Bengt Rune Strifeldt og Alta FrP vil ha fortgang i rassikringsprosjektet på E45 Kløfta.

Alta FrP ber om fortgang for rassikring i Kløfta: –⁠ Må pushe på for å få fortgang med prosjektet

Under årsmøtet i Alta FrP i helga vedtok partiet flere resolusjoner, blant annet ønsker partiet at prosjektet med å sikre E45 Kløfta for ras må fremskyndes.


Stortings- og lokalpolitiker for FrP, Bengt Rune Strifeldt er klar på at partiet ønsker å satse på samferdsel. Han er også godt fornøyd med at lokalpartiet i helga tok et aktivt standpunkt rundt to av samferdselsprosjektene som berører Alta og Finnmark. 

– Jeg er veldig fornøyd med årsmøtet. Både Kløfta og Transfarelv bru er to prosjekter som er utrolig viktige. Jeg tror riktignok at Kløfta vil komme inn i NTP (Nasjonal Transportplan, red.anm.) men det som bekymrer meg er at regjeringen har vært veldig sein med KS2 (kvalitetssikring, red.anm.), forteller Strifeldt til Kronstadposten.

Politikerne må på banen

Han mener samtlige lokalpolitikerne nå på pushe på for å få fortgang med prosjektene.

 – Vi har fått en del signaler om at Eiby ikke er gryteklart og dersom man skal samkjøre disse to prosjektene må man derfor utsette Kløfta, og det er helt uaktuelt. Det er fullt mulig å ta høyde for realiseringen av Eiby i fortsettelsen av Kløfta. Det å ta vare på overskuddsmassene fra Kløfta for å bruke de i Eiby er samfunnsøkonomisk lønnsomt og absolutt noe man burde ta høyde for, fortsetter han. 

Ifølge Strifeldt er det tverrpolitisk enighet om at Kløfta-prosjektet må igangsettes relativt kjapt og han forventer å finne rassikringen høyt opp på NTB.

– Om ikke regjeringen løfter den dit, så vil i alle fall Stortinget gjøre det. Dessverre har dagens regjering kommunisert ut at dagens NTB er urealistisk og at de nå skal ha en som er realistisk. Signalene er derfor at de tar budsjettet ned fra 1200 milliarder til 800 milliarder og da er det mange prosjekter som blir satt på vent. Om man kutter en tredjedel av rammen blir også nåløye mye trangere. Regjeringspartiene har dessverre, tradisjon tro, ikke et ønske om å satse på samferdsel, sier han og legger til: – Jeg frykter derfor at det kun er Kløfta og noen få fiskerihavner i nord som blir prioritert. 

Nå oppfordrer han Ap og Sp lokalt og regionalt i Finnmark til å pushe på de sentrale politikerne deres. 

– De sov i timen forrige gang NTB ble behandlet. Vi i FrP har synliggjort at vi vil satse på samferdsel, men nå må flere på banen før det igjen er for sent. 

Alta FrP: Rassikring langs E45 Kløfta og utbedring av E45 Eiby

Finnmark er mulighetenes fylke og er viktig for å sørge for verdiskapning i Norge. Finnmark eksporterer for enorme ressurser innen petroleum, fiskerier, oppdrett og turisme - Næringer som sammen med bergverk står fremfor enorme muligheter. Om dette enorme potensialet skal utnyttes, er det viktig å få rassikret og utbedret hovedinnfartsåren til Finnmark fra Alta til finskegrensen.

Det er ingen større veiprosjekter som skal oppstartes de neste årene. Det er ingen prosjekt på gang verken utbygging eller vedlikehold i perioden. Dette i en periode hvor bygge- og anleggsnæringen opplever at det er svært få nye prosjekter og mange sliter med permitteringer, samtidig som det forventes flere konkurser i næringen.

E45 «Kløfta» omfatter ny vei som vil gi bedre framkommelighet og sikring mot skred. Det er planlagt tunnel på ca. 4,2 km som vil erstatte dagens veg som er rasutsatt og delvis har dårlig standard, og prosjektet omfatter også tilførselsveger til tunnelen og ny bru over Eibyelva.

Prosjektet E45 Eiby som vil bidra til en trafikksikker løsning som gir bedre framkommelighet på E45 gjennom eller forbi Eiby.

Årsmøtet i Alta FrP ønsker å framskynde prosjekt med rassikring av E45 «Kløfta» og utbedring av E45 «Eiby». Dette er to veiprosjekter som er planlagt som to separate utbyggingsprosjekter. Det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å fremskynde begge prosjektene slik at de kan gjennomføres samtidig ved at det vil kunne gi innsparinger for begge prosjektene ved å utnytte tunnelmasser fra E45 Kløfta på en trafikksikker løsning på E45 gjennom eller forbi Eiby. Innsparinger på bort-transport og deponering av tunnelmasser fra E45 Kløfta, og innsparinger på anskaffelse og til-transport av masser til E45 Eiby, er av vesentlig størrelser som gir mer bedre prosjektgjennomføring for en betydelig lavere kostnad.  

Alta FrP ber FrPs Stortingsgruppe prioritere å framskynde prosjektet med rassikring av E45 «Kløfta», og se på muligheten for å samkjøre utbedring av E45 «Eiby» samtidig såfremt dette ikke forsinker oppstart på prosjektet i Kløfta.

Transfarelv bru må realiseres

Vel så viktig som Kløfta, mener Strifeldt at en ny bru i på E6 i Transfarelv er. 

– Vi håper nå å få på plass en bevilgning slik at man kan ferdigstille Transfarelv bru. Vi har foreslått i flere statsbudsjett at den må bli ferdigstilt, men verken Høyre, Sp eller Ap har ønsket å støtte dette.

Alta FrP: Ferdigstille prosjektet E6 Transfarelv bru

Eksisterende Transfarelv bru var av så dårlig forfatning at det var nedsatt hastighet på grunn av blant annet skader på rekkverk og stor fare for at rekkverk ikke ville tåle påkjørsel selv i lave hastigheter.

Fremskrittspartiet fikk bevilget oppstarts midler til prosjektet E6 Transfarelv bru i Statsbudsjettet for 2021. Det ble igangsatt arbeid i 2021 og en midlertidig bru ble etablert. Det ble dessverre ikke fulgt opp slik at prosjektet kunne ferdigstilles i 2022, hverken av Solberg-Regjeringen eller AP/SP-Regjeringen. Prosjektet er dessverre stoppet opp og det kan se ut til å gå lang tid før en ny bru er på plass og prosjektet ferdigstilt.

Alta FrP krever umiddelbar ferdigstillelse av prosjektet E6 Transfarelv bru, og ber om at alle nivåer presser på for å få realisert dette. 

 

Debatt

Les mer om:

Alta FrP