Daglig leder i Bunnpris Bossekop, Asgeir Knutsen, gleder seg til å flytte til nye lokaler. Foto: Tom Erik Nilsen

Asgeir Knutsen på Bunnpris i Bossekop –⁠ igjennom en tidsalder i butikkbransjen

Bunnpris i Bossekop har siden 1997 holdt til i bygget som de snart skal flytte fra. I det kommende året flytter de nemlig butikken til nye lokaler som skal bygges ved siden av det gamle bygget.


De gamle lokalene, som er etter det gamle mønsteret, skal endelig skiftes ut med romslig og moderne matbutikklokaler. Dette gjør at daglig leder Asgeir Knutsen går igjennom en tidsalder i sin tid som kjøpmann.

Han har sammen med fruen Sissel Daniloff stått som eiere bak Franchise-selskapet, Asgeir Knutsen AS, som eier Bunnpris-butikken i Bossekop.

I bransjen i 34 år

Det hele startet i det gamle Torgsenteret, hvor Lindbak holder til, i 1990. Da het det CC Minipris, og fram til november samme året gikk de inn i en kjede kaldt Netto. Men fra 3. juni 1992 ble butikken å hete Rimi, da de gikk fra Netto til Rimi-kjeden.

Butikken var i Torgsenteret til april i 1997. Da flyttet butikken dit den ligger i dag. Etter noen år ble butikken utvidet, før etter hvert hele bygget ble tatt i bruk som butikk da bilforretningen Alta Motor flyttet.

I 2008 var det på ny en utvidelse, og da på rundt 350 m2, og butikken ble gjort om til Ica Supermarked. I mars 2015 gikk Ica Norge konkurs, og da gikk butikken over til Bunnpris-kjeden.

Men Asgeir Knutsen har vært i bransjen i 34 år. I 1984 fikk han nemlig sin første lønnslipp hos CC Minipris på Elvebakken.

– Jeg stortrives i denne bransjen. Men jeg kan jo ikke si noe annet uansett, jeg må jo bare trives, skratter han.

– Men siden jeg har vært så lenge i bransjen så blir jeg ikke lei. Det er jo fremdeles artig å drifte selv. Det er uten tvil drivkraften, sier Asgeir som også er medeier i Bunnpris på Amfi.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sigurd Daniloff, Alexander Henriksen, Ragna Knutsen Daniloff, Emil Hunsdal-Paulsen, Mairelis og Henriette Helgesen. Foto: Tom Erik Nilsen

Flytter igjen

– De fleste butikkene i Alta har jo oppussede lokaler, så vi er av de siste igjen på treet, sier Asgeir, som kan glede seg til å flytte til splitter nye lokaler neste sommer.

– Det blir kanon når vi får åpnet butikken i nye lokaler neste år. I midten av sommeren skal bygget være ferdig, men når vi kan starte flyttingen er litt usikkert enda. I flytteprosessen vil butikken være stengt i rundt én uke maks, men forhåpentligvis bare tre dager, sier han.

De nye lokalene blir innvendig på 1535 m2, og det er nesten 200 m2 mer enn dagens butikklokaler. Selve salgsarealet, altså butikken hvor kundene skal finne sine varer, blir på ca. 1000 m2.

– Hva blir nytt?
– Butikken og sortimentet blir større, og det blir bedre plass og romslig mellom hyllene. Alt skal skiftes. Vi skal ikke ha med oss noe gammelt dit. Det blir en helt flunkende ny og toppmoderne butikk, sier Asgeir og legger til at det blir mer organisert og kanskje enda flere parkeringsplasser.

– Vi gleder oss til å åpne ny butikk. Da skal det bli enda mer hyggelig å handle hos oss, konstaterer Knutsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Byggingen av de nye lokalene er godt i gang på nabotomta. Foto: Tom Erik Nilsen

– Vi skal være blant de beste

Bunnpris i Bossekop er en av de største i landet på snitthandel, og i gjennomsnittet handler hver kunde for 250-300 kroner hver gang de handler her. I 2018 vil butikken til Asgeir omsette for rundt 65 millioner kroner.

– Det er tilnærmet det samme som i fjor, men vi synes det er veldig sterkt og klare samme omsetning i år. Vi har en av de eldste dagligvare-

butikk-lokalene i hele Alta, og er derfor veldig fornøyd med å klare det. Samtidig er vi midt opp i en byggeprosess med bygging rundt butikken, forklarer Asgeir.

– Men vi forventer større omsetning med nye lokaler. Vi blir å øke bemanningen da og vi skal trykke til i markedet med økte åpningstider. Vi skal være blant de beste – uten tvil, slår han fast.

I dag har Bunnpris i Bossekop 20 ansatte – eller 17 årsverk.

Utvider varmedisken

Bunnpris i Bossekop er også alene om å ha varmedisk i butikken. Denne skal utvides og ha et større utvalg når de flytter. I dag er varmeskapet på 2,5 meter, men når de åpner i nye lokaler skal den bli på 3,2 meter.

Det skal også legges til rette for sitteplasser inne i friområdet i butikken. Da kan de som handler varm lunsj spise dette innendørs.

– Vi har ikke kaféplaner, men det blir noen bord slik at vi gir kundene våre mulighet til å sitte inne å nyte maten. Vi er litt på å ha automatkaffe og slikt tilgjengelig, så får vi se hva vi gjør mer. Detaljene kommer på sikt. Vi skal i alle fall ta vare på anleggsarbeiderne og de andre som handler i varmdisken vår, og gi litt tilbake til dem, forteller Asgeir.

– For varmedisken er det trykk på. Hverdagene er noe for seg, men fredagene er det helt ekstrem stor trafikk der, legger han til.

I det nye bygget blir det også en fullverdig ferskfisk og delikatesseavdeling.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Martin Kristiansen, ferskvaresjef Joakim Jonas og Henrik Opdahl. Foto: Tom Erik Nilsen

Fornøyd med «feedbacken»

– Vi føler vi bare får gode tilbakemeldinger å butikken vår, selv om butikklokalene er «slitne». Følelsen er veldig god om hva kundene synes om oss, og vi får mye god «feedback» på Facebook for eksempel. Vi er stolte av det vi gjør, og vi gleder oss til fortsettelsen.

– Hvor lenge blir du selv å trekke i trådene?
– Jeg har ikke tenkt å gi meg med det første. Jeg skal være med i mange år til. Så lenge helsa holder så skal jeg stå på å styre skuta. Selv om det har skjedd mye på mange fronter i løpet av 34 år, og vært en rivende utvikling, så synes jeg fortsatt dette er jobben for meg. Jeg liker dette, og det er nok dette jeg gjør helt til min arbeidskarriere er over, avslutter han.

Elias Ahmadi og Grete Flage har full kontroll i frukt- og grøntavdelingen. Foto: Tom Erik Nilsen

 

Debatt