Her fra da en trailer fikk stans midt i Buktabakken i januar. Foto: Julie Fredriksen

NAF etterlyser flere vinter-kontroller av vogntog: –⁠ Det er en høy andel tunge kjøretøy som stoppes som får bruksforbrud

Glatte vinterveier har ført til trafikkulykker og uhell ulike steder i landet de siste dagene. I flere av dem har tunge kjøretøy vært involvert. – Kontroll av dekk og bremser på tunge kjøretøy er viktig for å få utrygge vogntog bort fra vinterveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.


Statens vegvesens egne oversikter viser at de avdekker flere feil på vogntog i kontroller nå enn tidligere. Over halvparten, hele 52,7 prosent, av de kontrollerte tunge kjøretøyene i 2022 hadde feil på bremser, viser tall fra rapporten Trafikksikkerhetsutviklingen 2022. 

– Vi støtter det målrettede arbeidet med å stanse de utrygge vogntogene. Statens vegvesen må trappe opp kontrollvirksomheten nå om vinteren. Da er de ekstra viktige, sier Handagard i en pressemelding.

Mer kompetente kontrollører

Mer målrettede kontroller og høyere kompetanse hos kontrollørene, bidrar trolig til at kontrollene er mer effektive. At flere feil avdekkes trenger ikke dermed ikke å bety at det er feil på flere tunge kjøretøy enn tidligere, understrekes det i rapporten. 

– Det er en høy andel tunge kjøretøy som stoppes som får bruksforbrud. Det betyr at det er alvorlige mangler som avdekkes, fortsetter Handagard.

Tenk trafikksikkerhet

Glatte vinterveier er mer krevende for sjåfører både av tunge og lette kjøretøy. I tillegg til den klare oppfordringen om å holde trykket oppe på vinterkontroller av tunge kjøretøy, har NAF en beskjed til bilistene:
– Ulykkestallene så langt i år har vært høye, og vi er i ferd med å passere antallet omkomne i trafikken fra i fjor. Nå gjelder det å samles om å snu trenden, og her har vi alle et ansvar. Snø og glatte veier krever at du avpasser farten og holder ekstra avstand, understreker Handagard avslutningsvis. 

Omtalen av kontroll med tunge kjøretøy er hentet fra rapporten Trafikksikkerhetsutviklingen 2022. Den er utarbeidet av Statens vegvesen. Se spesielt kap 3.9 Godstransport på vei.

 

Debatt