Foto: Julie Fredriksen

–⁠ De fleste i Nord-Norge er hyggelige mot personer bak kassa, men…

De aller fleste nordlendinger er hyggelige og høflige mot butikkansatte, ifølge en fersk undersøkelse. Likevel melder annenhver medarbeider i Circle K Norge om trakassering på jobb det siste året.


 – Sånn skal det ikke være! Selv om de aller fleste kunder er vennlige, er det et lite mindretall som gjør arbeidsdagen tung for de som jobber på stasjonene våre. Dette er en del av et større samfunnsproblem, og rammer både servicemedarbeidere så vel som ansatte i skoler og helsevesenet, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge i en pressemelding.

Hun påpeker at serviceyrket er en populær vei inn i arbeidslivet for unge mennesker. For mange blir det et livslangt karrierevalg.  

– Ingen fortjener å bli utsatt for trusler, trakassering og diskriminering, verken på jobb eller ellers. Her må vi gjøre noe, sier Sandsbråten. 

Derfor arrangerer selskapet torsdag 25. januar for første gang Kindness day, altså en dag for vennlighet og omtanke, på sine rundt 250 stasjoner over hele Norge. 

– Hensikten er å støtte medarbeiderne på stasjonene våre, øke bevisstheten i samfunnet og ikke minst takke alle de gode kundene våre som alltid oppfører seg fint, sier Sandsbråten. 

De fleste i nord er hyggelige, men… 

Ni av ti respondenter fra Nordland, Troms og Finnmark opplyser at de som regel sier hei til ansatte i servicebransjen. Like mange svarer at de er bevisste på at deres oppførsel påvirker arbeidsdagen til ansatte i servicebransjen. 

Likevel medgir 1 av 14 respondenter fra Nord-Norge at de av og til ikke oppfører seg slik de burde mot mennesket bak kassen. I den interne undersøkelsen forteller halvparten av stasjonsmedarbeiderne at de ble utsatt for trakassering i fjor. Særlig kvinnelige og unge ansatte rammes av dette. Én av fem har opplevd truende oppførsel, like mange har fått uønskede, seksuelle kommentarer fra kunder. 

Bernt Apeland mener at trakassering i servicebransjen er et problem som må tas på største alvor. Han er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke som har 25.000 medlemmer i handels- og tjenestenæringene, deriblant Circle K Norge. 

– Dette er mennesker som går på jobb for alle oss andre – hver eneste dag. Det er servicemedarbeidere som jobber dag, natt og når vi andre skal fylle tanken eller kjøpe kaffe på vei til påskeferie. Det er ansatte som på lik linje med alle andre arbeidstakere fortjener respekt og trygghet når de er på jobb, sier Apeland. 

 

Debatt