høster bare gode tilbakemeldinger og det er hyggelig å samles i foreningen.
– Jeg vil si at jeg liker biler og kjøretøy generelt. At jeg endte opp i veterankjøretøy-miljøet er jo mest på grunn av at jeg arvet bilen.
Alltid vært sjåfør
Arne Tangstad har jobbet som såfør i Alta Transport hos Morris Thomassen i mange tiår. Det har blitt mange hundre transport-turer, og flere tusenvis av mil.
– Men du har ikke pensjonert deg helt ennå?
– Nei, jeg kjører litt for TFT Frakt og har enda papirene i orden. Jeg har vært ute en tur i dag også. Jeg legger ikke inn årene enda, og det er mye på grunn av at det er en gammel kompis som eier bedriften. Trenger han hjelp så stepper jeg inn. Vi har vært venner fra barndommen av og jobbet som sjåfører i lag hos Morris. Ellers hadde jeg vel ikke drevet i yrket ennå, ler han.
I 1977 fikk Arne Tangstad utlevert gullklokka hos Alta Transport, noe som betegner en stabil sjåfør som ikke gjør de store feilene.
Skal gå i arv
– Det blir med denne bilen? Du kjøper ikke flere?
– Neida, det blir nok ikke flere. Jeg er jo en gammel mann nå, skratter Tangstad, som selv beskriver at han fyller 70 «katti som helst».
– Men jeg håper at det er noen av barnebarna mine som er interessert i å overta denne etter hvert, legger han til avslutningsvis.