Kjetil Johansen, daglig leder i Offroad Finnmark, forteller at det har vært to harde år, men at det nå ser det ut til å løsne på mange fronter, slik at de både har anledning og mulighet til å drive med utvikling.

Om få dager slippes neste års løype: –⁠ Det blir endringer

Ifølge arrangøren har de aldri hatt så mange påmeldte deltakere på denne tiden av året. – Det går helt fantastisk med påmeldingene, fastslår daglig leder i Offroad Finnmark, Kjetil Johansen.


I skrivende stund ligger Offroad Finnmark 27 prosent foran påmeldingsskjema med tanke på antall påmeldinger, sammenlignet med samme tid i fjor. 

– Vi må faktisk spole til begynnelsen av mars i år for å finne det samme antallet påmeldinger. Det går med andre ord helt fantastisk med påmeldingene så langt og det er vi veldig glade for, forteller Johansen.

Han tror de gledelige påmeldingstallene i hovedsak er et direkte resultat av et godt arrangement i 2023 og at vi har lansert to nye øvelser på OF300 km. 

– I tillegg til OF300 km Solo Express og OF300 km Solo Adventure har vi flere ting på blokka som jeg ikke kan røpe enda, sier han smilende.

Etterspurt endring

I forbindelse med de to nye øvelsene skal arrangøren også styrke sin egen support.

– OF300 km Solo Express skal kjøres uten privat support, men de vil kunne motta fullgod og styrket support fra oss slik at vi klarer å serve alle like godt. Sant må sies, det er flere tidligere vinnere som har kommet først over målstreken uten privat support. Det er viktig å merke seg. 

Johansen legger ikke skjul på at de to nye øvelsene har vært etterspurt blant deltakerne. 

– Vi har egentlig ikke markedsført dette noe særlig, men det skal vi gjøre i større grad fremover slik at folk får se hva dette egentlig er. Solo Express har kortere tidsfrist, den obligatoriske timeshvilen og ti minutters stopp på sjekkpunktene går ut, mens Solo Adventure har samme tidsfrist og mulighet for privat support som OF300 Team. Det at disse to distansene er lansert har også ført til bedre påmelding på de andre øvelsene og det er artig å se. 

Arrangøren har siden 2021 hatt en økning i antall kvinnelige deltagere fra 21 til 24 prosent. I 2023 satte Offroad Finnmark seg et hårete mål om å ha minst 30 prosent kvinnelig andel av deltakere i 2025. Da er det svært motiverende å registrere at vi i dag har 30 prosent i klassen OF300 Team. 

– Det kommer sikkert ikke til å bli sånn ved start, men akkurat nå er dette veldig gøy. Det forteller litt om hvem OF egentlig er for. Det er et ekstremritt for vanlige folk, forteller han stolt og legger til:

– Offroad Finnmark har et tilbud til alle, og det er mulig å gjennomføre for helt vanlige folk om de bare forbereder seg litt, og da tenker jeg på treningsforberedelser. Er man aktiv i hverdagen, har det mye å si for forberedelsene. 

Motiverende

Som øverste sjef for sykkelrittet gir de gode påmeldingstallene helt klart ekstra motivasjon til å stå på videre.

– De siste to årene har det kun handlet om å overleve. Det er først nå vi har kommet dit at vi kan starte med utvikling. Det gir en voldsom motivasjon og inspirasjon over hele linjen og i alle utvalg. Det er viktig å si at Offroad Finnmark er et stort samarbeidsprosjekt drevet av frivillige. Vi har frivillige og ildsjeler på veldig mange steder og vi har ulike utvalg, og hadde det ikke vært for alle dem hadde ikke Offroad Finnmark vært mulig å gjennomføre, sier en tydelig rørt daglig leder. 

Løypeslipp i desember

Arrangøren røper aldri løypene før konkurransen nærmer seg. Det fordi de lokale ikke skal ha en kjempestor fordel, kontra de som ikke bor i Finnmark. De avslører likevel grovtrassen før jul hvert eneste år, og nå nærmer traseslippet seg med stormskritt.

– Kan du røpe noe som helst til våre lesere?
– Nei, svarer han kontant og ler godt.

– Jeg vil ikke røpe så mye enda, men vi kommer til å gjøre endringer og involvere sjekkpunkt som ikke har vært sjekkpunkt på en stund i den løypen som vi planlegger nå. Start og mål er i Alta, det forlater vi ikke. Det jeg kan si er at ruta på 300 km og 700 km endres, mens 150 km blir 99 prosent sikkert den samme som i år. Alta-sløyfen beholder vi, men vi ønsker å utvikle den. Akkurat helt hvordan vet vi ikke enda. 

Håper på folkefest

Johansen håper at det lokale næringslivet ønsker å bidra til å gjøre Offroad Finnmark-uka til en folkefest på sentrum.

– Hvis noen vil ha et kaféutsalg ved start og mål, om noen vil lage skikkelig heia-gjeng-opplegg langs løypa med bål og lignende, om noen har tips til hvordan og hvem som kan bidra til å skape fantastisk stemning for både deltakere og publikum så er vi åpen for aller meste. Vi har dessverre ikke tid til så mye annet enn selve sykkelrittet selv, men er gjerne med å drodler og eventuelt sender de aktuelle i riktig retning. Vi håper som sagt at hele gågata fylles med liv og røre, og at alle de som har lyst å bidra med et aller annet ute i løypa tar kontakt. Vi fyller restaurantene den uka sykkelrittet arrangeres og har god dialog med blant annet Amfi om hvordan vi kan spille hverandre gode. Jeg er helt sikker på at samarbeid er nøkkelen til suksess.

Fokus på bærekraft

Ifølge Johansen ser næringslivet i byen nå ut til å ha erkjent Offroad Finnmarks betydelige innflytelse, og at rittet ikke bare er et sykkelritt.

– Det var heller ikke vår opprinnelige hensikt, rittet skulle kun fungere som et verktøy. Vår innsats går utover det bare å arrangere sykkelritt, vi er engasjert i samfunnsbygging og tilbyr blant annet sykkelkurs for barn. Vårt mål er å gjennomføre flere slike aktiviteter i fremtiden for å inkludere også de som ikke er aktive i dag. Vi har ambisjoner om å bekjempe utenforskap ved å bruke sykling som et verktøy, og vi legger stor vekt på bærekraft.

Han påpeker at sykkelrittet har hele Finnmarksvidda som sin arena og at arrangøren tar forvaltningsoppgaven av naturen på alvor.

– Vi sykler gjennom skjør natur på FeFos eiendom, som vi bruker, overvåker, vedlikeholder og forvalter etter beste evne. En viktig del av vårt oppdrag er å utdanne våre deltakere om hvordan de skal ta vare på naturen og sette pris på verdiene i området. I tillegg ser vi vårt spesielle ansvar overfor finnmarkinger som deltar hos oss. Gjennom å gjøre terrengsykling til en folkesport, har Offroad Finnmark skapt en positiv spiral der vi fremhever mulighetene for bruk av Finnmarksvidda og hvordan vi kan beskytte områdene her i nord. Jo større interesse det er rundt Offroad Finnmark og bærekraftig bruk av Finnmarksvidda, desto bedre blir vi rustet til å bevare det. Dette er spesielt viktig om sommeren, når vidda er på sitt vakreste, mest fruktbare, men også mest sårbare.

– Vi ser på en langsiktig og ansvarlig forvaltning av Finnmarksvidda som vår fremste oppgave og ansvar. Vi håper å oppnå et vellykket samarbeid med blant annet aktører som FeFo, som hjelper oss med å adressere og løse bærekraftsutfordringene som vi alle står overfor, avslutter Offroad-sjefen.

 

Debatt

Les mer om:

Offroad Finnmark