Ole Martin Hagen, Paul Solli, Jonas Brekke, Odin Heggeli, Kjell Magnus Sivertsen, Vegar Sivertsen, Kim-Rune Johnsen og Magne Løkken.
Annonsørinnhold

Et velsmurt maskineri i verdensklasse

Med høyt salg av både Polaris og Arctic Cat, er det mange kunder som tyr til Alta Motorsenter når det kommer til snøscootere. Det merkes på verkstedet hvor de på litt over ett år har gått fra fire til 13 ansatte, og kan nå skilte med et velsmurt maskineri i verdensklasse.


Før Polaris kom inn dørene på Finnmarks største motorsenter var det kun fire personer som styrte snøscooteravdelingen. I dag er de 13 stykker.

– De fleste er nye hos oss, men de har utrolig lang erfaring, smiler avdelingsleder Ole Persen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lasse Hustad og Ole Persen.

– Det har vært voksesmerter

Blant de nye er seks av dem på verkstedet, som tar unna både snøscootere, firehjulinger, mopedbiler og båtmotorer, i tillegg til en stor avtale med Forsvaret, hvor de vedlikeholder det meste av lettere terrengkjøretøy i Finnmark.

– Vi har hatt en vanvittig økning, og derfor er det veldig artig at vi har gode og erfarne folk på laget. Hadde vi startet opp med 13 nyutdannede hadde det nok vært kaos, flirer Persen.

– Det er klart at det har vært voksesmerter, men vi føler at vi er godt i rute nå, legger han til.

Blant de ansatte er det stor spredning i alder og kompetanse. For selv om de fleste har god erfaring, er det også viktig for dem å rekruttere nye til yrket.

– Vi prøver bestandig å ha én lærling inne, slik at vi har rekruttering. Ellers er det gutter som har god erfaring.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ole Martin Hagen og Kim-Rune Johnsen.

For når kundene først trenger hjelp med sine scootere skal de få hjelp fort. Først møter kundene «guttan i disken» før ordrene lages og delene plukkes. Inne på verkstedet fortsetter samarbeidet, og jobben blir gjort.

– Vi har veldig god flyt på det, og guttene har forskjellige ting de er gode på, nikker avdelingslederen.

Den tanken deler Kim-Rune Johnsen (30) på verkstedet.

– Vi er et velsmurt maskineri. Alle har sine spisskompetanser, og det blir vi terpet på hver dag. Vi har veldig flinke folk her, smiler han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Paul Solli.

Dyktig duo

Johnsen begynte i jobben i mai, etter seks år hos Harila. Johnsen har vokst opp med snøscootere og det har vært en del av fritiden hans stort sett hele livet. Han er enig i at det er flinke folk han har på lag.

– Det teamet vi har her er veldig bra, gliser han.

En annen som har kommet inn på avdelingen er Paul Solli (34). Han begynte som mekaniker på TK Motor tilbake i 2007, og har siden hatt dette som sitt levebrød.

– Det er mye nytt å sette seg inn i, det er det. Dette er ganske mye større enn hva jeg er vant med, flirer han.

Men han trives godt og mener også at teamet fungerer strålende.

– Her kan vi ta absolutt alt. Mitt hovedfelt er egentlig motorsykkel og det er det jeg er utdannet innen. Men snøscooter går absolutt bra det også, legger Solli til, før han skrider tilbake til arbeidet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Morten Kristoffersen og Jonny Nilsen.

Har beholdt identiteten

Ettermarkedssjef Lasse Hustad begynte for første gang på Alta Motorsenter for bortimot 30 år siden, og er tilbake igjen til sin tredje periode.

– Det som har skjedd her er imponerende. Men det som er mest imponerende er at vi har klart å beholde identiteten i bedriften. Vi har en kultur i bedriften som er skapt av samme sjef og eier gjennom alle år, smiler han.

Da Lasse begynte for første gang var det kun seks ansatte. I dag er det nesten ti-doblet.

– Det er bare størrelsen som er endret. Vi har den samme kulturen enda. Vi har mye ansvar og frihet, og det gjør at vi får sette våre fingeravtrykk på jobben.

Han er også imponert over det som har skjedd på scooteravdelingen.

– Vi har vært store før, og fikk en skikkelig boost da Polaris kom inn. Vi har hatt en organisasjon som har vært egnet for mye større drift enn vi har hatt de siste fem årene, så vi har ikke fått strekkmerker selv om vi fikk et stort løft, smiler han avslutningsvis.

Vegar Sivertsen