Thomassen har denne uken vært i Manchester for å overvære Bodø/Glimts oppgjør mot Manchester United. Men hjemturen fra Tromsø til Alta tok en uventet vending, da Widerøes flyvning ble innstilt.
Thomassen reagerer kraftig på hvordan situasjonen ble håndtert.
– Alt virket å være i orden, og en ansatt annonserte over høyttaleranlegget at flyet snart var klart for ombordstigning. Men fem minutter senere kom den samme personen ut med et skuffet blikk og sa at flyet var innstilt, forteller Thomassen.
Han og reisefølget, som inkluderte venner fra Alta og representanter fra SpareBank 1, fikk raskt en SMS om at reisen var ombooket til søndag – uten informasjon om hverken overnatting eller andre alternativ.
– Da vi gikk til skranken, kunne de ikke hjelpe oss. De ba oss ordne overnatting selv, og det virket nesten som om de forventet at vi skulle sove på flyplassen over helga, sier han.
Høy pris for alternativene
For Thomassen var situasjonen krevende, men han peker på at det spesielt var vanskelig for turister og eldre passasjerer.
– Mange visste ikke hva de skulle gjøre, og turistene var nok ikke vant til slik service. Det er rett og slett dårlig håndtert, mener han.
Overnattingsmuligheter i Tromsø viste seg også å være svært kostbare, med priser på 10.000 til 15.000 kroner for to netter.
– For småbarnsfamilier er det helt urealistisk å betale slike summer, sier han og legger til at han forventet en løsning som buss eller lignende.
Thomassen valgte til slutt å leie en bil for 10.000 kroner for å kjøre til Alta over natten.
Widerøe: – Været var utenfor vår kontroll
Pressekontakt i Widerøe, Catharina Solli, sier til KP at situasjonen den aktuelle dagen var krevende og utenfor selskapets kontroll. Dette på grunn av været i Nord-Norge.
– Tromsø lufthavn ble stengt grunnet slush på rullebanen, noe som skapte betydelige utfordringer for vår operasjon, forklarer Solli.
Hun forklarer videre at Widerøe ikke ønsker at noen passasjerer, spesielt småbarnsfamilier, skal måtte oppholde seg på en flyplass i to døgn, og at de ved kanselleringer gjør alt de kan for å finne løsninger for passasjerene sine.
– Vi undersøker alltid muligheten for alternative løsninger, som senere avganger, omdisponering av seter eller bakketransport. Når hotellfasiliteter er tilgjengelige, sørger vi for å oppdrive disse, sier Solli.
Sprengt hotellkapasitet
Hun legger imidlertid til at den aktuelle dagen var hotellkapasiteten i Tromsø helt fullstendig sprengt.
– Når vi ikke klarer å finne overnatting, må vi informere passasjerene om dette og håpe at de klarer å finne alternative løsninger selv. Vi tilbyr matkuponger som kan benyttes på tilgjengelige restauranter dersom ventetiden blir lang, sier Solli.
Solli forklarer at bakketransport vurderes i slike situasjoner, men at det denne gangen ikke var mulig.
– Busselskapene ønsket ikke å kjøre på grunn av værforholdene.
Berømmer Thomassen
Alle passasjerer som ble berørt av innstillingen, har krav på refusjon. I tillegg kan de søke om dekning for dokumenterte utlegg, som leiebil eller andre reisekostnader på Widerøe sine nettsider, informerer hun.
– Vi forstår frustrasjonen og beklager sterkt situasjonen som oppsto. De ansatte på stasjonen gjorde alt de kunne for å bistå, men været og omstendighetene begrenset mulighetene våre, sier Solli.
Hun berømmer også Ole Marius Thomassen for å ha funnet en alternativ løsning ved å leie bil og kjøre hjem til Alta.
– Vi er glade for å høre at han og reisefølget kom seg vel hjem. Han virker som en ressursfull mann som leide en bil, og dette hjelper også masse på. Det å leie en bil å kjøre den lange turen hjem over natta, spesielt i det krevende været, står det respekt av. Vi jobber nå med å få de resterende passasjerene videre fra Tromsø så raskt som mulig, avslutter Solli.
Les også: