Bygget på Lathari sto ferdig på slutten av 70-tallet. Det var da konstruert for 12 elever. I dag er det opptil 76 elever totalt som skal være der å bruke både toalett, garderober og klasserom.
– Det fungerer ikke i det hele tatt, og elevene har blitt nødt til å dele på én do å skifte ute i 20 minusgrader, sier trafikklærer og verneombud, Christina Albrektsen Stødle fortvilt.
Preget av fuktskader
På grunn av utfordringene, leide skolen noen brakkerigger slik at de fikk en midlertidig løsning på problemet. Løsningen fungerte likevel bare i et lite år.–Jeg stengte all bruk av brakkene ved skolestart i august, da det hadde vært flere vannlekkasjer gjennom vinteren og tiltak som var gjort ikke var tilstrekkelige. Det ble målt fuktighet i konstruksjonen til over 72%, og vi hadde flere elever som meldte om ulike plager etter å ha oppholdt seg i brakkene. Etter stengningen av brakkene ble lærerne og elevene igjen stående uten tilstrekkelige garderober, toaletter og klasserom.
– Det er ikke fuktskader i hovedbygget, men det er ikke ventilasjonssystem. Kun et avtrekkssystem, og klasserommet er altfor lite. Dette er et garasjebygg i hovedsak, og når du da starter en bil under så kommer eksoslukta inn i klasserommet. Det er helt uholdbart, sier avdelingsleder for Teknologi -og industrifag, Jon Vidar Bull. Artikkelen fortsetter under bildet.
Hjelper ikke rekrutteringen
Alta videregående skole driver en landslinje for yrkessjåfører som er et 19 ukers opplæringskurs med kursstart i august og januar.– 36 elever går et halvårs kurs her for å kunne ta sertifikatet for klasse C, CE, D og truckopplæring. De elevene går også rett ut i jobb når de er ferdige her, sier Bull og fortsetter;
– Dette er en svært viktig utdannelse samfunnsøkonomisk, alle som er her går rett ut i jobb. Men nå må vi begrense inntaket på elever fordi vi ikke har tilstrekkelige fasiliteter på bygget. Nå kan vi kun ta inn 30 elever til andre inntaket, og vi skulle hatt 36. Trafikklærer Mikkel David Sara forteller at bygget på Lathari kan gjøre at elever velger i ikke søke seg inn på yrkessjåførlinja.
– Da Alta videregående skole ble bygget ble det brukt 450 millioner kroner. Det er kjempeflott og fint der, også kommer man hit hvor det er helt motsatt. Kontrasten er stor, og det er et stort klasseskille. Det er ikke det beste for rekruttering i en bransje som skriker etter folk. Langtidsmessig vil dette ha store konsekvenser. Det er litt flaut å ta med nye elever hit, og så møter de dette. Jeg skjemmes av å fortelle elevene at de blir nødt til å dele én do å skifte ute. Artikkelen fortsetter under bildet.
Ønsker en permanent utbygging
– Nå jobbes det på flere nivåer med dette. Vi må få dette frem til en politisk behandling, og få tillatelse til å bruke litt penger på en permanent utbygging her. Vi er så langt unna der beslutningen tas, og prøver derfor å si ifra slik at problemet blir synligjort, forteller Jon Vidar. – Hvilke tiltak gjør dere nå da?
– Nå er vi så heldig at Christina skal ut i permisjon, så damegarderoben kan brukes til elevene. Da dobler vi toalettkapasiteten fra én til to, avslutter Bull.