Kronstadposten har tidligere omtalt veiproblematikken i Mølleribakken i Raipas, og da spesielt utfordringene som trailersjåførene har med glatt veibane og kronglete svinger. I juni 2021 skrev vi sist om en av naboene til Mølleribakken, Kurt-Åge Møllenes, som den gang svarte følgende på spørsmål om en kjettingplass i Englandskogen kunne vært en løsning:
– Det kan være en løsning. Men da bør kjettingplassen utformes slik at lastebiler og vogntog som oppdager at de har kjørt feil, også får muligheten til å snu og kjøre tilbake til E45. Nå ser det ut til at Møllenes kan få ønske sitt oppfylt. Seksjonsleder for utbygging Finnmark i Troms og Finnmark fylkeskommune, Kjetil Romsdal, forteller til Kronstadposten at fylkeskommunen nå er i full gang med å utrede muligheten for å bygge en kombinert kjettingplass/snuplass for store kjøretøy på nordsiden av Fv 7990 gjennom Englandsskogen. – Prosjektet pågår for fullt. Vi har foreløpig gått bort fra første utkast som var rett under Mølleribakken, og forkastet andre utkast som var på høyre side av veien ved Englandsskogen. Nå arbeider vi med utkast tre som blir på nordsiden eller Holmen-siden av Fv 7990 gjennom Englandsskogen, forteller Romsdal.Ønsker å snu trailerne
Dette alternativet kom opp som følge av at også Fylkeskommunen ønsker primært å snu trailerne før de kommer til Mølleribakken. Da kreves det litt mere areal for å utforme denne løsningen. Endelig plassering skal selvsagt skje i samråd med Alta kommune fordi det er strenge restriksjoner i forhold til drikkevannskilden kommunen har i dette området, og de ønsker ikke noen installasjoner/aktiviteter på sørsiden av Raipasveien. – De har gitt oss signaler om at dersom vi søker på venstre side av veien vil de vurdere dette på nytt, men vi tar selvsagt forbehold om kommunens vedtak etter en ny revidert søknad fra oss. Derfor er vi nå i full gang med å planlegge hvordan vi kan løse dette på best mulig vis. Deretter vil vi fremme denne løsningen for kommunen via en ny søknad, sier han og legger til:– Vi hadde ønsket å være i gang med arbeidet før den første tela kom i bakken, men det rakk vi ikke. Heldigvis kan vi bygge en slik snuplass uansett årstid, med unntak av asfaltering. Det som kan være en utfordring er at de store vogntogene må krysse veien for å komme til denne snuplassen, men med god skilting og enveiskjørt snuplass vil sjåførene kunne få snudd bilene sine tilbake mot E45, og det er nok det mest optimale. I tillegg vil eventuelt trailere som kommer fra andre siden ha en plass å ta av kjettinger, avslutter Romsdal.