Nasjonal transportplan (NTP) ble for en tid tilbake behandlet i Stortinget, og igjen presenterer Altaposten behandlingen svært ensidig. Det virker som om avisa helt ukritisk svelger pressemeldingene fra Frp og så presenterer dem som sannheter. Slik var det ved behandlingen av NTP i 2021 og slik var det nå. I mine over 20 år på Stortinget har jeg bare hatt gode erfaringer med landets lokalaviser, og de tilstreber seg på å fremstille saker så objektivt og saklig som mulig, uten selv å ta parti med noen politiske partier. Slik er det dessverre ikke med Altaposten. Altaposten fremstiller det som om regjeringspartienes representanter fra Finnmark (Sjåstad, Iversen og Rafaelsen) er imot E45 Kløfta fordi Arbeiderpartiet og Senterpartiet ikke gikk inn i Fremskrittspartiets merknader i transportkomiteens innstilling til NTP. Hvorfor i all verden skulle regjeringspartiene, som styrer landet, gå inn i Frp sine merknader? FrPs NTP er et luftslott, slik det også var i 2021 - med en lang smørbrødliste med prosjekter over hele landet som til sammen er helt urealistisk å gjennomføre. Kanskje Altaposten skulle prøvd å sette seg inn i det, og ikke bare ukritisk sitere fra kildene i Frp? Og det er for øvrig ikke noe som heter å stemme imot merknader, rett og slett fordi det ikke stemmes over merknader. Jeg tilbød i 2021 Altaposten og politisk redaktør Jarle Mjøen et kurs i det parlamentariske arbeidet på Stortinget. Siden behovet åpenbart ikke er blitt mindre, står tilbudet fortsatt ved lag. Ved behandlingen av NTP i 2021 og nå i 2024 ble det fra opposisjonens side fremmet hundrevis av enkeltforslag om ulike samferdselsprosjekter over hele landet. Skulle Stortinget da vedtatt alle disse, for hver for seg er jo alle forslagene gode forslag? Har Altaposten tenkt over hva slags NTP vi da hadde fått? Heldigvis blir ikke alle disse enkeltforslagene vedtatt. Og da melder et nytt spørsmål seg; skal ulike lokalaviser så skrive at regjeringen og regjeringspartiene er imot de prosjektene opposisjonene har fremmet enkeltforslag om, fordi en ikke stemmer for disse forslagene i Stortinget? Det gjør lokalavisene selvsagt ikke, fordi de skjønner hvilket spill dette er. Men Altaposten skjønner det ikke. Eller jo, de gjør nok det innerst inne, men det passer ikke inn i deres historiefortelling. Altaposten, Frp og andre får gjerne fortsette dette spillet. Arbeiderpartiet og Senterpartiet er mest opptatt av resultatene. Nå er jobben å komme i gang med E45, og heldigvis har vi en regjering som forstår det. FrP styrte Samferdselsdepartementet i sju år, og da hadde vi samferdselsministre som var imot E45 Kløfta. Det var først etter regjeringsskiftet i 2021 at E45 kom inn i de formelle prosessene hos samferdselsmyndighetene. Frp lokalt har tydeligvis lite gjennomslag internt når det virkelig gjelder. Men at vi hadde samferdselsministre fra Frp som ikke ville bygge ut E45 passer antakelig ikke inn i Altapostens verdensbilde. Det er mange år siden nå avdøde Gunnar Mathisen tok meg med til Kviby og Kløfta, og hadde jeg vært i tvil om behovet for ny veg før dette, var jeg i alle fall ikke i tvil etter det besøket. Og med god jobbing av Kåre Simensen, Monica Nielsen, Geir Ove Bakken, Ingalill Olsen og flere ble E45 løftet fram. Og nå er det Runar Sjåstad, Geir Iversen og Sigurd Rafaelsen som fortsetter jobben, sammen med gode lokale krefter og den aldri hvilende ordfører Monica Nielsen.
Sverre Myrli. Foto: Privat
–⁠ E45 Kløfta må bygges
– I mine over 20 år på Stortinget har jeg bare hatt gode erfaringer med landets lokalaviser, og de tilstreber seg på å fremstille saker så objektivt og saklig som mulig, uten selv å ta parti med noen politiske partier. Slik er det dessverre ikke med Altaposten, skriver Sverre Myrli.