Jan Opgård AS har de siste årene hatt økonomiske vanskeligheter som følge av utfordrende anbud, tapte jobber, vanskeligheter med å få oppgjør, pandemi og prisstigning. – Vi har lenge forsøkt å holde hjulene i gang, men ser nå at vi ikke har mulighet til å gjøre opp våre forpliktelrser. Selskapets eiere har skutt inn betydelige midler for å unngå denne beklagelige situasjonen, men har ikke lyktes med å rette opp tapene melder styret i Jan Opgård AS, skriver selskapet i en pressemelding. I papirene fra tingretten står det at det i henhold til konkursloven § 60, jf. §§ 61, 62 og § 66 begjæres konkurs åpnet hos det ovennevnte selskap. Selskapet kan ikke oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller. Betalingsudyktigheten er ikke forbigående. Selskapets eiendeler og inntekter til sammen antas ikke å kunne gi full dekning for selskapets forpliktelser, selv om oppfyllelsen forsinkes ved salg av eiendelene.
– 45 års anleggshistorie er over. Vi vil benytte muligheten til å takke alle våre ansatte gjennom disse årene for innsatsen. Sammen har vi skapt mye. Vi har også vært heldige og skapt mange gode relasjoner i bransjen. Det er en bransje med stor konkurranse, men også godt samhold forteller styret, skriver styreleder Jan Opgård og daglig leder Jan Erik Opgård avslutningsvis i pressemeldingen.
Jan Opgård omsatte for over 100 millioner i fjor, men hadde et negativt årsresultat i 2022 på -16 310 000 og i 2021 på -9 063 000. I 2020 hadde de pluss på bunnlinjen med 3 932 000, men i 2019 og 2018 var resultatet rød igjen med henholdsvis -2 568 000 og -11 481 000.
Mange store prosjekter
Familiebedriften Jan Opgård AS har helt siden Jan selv etablerte bedriften i 1978 vært en solid og ærekjær maskinentreprenør i byen. I 2022 hadde bedriften ca. 65 ansatte. Maskinentreprenøren opplevde et høydepunkt da de fikk oppdrag på Melkøya i 2003. I tillegg har Jan Opgård AS Alta Vest-prosjektet, hvor de hadde hele tre hovedentrepriser. I 2005 trappet Jan selv ned, og siden har sønnen Jan Erik ført bedriften videre. – Det kan være en av veikontraktene på Alta Vest, om ikke grunnarbeidskontrakten på flyplassen var større. Men Aslakheimen er kanskje den aller største totalt sett, har Jan Erik forklart til Kronstadposten tidligere om hva som har vært den største jobben til selskapet.Midt på 2000-tallet kom også tredje generasjon Opgård inn i bedriften.