Selv om Ronny Møllenes bor kun drøyt to kilometer fra Kaiskuru Nærmiljøsenter, tør han ikke å la sønnen gå eller sykle til skolen. En lastebil suser forbi Ronny Møllenes langs Raipasveien. – Man har ikke mye plass å gå på dersom det kommer en lastebil. Jeg sender ikke gutten min langs denne veien med tungtransporten som kommer i full fart, sier han. Foto: Trygve Norum-Lunås

Tør ikke la barna gå til skolen –⁠ nå ønsker de gang- og sykkelsti: – Det er god plass langs veien, og én av grunn­eierne er positiv

Mandag 27. november ble Raipasveien omgjort til forkjørsvei. Nå mener foreldre og beboere at det også må lages en gang- og sykkelvei til Kaiskuru.


Raipasveien, fylkesvei 7990, strekker seg ti kilometer fra E45 i Øvre Alta til E6 på Kronstad. Veien blir hyppig brukt av tungtransport og andre som kommer fra Kautokeino og skal videre nordover, da GPS-navigasjon- en som regel viser det som raskeste vei.

Ronny Møllenes, som bor ved Mølleribakken, er blant foreldrene med skolebarn på Kaiskuru Nærmiljøsenter. Han frykter at endringen av Raipasveien til forkjørsvei nå vil gjøre skoleruta enda farligere enn den allerede er.

– Jeg sender ikke gutten min langs denne veien med tungtransporten som kommer i full fart, sier Møllenes, og utdyper:

– Man har ikke mye plass å gå på dersom det kommer en lastebil. Da må man helt ut på veiskulderen. Én ting er når vi har syklet her sammen med sønnen vår og vi kan passe på at han sykler godt inn til siden når det kommer biler. Det er en annen ting om han skal sykle alene.

Sønnen, som går i 2. klasse i Kaiskuru, har krav på skoleskyss på grunn av den farlige veien. Det foregår med taxi – på kommunens regning.

– Det er skattepenger som heller kunne blitt brukt på en gang- og sykkelvei, mener Møllenes.

– Fylkeskommunen må ta ansvar

Møllenes har tatt initiativ til å tegne en skisse for en mulig gang- og sykkelvei, og nylig sendte han et brev til Kjetil Romsdal, som fra 1. januar 2024 vil representere Nordkalottfolket (NKF) i Finnmark fylkesting.

– Jeg har blitt fortalt at saken må behandles politisk før det kan skje noe mer, så jeg håper dette kan være en start, sier Møllenes.

Kjetil Romsdal i Nordkalottfolket. Foto: Håkon NilsenRomsdal bor selv i Øvre Alta og kjenner godt veien det er snakk om. Han har stor forståelse for foreldrenes ønske om en gang- og sykkelvei:
– Jeg mener at fylkeskommunen her må vise seg sitt ansvar bevisst og lage en vei som er trygg for alle trafikkgrupper, også myke trafikanter. Man kan ikke bare lage en forkjørsvei og slippe trafikken og tungtransporten løs, og si at det er nok, selv om statistikken sier at det er mindre trafikkulykker på forkjørs- vei, sier Romsdal, og legger til:

– Å innføre forkjørsvei er et bra tiltak, men jeg er opptatt av at fylkeskommunen, som veieier, skal ta eierskapet til sine veier på alvor og sikre alle typer trafikanter, og spesielt de myke. Om konsekvensen er at fylkeskommunen må bygge gang- og sykkelveier, ja så er det å ta ansvar.

Romsdal sier at han vil ta opp saken både i partiet og i fylkestinget: – Vi vil ta den opp i NKFs fylkesgruppe og i samarbeidsplattformen vi har der. Deretter som egen sak til hovedutvalg for samferdsel, og etter hvert i fylkestinget i løpet av 2024, sier Romsdal.

Vil endre «Finnmarks-prinsippet»

De siste årene før han nylig pensjonerte seg jobbet Romsdal i samferdselsseksjonen i fylkeskommunen, noe som har gitt ham innsikt i prosessen som må til for at det skal bygges en gang- og sykkelvei. Han forteller at det i Finnmark har vært vanlig at kommunene har fått ansvar for å bygge gang- og sykkelveier, etter det såkalte «Finnmarks-prinsippet».

 – I Finnmark bygger ikke fylkeskommunen sykkelstier – de lar det være opp til kommunene. Det er ikke riktig måte å gjøre det på, sier Romsdal, som forteller at da Troms og Finnmark slo seg sammen sluttet fylkeskommunen i Troms også å bygge gang- og sykkelveier.

– Tidligere stod fylkeskommunen i Troms for det, slik som andre steder i landet. Det er egentlig bare i Finnmark at det har vært vanlig å gi ansvaret til kommunene, forteller Romsdal.

Nå som han og partifeller fra Nordkalottfolket kommer inn på fylkestinget fra nyttår, vil han gå inn for å endre på situasjonen.

 – Det er ikke gjort på én-to-tre, men det er noe vi i NKF kommer til å løfte som en sak. Fylkeskommunen må bli en veieier på lik linje som staten og ta ansvar for alle trafikanter, særlig de myke trafikantene, som inkluderer skolebarn, sier Romsdal.

– Ligger til rette for gang- og sykkelvei

Møllenes, som sendte brevet til Romsdal, har også sett seg ut en passende trasé for en gang- og sykkelvei langs Raipasveien. Han mener den bør legges på sør-vest-siden av veien.

 – I første omgang bør man få laget en fra Mølleribakken og til skolen på Kaiskuru Nærmiljøsenter. Her er det god plass langs veien, og jeg vet at iallfall én av grunneierne er positive til det, forteller Møllenes.

Også Romsdal i NKF mener at det er gode forutsetninger for en slik løsning. Den store utfordringen er strekket over Mølleribakken, hvor det er påvist kvikkleire og gravearbeid derfor vil være risikabelt.

– Det ligger til rette for å bygge gang- og sykkelvei her. Det kan bli vanskelig over Mølleribakken, men derfra til Kaiskuru skal det være ganske greit å bygge, sier Romsdal.

Fikk støtte i kommnestyret

Da kommunestyret i Alta behandlet budsjettet for 2024, ble det vedtatt å igangsette arbeid for å etablere en gang- og sykkelvei på Raipas, i samarbeid med fylkeskommunen. Les hele saken her.  

Debatt

Les mer om:

raipas raipasveien trafikk