Etter å ha vært nestleder på Coop Extra Elvebakken det siste året, var hun spent på å ta over den ærekjære butikken i Gakori.
– Det var litt rart i starten for jeg måtte lære meg å kjenne butikken, vareplasseringer og bli kjent med de ansatte. Jeg har prøvd å jobbe som jeg alltid har gjort, selv om det er stor forskjell å jobbe i en stor butikk og en liten butikk. Men i hovedsak handler det om å selge varer og gjøre kundene fornøyde - og det er det jeg prøver å gjøre her, smiler Røkenes.
Kjenner på ansvaret
Selv om Maximiliana er fersk som butikksjef er hun langt i fra fersk i bransjen. Hun har jobbet to år på Coop Extra Elvebakken, men hun har jobbet i dagligvaren i mange år før den tid. Da det ble klart at hun skulle overta i Gakori etter Kine Vian Alsén som overtok på Kronstad, innrømte hun at det var et mål for henne å bli butikksjef.– Det har vært en veldig stressende start fordi vi har hatt mangel på folk, i tillegg til at det var mange røddager i mai. Men selv om det har vært mye å gjøre så har det vært veldig gøy, smiler Røkenes før hun fortsetter;
– Jeg prøver bare å gjøre jobben min, men det er klart at det er mer ansvar og mye å ta tak i som butikksjef. Jeg prøver så godt jeg kan å ha kontroll. Det er mer ansvar og ting jeg ikke har gjort før, men jeg føler jeg klarer det bra. Men jeg har notatboka klar i tilfelle, flirer hun. Artikkelen fortsetter under bildet.
Med kundene i fokus
Som butikksjef har hun ansvar for rundt ti ansatte, i tillegg til at hun prøver å få tak i enda flere med på laget.– Vi har lyst ut stillinger og prøver å få inn flere. Men det er lite søkere. Den lille butikken i Gakori har blitt en viktig butikk for mange, og «Maxi» merker at de er mye brukt.
– Vi har mange stamkunder, og vi merker at det kommer flere og flere turister. Vi er klare for å ta imot alle kunder, og de ansatte er utrolig trivelige og flinke. Jeg trives rett og slett stort her, stråler hun. – Har du gjort noen endringer i butikken etter du kom inn?
– Jeg har fortsatt den prosessen som har vært her, men jeg søker alltid etter forbedringer. Det er lite endringer man kan gjøre i en liten butikk, men en viktig ting er å holde det pent og ryddig, og ikke minst holde varene synlig for kundene. Avslutningsvis forklarer Røkenes at hun drives av å ha mye å gjøre, og at de skal stå på for å gi et best mulig handletilbud til kundene.
– Hvis vi ikke har alle varene helt på plass så håper vi at kundene er litt tålmodige. Det tar litt tid å komme inn i dette og vi gjør vårt beste for å ha alle varene på plass.