Finnmark Arbeiderparti har gjennom fiskeripolitikken kjempet for at nærheten til ressursen skal skape arbeid, verdier og velferd i samfunnene langs kysten. Det er viktig at ressursene som er tilgjengelig gir lokale arbeidsplasser og lokal verdiskaping. Dette er også formålet med Havressursloven som må legges til grunn i den framtidige kvote- og fiskeripolitikken. Velferden i Norge er bygd opp gjennom rettferdig fordeling av verdiene som skapes gjennom bærekraftig ressursbruk. Fisken har vært i en særstilling i den nordlige delen av landet og særlig som grunnlag for samfunn og kultur. Bærekraftig forvaltning i fiskeri handler om alle aspekter fra høsting av marine ressurser til ferdig produkt hos forbruker. Ved høsting av marine ressurser er det liten tvil om at det er mer bærekraftig å høste med kystnært fiske. Finnmark Arbeiderparti mener at en større andel av fiskeressursene må overføres til fartøy som fisker og lander sin fangst lokalt hvor den blir bearbeidet av lokal fiskeindustri. Slik sikrer vi levende lokalsamfunn i et bærekraftig perspektiv. Finnmark Arbeiderparti er tilfreds med retningen i regjeringens kvotemelding og vi mener at den leverer på Hurdalsplattformens målsettinger om å sikre forutsigbarhet for fiskerinæringen og bidra til å sikre bosetting i kystsamfunn. Ettersom vår lokale fiskeflåte utelukkende består av kystfartøy er det avgjørende viktig for oss at kystflåten sikres godt og forutsigbart driftsgrunnlag og kvotemeldingen bidrar til dette I kvotemeldinga foreslår regjeringen å gjeninnføre den såkalte trålstigen som fordelingsmekanisme, samtidig som kvotene til fartøy i åpen gruppe skal belastes totalkvantumet før kvotefordeling mellom havgående- og kystfartøy. Begge disse grepene er med på å styrke kystflåtens driftsgrunnlag og mulighet for lønnsomhet. Finnmark Arbeiderparti setter som en forutsetning at det i det videre arbeidet gjennomføres konsekvensanalyser som viser hvordan de foreslåtte tiltakene i kvotemeldingen vil påvirke fiske og bosetting. Vi mener at i dette arbeidet må man også se på hvordan sikre det materielle grunnlaget for samisk kultur i tråd med Havressursloven §7 og §11.
- Fremtidig strukturkvoteordning må gjennomgås og det må vurderes en felles hjemfallsdato på alle strukturkvoter.
- Det må vurderes ordninger med distriktskvoter.
- Torsketrålernes leveringsplikt må gjennomgås med målsetning om tilbakeføring av kvantum til kystsamfunnene.
- Avsetning til åpen gruppe må vurderes økt. Dette for å sikre rekruttering til fremtidig kystfiske og det trygger leveranser av fersk fisk til industrien.
- Mulighetene til å benytte ferskfiskordningen for å stimulere til økt nasjonal landing og videreforedling av fersk fisk bør utredes nærmere. Det er god erfaring med benyttelse av ferskfiskordningen for å oppnå mål i fiskeriforvaltningen.
- Dagens ordning med havdeling i det kystnære fisket må videreføres og vurderes utvidet.
- Oppfølgning av FNs bærekraftsmål nr. 14, Livet i havet.