Illustrasjonsfoto. Foto: Therese K. Munkvold

Lastebil­sjåfører på oppdrag mangler hvile­plasser –⁠ ny hvile­plass planlagt i Bukta

Hele 50.000 langtransportsjåfører deler på totalt 56 døgnhvileplasser langs norske veier. I Nord-Norge er situasjonen desidert verst.


Etter E6 er det kun fire slike plasser mellom Innhavet i Nordland og Kirkenes. Det melder Fri fagbevegelsen.

– At det ikke er flere døgnhvileplasser i Norge skyldes tafatte politikere med manglende forståelse for langtransportsjåførenes behov, sier Geir Kvam i Fellesforbundet. Han har de siste to årene jobbet med å få på plass flere døgnhvileplasser for langtransportsjåfører i Norge.

Dette er reglene:

  • Yrkessjåførene, enten de kjører lastebiler eller busser, kan ikke kjøre mer enn 4,5 time før de må ha 45 minutters pause (som kan deles på to).
  • Så kan de kjøre 4,5 time til, men hvert eneste døgn skal de ha minst elleve timer døgnhvil. Da må lastebilen eller bussen stå parkert med mindre det er to sjåfører som bytter på å kjøre.
Slike parkeringsplasser for store kjøretøy bør naturlig nok også kunne tilby toalett og dusjfasiliteter som langtransportsjåførene kan benytte seg av.

Verst i nord

Kjører en lastebilsjåfør etter E6 til sin ende i Kirkenes, er det kun fire døgnhvileplasser etter at sjåføren har passert Innhavet på Hamarøy nord for Fauske. Fra Innhavet til Kirkenes er det nesten 1200 kilometer om du holder deg på E6.

– Da jeg begynte å jobbe med døgnhvileplasser for 15–20 år siden, var det seks plasser i Norge der sjåførene kunne parkere lastebilene når de skulle sove. Det var én mer enn i Luxemburg, forteller Kvam og legger til at utviklingen går for tregt på grunn av manglende forståelse fra politikerne. 

– Det er 50.000 langtransportsjåfører på norske veier, men på vinteren møter de låste toaletter på rasteplassene. Tenk om man stengte både toalettene og kantina på Stortinget. Da hadde nok politikerne reagert, fortsetter han til Fri fagbevegelsen.

Her er Statens vegvesen sin oversikt per 1. november over døgnhvileplasser i Nord-Norge:

  • E6 Mosjøen, Vefsn, Nordland, 16 plasser
  • E6 Mo i Rana, Nordland, 10 plasser
  • E6 Storjord, Saltdal, Nordland, 10 plasser
  • E6 Fauske, Nordland, 12 plasser
  • E6 Innhavet, Hamarøy, Nordland, 5 plasser
  • E6 Buktamoen, Målselv, Troms og Finnmark, 12 plasser
  • E6 Storslett Circle K, Nordreisa, Troms og Finnmark, 10 plasser
  • E6 Talvik Shell, Alta, Troms og Finnmark, 10 plasser
  • E6/E75 Tana bru, Troms og Finnmark, 10 plasser
  • Rv. 80 Bodø havn, Nordland, 9 plasser 
Totalt har Statens vegvesen lokalisert 35 lokasjoner for døgnhvileplasser, men kun seks av dem var per 2021 helt eller delvis avklart med henhold til etablering.

– Det er planlagt døgnhvileplasser ved E6 Bukta i Alta, E6 Narvik, E8 Tromsø og E10 Gullesfjordbotn i Kvæfjord, skriver Ságat.

Fremtidig døgnhvileplasser er planlagt her:

  • Nordland: E6 Ballangen, E6/E10 Bjerkvik og E10 Leknes.
  • Troms: E6/E8 Skibotn.
  • Finnmark: E6/Rv 94 Skaidi, E6 Lakselv, E6 Karasjok, E6/E105 Kirkenes, Rv 93 Kautokeino og Rv 94 Hammerfest.
Noen tidsplan for byggingen av disse er ifølge Ságat ikke presentert.

 

 

Debatt