Alta har vært på kartet i tusener av år. Våre unike helleristningsfelt er underlagt UNESCO som tilsier at vår historie, by, fjord, skoger, daler, vidder og fjell er helt unik i verdenssammenheng. Reiselivet er som mange andre næringer her i nord er underlagt naturgitte forutsetninger for å være den næringen den er.
Mennesket har alltid reist, og en av de første «moderne» beretningene om reisende til nord, og Nordkapp i dette tilfellet var en prest fra Italia som het Fransesco Negri. Negri må regnes som Nordkapps første turist. I 1664 vandret han gjennom Skandinavia til han nådde Nordkapp. I dag er Nordkapp en av de største destinasjonene i Europa sommerstid, og vil være det de neste århundrene. For Alta og regionen sin del må vi forberede oss stor vekst i reiselivet de neste ti-årene. Reiselivet går nå inn i hypertrend hvor arktisk er satt på kartet og særlig Nord Norge med Tromsø og regionen rundt. Æventyr er i dag den største lokaleide turoperatøren i Vest-Finnmark, etter oppstart i 2017 sysselsetter vi i 2023 nærmere 120 ansatte. Reiselivet er en betydelig sysselsetter, og vil også være det i fremtiden. Æventyr jobber med flere delmål, ett av dem er bærekraftige lokalsamfunn. Vi må ha liv i sentrum med mangfold av spisetilbud, barer og nattklubber. I tillegg til ett yrende kulturliv. Alta Live setter Alta på kartet nasjonalt, og ikke minst gir oss heidundrende helger og arrangement gjennom året som betyr mye for bolyst. Æventyr likeså med restauranter, barer og nattklubber. Det er derfor viktig at kommunen tilrettelegger for aktivitet og boligbygging i sentrum, som en storby er verdig, slik at de som bor i Alta, faktisk er nært tilbudet. For vår del i dag er lokalmarkedet nærmere 40% av omsetningen vår, derfor er det viktig med mye liv i sentrum og det å kunne ha ett attraktivt kulturtilbud til lokalbefolkningen. I Alta jobber Avinor jobber aktivt med direkteruter med fly inn til Alta fra desember til januar fra store destinasjoner i Europa. Dette kan allerede skje vintersesong 2024/ 2025. Ett fly i uken i tre måneder vil gi cirka 40 MNOK i verdiskapning i overnatting, aktivitet, mat, drikke, transport og varehandel i Alta. Ser man mot Tromsø er det nå 70 direkte ankomster i uka fra destinasjoner i Europa. Verdiskapningen av økt flytrafikk inn til Alta vil være betydelige. I tillegg kan man legge til bolyst, da vi som bor i Alta kan reise direkte ut til Europa fra Alta, ett veldig positiv bidrag til lokalbefolkningen. Vi har en cruisekai som er under prosjektering, som ved fly er også cruisetrafikken viktig. Alta har gjennom 3-ti år bygget seg opp til en av de viktigste vinterdestinasjonene i Norge for cruise. Det unike med Alta sett mot Tromsø hvor skipene ligger i snitt ni timer, er at Alta har liggetid på 24 – 72 timer i havn som gir en betydelig verdiskapning for lokalsamfunnet. Derfor er det viktig at man ikke utsetter jobben og investeringene til cruisekaien da man risikerer at rederiene søker andre destinasjoner. Historisk har Alta vært en by med grundere og utviklere. Siden mars 2020 har virksomheter og eiere jobbet under ekstremt uforutsigbare forutsetninger hvor man fra halv år til år får nye utfordringer og håndtere som gir utfordringer på flere områder, vi ser også dramatiske konsekvenser av dette i 2023 og vil oppleve dette inn i 2024. Om man skal trekke noe positiv ut av året 2023, er mulighetene som kommer! Spesielt innenfor reiselivet. Alta, “next to nothing og close to everything”, det er det vi selger Alta til verden med. Dette beskriver også mulighetene som ligger i Alta. Alta er synonymt med kvalitet ute i markedene. Vi må ha en bærekraftig vekst og utvikling som genererer nye kapasiteter og lønnsomhet i vår næring. Vi i næringen, politikere og byråkrater har en plikt til å opprettholde bærekraften i dette, samt prøve å holde på lokalt eierskap. For tunge byråkratiske prosesser vil bremse utviklingen av reiselivet. Vi må ha en fremoverlent politikk som er med å utvikle reiselivet i Alta. I tillegg må vi også forvente at storkapitalen kommer til Alta for å ta del i det stadig voksende markedet reiselivet er. Noe som på mange måter er positivt. Eksempler på dette hotellkapasiteten, i dag har Alta cirka 700 hotellrom, Tromsø har nærmere 3.500 rom. I praksis betyr dette for Alta sin del at vi enkelt kan bygge 1.000 nye rom i byen for å dekke etterspørselen i markedet. Ser man da mot investeringskostnaden for ett hotellrom ligger denne på 1,5 MNOK til 4 MNOK. Altså ligger det betydelige fremtidige investeringer i infrastruktur for reiselivet i Alta. Mine estimater de neste 10 årene tilsier investeringer på mellom 1,5 til 3 milliarder mot reiselivet, da er ikke Årøya hensyntatt. Dette gir store muligheter for lokale virksomheter som kan ta del i denne veksten.Vegard Berge Uglebakken. Foto: Håkon Nilsen
Vegard Berge Uglebakken i Æventyr ser tilbake på 2023:
–⁠ Alta –⁠ next to nothing –⁠ close to everything!
Kronstadposten har invitert flere kjente profiler/ledere i Alta-samfunnet til å delta denne i nettserien. I løpet av jula vil vi publisere artikler/innlegg som kaster vi lys over året som har gått – og året som kommer. I dag: CEO og gründer i Æventyr, Vegard Berge Uglebakken.