I skrivende stund ligger Offroad Finnmark 27 prosent foran påmeldingsskjema med tanke på antall påmeldinger, sammenlignet med samme tid i fjor.
– Vi må faktisk spole til begynnelsen av mars i år for å finne det samme antallet påmeldinger. Det går med andre ord helt fantastisk med påmeldingene så langt og det er vi veldig glade for, forteller Johansen. Han tror de gledelige påmeldingstallene i hovedsak er et direkte resultat av et godt arrangement i 2023 og at vi har lansert to nye øvelser på OF300 km. – I tillegg til OF300 km Solo Express og OF300 km Solo Adventure har vi flere ting på blokka som jeg ikke kan røpe enda, sier han smilende.Etterspurt endring
I forbindelse med de to nye øvelsene skal arrangøren også styrke sin egen support. – OF300 km Solo Express skal kjøres uten privat support, men de vil kunne motta fullgod og styrket support fra oss slik at vi klarer å serve alle like godt. Sant må sies, det er flere tidligere vinnere som har kommet først over målstreken uten privat support. Det er viktig å merke seg. Johansen legger ikke skjul på at de to nye øvelsene har vært etterspurt blant deltakerne. – Vi har egentlig ikke markedsført dette noe særlig, men det skal vi gjøre i større grad fremover slik at folk får se hva dette egentlig er. Solo Express har kortere tidsfrist, den obligatoriske timeshvilen og ti minutters stopp på sjekkpunktene går ut, mens Solo Adventure har samme tidsfrist og mulighet for privat support som OF300 Team. Det at disse to distansene er lansert har også ført til bedre påmelding på de andre øvelsene og det er artig å se. Arrangøren har siden 2021 hatt en økning i antall kvinnelige deltagere fra 21 til 24 prosent. I 2023 satte Offroad Finnmark seg et hårete mål om å ha minst 30 prosent kvinnelig andel av deltakere i 2025. Da er det svært motiverende å registrere at vi i dag har 30 prosent i klassen OF300 Team.Motiverende
Som øverste sjef for sykkelrittet gir de gode påmeldingstallene helt klart ekstra motivasjon til å stå på videre. – De siste to årene har det kun handlet om å overleve. Det er først nå vi har kommet dit at vi kan starte med utvikling. Det gir en voldsom motivasjon og inspirasjon over hele linjen og i alle utvalg. Det er viktig å si at Offroad Finnmark er et stort samarbeidsprosjekt drevet av frivillige. Vi har frivillige og ildsjeler på veldig mange steder og vi har ulike utvalg, og hadde det ikke vært for alle dem hadde ikke Offroad Finnmark vært mulig å gjennomføre, sier en tydelig rørt daglig leder.Løypeslipp i desember
Arrangøren røper aldri løypene før konkurransen nærmer seg. Det fordi de lokale ikke skal ha en kjempestor fordel, kontra de som ikke bor i Finnmark. De avslører likevel grovtrassen før jul hvert eneste år, og nå nærmer traseslippet seg med stormskritt. – Kan du røpe noe som helst til våre lesere?– Nei, svarer han kontant og ler godt. – Jeg vil ikke røpe så mye enda, men vi kommer til å gjøre endringer og involvere sjekkpunkt som ikke har vært sjekkpunkt på en stund i den løypen som vi planlegger nå. Start og mål er i Alta, det forlater vi ikke. Det jeg kan si er at ruta på 300 km og 700 km endres, mens 150 km blir 99 prosent sikkert den samme som i år. Alta-sløyfen beholder vi, men vi ønsker å utvikle den. Akkurat helt hvordan vet vi ikke enda.