– Det er tydelig at det er flere som har valgt å satse på rekruttering, og det synes jeg er kjempebra. Det er viktig at man tar denne muligheten seriøst og bruker den for å formidle hvorfor ungdom bør gå de ulike yrkesretningene. Det en kamp om hodene, for alle trenger folk. Da må man ut å selge bedriften sin så godt man kan for å trekke de unge til seg, sier Kristensen.
Veiviser for ungdom
Han forklarer videre at YO-messa gir ungdom en oversikt over fremtidige jobbmuligheter. – Det er mange som er usikre fordi det er så mange tilbud å velge i, og da kan denne messa være til stor hjelp. Jeg håper de fleste sitter igjen med en større forståelse over utvalget og økt motivasjon. På spørsmål om hva Kjetil mener de fleste ungdommene lurer på når det kommer til yrkesretninger, svarer han følgende: – De aller fleste lurer på hvordan en normal hverdag er i bedriften eller bransjen, hvilke studier de må gå og hvilken kompetanse de trenger.Attraktive stands
Totalt er det 80 standplasser i Finnmarkshallen, men Kristensen opplyser om at det er blitt mer vanlig å ha utvidet stand. – Alle får cirka 3x3 meter hver, men det er økt forespørsel etter utvidet standplass. Det er på grunn av at flere skal ha med seg ting. For eksempel vil motorbedrifter ha med seg en bil eller en snøscooter og reiselivsbedrifter skal servere litt mat. – Er det blitt mer vanlig at de ulike bedriftene tar med seg ting?– Ja, faktisk. Det gjør hver enkelt stand unik og attraktiv, så det er veldig positivt og det har vi hatt stor suksess med, bekrefter han. Ifølge Kristensen er det en god blanding av store og små bedrifter som har meldt seg på YO-messa i år.