Men samtidig er Tor Oskar Thomassen (70) klar på at det hviler et stort ansvar på de kommunene som eventuelt får en slik prøveordning innvilget. Han har også lagt merke til at selv innenfor motorferdselsloven praktiseres dispensasjoner og kjøring forskjellig. Kanskje særlig sommerstid.
– Mens Alta kommune i dag er relativt restriktiv når det eksempelvis gjelder dispensasjoner på barmark, har Kautokeino kommune en mer åpne i forhold til dette, forklarer Tor Oskar, og legger til at med lokal forvaltning vil dette nok kunne praktiseres på en måte som vil være til fordel for lokalbefolkninga. – Hva tenker du da, kan du gi eksempler?– Ja, det finnes mange, men jeg tenker på folk som har hytte på et sted der det allerede er oppkjørte veier tett forbi hytta. Da må disse enkelt kunne få dispensasjon for å kjøre både 4-hjuling og scooter til hytta. Det å nekte slike dispensasjoner, ofte til folk som nesten ikke med egen hjelp klarer å spasere til hytta, er dårlig politikk. Slikt må kunne endres på ved lokal forvaltning av motorferdsel, klargjør han, og legger til at vi ikke må opptre fanatisk, men heller fornuftig. Tor Oskar nevner også at det er viktig å opprettholde tradisjoner, og i Alta har vi har sterke høstingstradisjoner. Både til fiske og bærplukking. – Slik det er nå råtner det tonnevis av bær på fjellet, og det er færre og færre som drar på fjellturer nå.
Må stimulere til at folk kommer seg ut i naturen
– På mine mange fjellturer møter jeg nesten ikke lokale folk lengere, faktisk er det mest utlendinger jeg treffer på. Da både finlendere og tyskere. En del folk fra lengere sør i landet er det også, men svært få lokale. Her må kommunen være flinkere til å legge til rette for lokalbefolkningen og stimulere til fornuftig fjellbruk. Der det ikke er mulig, kanskje på grunn av reindrift, må det kunne tilrettelegges for bruk av sykkel, også elsykkel på fjellet, da til både fiske- og bærtur. – Hva tror du er årsaken til at færre lokale bruker fjellet nå?– Det er jeg veldig usikker på, men at det har gått drastisk nedover de siste årene er det liten tvil om. Det er forbausende lite lokale folk å treffe på fjellet, kanskje spesielt utenom scootersesongen.
Hilser ordningen velkommen
Selv om Tor Oskar selv er en ivrig friluftsmann som bruker «apostlenes hester» når han drar til fjells har han evnen til å se at dette ikke passer alle. Derfor er han også klar på at en endring i praksis og lokal forvaltning kan være av det gode, og han hilser en slik ordning velkommen.– På meg virker det som om det er vanskelig for folk i styre og stell sørpå å forstå våre tradisjoner. Da både med høsting og ferdsel i naturen, og de som kjenner de lokale forholdene best er selvsagt lokalbefolkningen. Samtidig må dette kunne sees på i et perspektiv med utviklingen i samfunnet generelt, der det må kunne gjøres lokale tilpasninger med blant annet motorferdsel. Tor Oskar mener også at vi har fantastiske snescooterløyper i Alta, men han reagerer på at det er altfor dårlig adkomst til løypene. – Og kanskje burde stikkingen av løypene vært gjort tidligere enkelte steder enn slik det er i dag, sier han.
– Ser du noen hindringer til at folk velger bort fjellet?
– Ja, enkle ting om manglende parkeringsplasser nedenfor bommen i Stilla og flere parkeringsplasser i Jotka. Jeg synes synd på barnefamilier som skal på tur slik forholdene er i dag. En annen sak er at tiden da bommen i Stilla er stengt burde ha vært redusert og at bommen burde ha vært flyttet permanent lengere opp i Stilladalen, klargjør friluftsmannen.
– Mine vårturer starter ofte fra Stillaområdet, og det er svært sjelden at jeg ser rein på mine turer. Slik det fungerer nå skapes det irritasjon hos befolkningen. Det er ikke bra i det hele tatt, og her bør de som sitter i posisjon bruke fornuften og forhandle fram bedre løsninger for befolkningen, klargjør friluftsmannen.