På grunn av at bruene er gamle og for smale til at to vogntog kan møtes, og har både vekt- og høydebegrensninger skal det nå bygges en ny.
Den skal bygges både bredere med økt bæreevne og god tilrettelegging for gående og syklende og skal gi bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter.
De som har levert tilbud:
Entreprenør | Tilbudssum (eks mva.) |
Christie & Opsahl AS | 226.601.762,- |
Hak Entreprenør AS | 257.189.762,- |
Implenia Norge AS | 288.724.669,- |
Skal bygges på land
Statens vegvesen tar i bruk en byggemetode som kun har vært brukt på noen få bruer i Norge tidligere. Nettverksbuebrua i hovedspennet over Reisaelva skal bygges på land.
– Vi bygger den nye brua på fotballbanen. Når den er ferdig, frakter vi den bort og skyver den på plass over elva. Der blir den plassert på midlertidige fundamenter nedenfor den gamle brua, og veien legges om. Så blir gammelbrua dratt av og fraktet til fotballbanen for demontering. Nye brukar bygges etter at de eksisterende er fjernet. Til slutt skal den nye brua flyttes over på de nye brukarene, sier byggeleder Ole Kleven i Statens vegvesen i en pressemelding.
Statens vegvesen vil trenge ei helg uten trafikk når den siste operasjonen skal gjøres, noe som etter planen skal skje i mai/juni 2026.