Odd Erling Mikalsen, FrP, Hege Christin Bjørkmann, Høyre, Roar Wirkola Hanssen, INP, Kjetil Romsdal, Nordkalottfolket og Magne Ek, Nordkalottfolket. Foto: Karoline Almås Sørensen, Finnmark fylkeskommune

Flertallet jobber for å få ferga til Årøya tilbake: –⁠ De fortjener en fergeløsning

På møtet i fylkestinget som nå avholdes i Hammerfest jobbes det med nye hurtigbåtpakker. I motsetning til administrasjonens innstilling ønsker flertallet bestående av Nordkalottfolket, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og Industri- og Næringspartiet også å legge om anbudspakkene slik at ferga til Årøya igjen blir en realitet.


Flertallet vil på møtet i dag kl. 09:45 legge fram forslag på endringer ut ifra at sambandet til Årøya nå er en hurtigbåtpakke som foreslås endret slik at fergesambandet kommer tilbake. Kontraktene på hurtigbåter gjelder fram til og med 31.12.2025, og innen den tid skal nye båtkontrakter inngås.

– Det er veldig knapp tid for å få på plass nytt fergeleie, elektrisk ferge og det som hører til. Men for å få til en god løsning for folket på Årøya planlegger vi å lyse ut et kortere anbud der Årøya er involvert. Den vil gjelde fra 01.01.26 for Årøya og Rognsund-stedene og gå fram til 1.07.2027, forklarer medlem av fylkestinget, Magne Ek i Nordkalottfolket. Han legger til at dette er tiden man trenger for å få alt på plass i forhold til fergeløsning. 

Veldig knapp tid

Leder i hovedutvalget for samferdsel i Finnmark fylkeskommune, Odd Erling Mikalsen (Frp), forklarer at det har vært jobbet knallhard for å få nevnte forslag på bordet.

– Tiden for å få dette realisert kan virke knapp, men vi skal gjøre alt vi kan for å få til dette. Om vi så må utsette starten på fergedrift til Årøya fram til 01.01.28 får vi heller godta det, forklarer Mikalsen.

Etter det Kronstadposten forstår er dette kvalitetssikret og sjekket alle veier slik at sluttresultatet skal bli best mulig og gjennomførbart.

– Jeg håper vi får et enstemmig fylkesting på denne saken i dag, forklarer Magne Ek, som har vært en av arkitektene bak forslaget.

– Hvorfor gjøres dette?
– Det første og viktigste er for å få tilbake ferga til Årøya, det neste er miljøet der vi får ned hurtigbåtbruken, og til slutt får vi på plass en elektrisk ferge som er mer miljøvennlig og vil være rimeligere i drift, sier Magne Ek.

– Med en kai på Mikkelsby kan vi, om det eksempelvis skulle gå ras i Skillefjord, frakte folk og biler både til Storekorsnes, Nyvoll og Korsfjord med ferga som allerede er i området. Vi ser også på en løsning for Rognsundstedene med en egen båt fra 1. juli 2027, men denne vil neppe gå inn til Alta.

Kostnader

Utfordringen i saken er at det antydes at ny fergekai på Kongshus og på Mikkelsby totalt vil ha en prislapp 100 mill. kroner totalt. Men det er politikerne ikke helt enig i, og vil be om en grundig utredning for å kvalitetssikre disse tallene. Det antydes at kostnadene er stipulert noe for høyt.

– Dette må kvalitetssikres, og hvor det vil havne økonomisk vet vi ikke sikkert. Men det er kai på begge steder i dag som det tidligere var fergeleier før dagens hurtigbåt ble tatt i bruk, og hva disse kostnadene vil bli for å få tilbake fergeleiet vet vi ikke eksakt. Men dette skal vi bruke de neste månedene til å finne ut av. Den jobben skal gjøres grundig slik at vi minimaliserer risikoen for overskridelser og overraskelser, forklarer Magne EK og Odd Erling Mikalsen.

MS «Hollendaren» midlertidig til Årøya

I dag er det slik at MS «Hollendaren», som Finnmark Fylkeskommune kjøpte i 2021, i dag er i bruk i Måsøy. Den planlegges å settes inn på Årøya i kontrakten fra 01.01.2026 til 01.07.2027. På Måsøysambandet planlegges det å sette inn en tilsvarende båt der de som gir anbud må stå for hurtigbåt selv. Når perioden er over, vil «Hollendaren» bli solgt.

– Vi har hatt en god diskusjon rundt dette med å eie båter, eller kjøre anbud der rederiene stiller med båt. Resultatet av diskusjonene har da blitt at Finnmark fylkeskommune ikke skal eie båter selv. Nettopp for å redusere risikoen, men også med kjøp av «Hollendaren» i bakhodet, selvsagt. Vi tenker at vi gjør det vi har kompetanse på, så lar vi rederiene gjøre det som dem er flink til, det vil si å drifte anbud. Om vi får dette til så er det fantastisk, sier Frp-politikeren.

– Hva med Vargsundekspressen?
– Vargsundekspressen mellom Alta og Hammerfest vil fortsatt gå med to rotasjoner, mens hurtigbåten «Årøy», som i dag går fra Bukta til Årøya og videre utover fjorden, behøver ikke å gå mellom Bukta, Årøya og Storekorsnes når vi får ferga til Årøya. Dermed får vi en innsparing der, forklarer Mikalsen. 

– Flertallet har jobbet veldig godt sammen om denne saken, og vi er helt klar på at Årøya fortjener en fergeløsning. Ikke minst på sikt om vi skal få etableringer på øya. Vi synes det er fantastisk om vi nå kan legge ballen død og få til noe for folket på Årøya. Da etter alle feilinvesteringer som er gjort i den forbindelse de siste årene, klargjør Mikalsen.

– Er det noen parti som har gjort en større jobb enn andre for å få dette til, eller vil du berømme flertallet?
– Alle partiene i flertallet har stått bak dette. Ikke minst Nordkalottfolket, som har lagt ned en kjempejobb. 

Selv om Odd Erling Mikalsen ikke ønsker å trekke fram enkeltpersoner, så nevner han likevel Magne Ek.

– Han og NKF har gjort en uvurderlig innsats i jobben med å få på plass både fergeanbudene, rutestrukturen og Årøya-saken, sier Mikalsen.

Administrasjonen med kutt og innsparing

Administrasjonen for samferdsel i Finnmark fylkeskommune har foreslått en rekke tiltak på rutekutt og andre innsparinger. Det har vært nødvendig for å få et budsjett i balanse. 

– Vi har imidlertid revurdert noen av de foreslåtte tiltakene, og da spesielt de som ville smertet mest for de veiløse samfunnene. Når det nå ser ut til at fergesambandet til Årøya vil komme på plass, må vi helt klart si oss fornøyd.

Mikalsen avslutter med å understreke at fergesambandet til Årøya skal utredes grundig. Både faglig, om det er mulig å bygge dette, og økonomisk om det er rammer, samt juridisk og avtalemessig man er på trygg grunn.

– Jeg tror svaret er JA på alle tre områder, avslutter leder for samferdsel, Odd Erling Mikalsen. 

 

Debatt