Arvid Mathisen. Foto: Kronstadposten/norgeskart.no

–⁠ Bo-lyst og trivsel på kysten av Vest-Finnmark?

– Så er valgene unnagjort og flere kommuner og fylker har fått nye politiske regimer. Gamle krav og tiltak om bla infrastruktur andre transportløsninger samt velferds-, trivselstiltak og tiltak for bo-lyst skal videreføres med de nye politiske regimene. Nå får vi se om Høyre/Senterpartiet i bla Finnmark fylkeskommune kan få til infrastrukturløsninger som folk er fornøyde med og som vi har ropt om «hjelp» til i lengere tid?


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til [email protected].

For kysten av Vest-Finnmark og småstedene her skal det etter ryktene å bedømme settes inn skyssbåter i rutetrafikk i stedet for dagen hurtigbåter? Dette kan sikkert gi økonomiske besparelser for fylkeskommunen. Men hva med de politiske målsettinger om at folk skal få bo der de ønsker. Hva med trygghets- og trivselsfaktorer for den lille grenda, for eksempel på Ingøy?  Hva med bolystfaktoren? BRUKE SKYSSBÅTER? KAN DU FORTELLE MEG? var min overskrift på et innlegg i juni 2023. Min reaksjon kom etter en nyhetssending onsdag morgen den 31. mai 2023 der fylkespolitikerne sa at man seriøst vurderer å bruke skyssbåter i rutetransport i distriktene fra Loppa i sør til Måsøy øst.  

Når fylkesråden gir en slik uttalelse, så vil jeg tro at det ligger en føring med en løsning der bruk av skyssbåt er aktuell politikk. Antakelig den rimeligste løsningen for fylkeskommunen og man slipper i tillegg å bygge ny fergekai på Ingøy. En slik løsning har paralleller til den busstransportløsning som nå er innført en rekke steder på kysten av Finnmark. Bruk av minibuss og innføring av flexibuss. Noe så negativt og drepende for bolyst og trivsel hadde jeg aldri trodd at en politisk ledelse styrt av AP skulle innføre? Se bare hva det nye tilbudet har ført til for vår del på strekningen Havøysund – Olderfjord. Flexibuss med en 16 seter minibuss. Allerede har dette fått betydelige konsekvenser for enkeltmennesker på strekningen. Passasjerer har blitt stående igjen fordi det ikke er plass i bussen, forsendelser av varer som tidligere har vært fraktet med bussen til Havøysund har ikke blitt med da det ikke er plass. Butikkene i Havøysund må finne nye transportordninger for å få fram sine produkter. Noe som kan påføre høyere fraktkostnader og dermed dyrere varer for oss. Honningsvåg Apotek som er leverandør av medisiner til mange innbyggere i kommunen har nå besluttet å sende all medisin med hurtigruta bare to ganger i uka og påføre den enkelte mottaker et fraktgebyr på nærmere 200 kr. 

Vi har fått en 16 seters minibuss der det knapt er plass til bagasje. Jeg har ikke reist med den ennå, men er det slik som mange beskriver, er det foreløpig uaktuelt for meg å benytte et slikt busstilbud. Som nevnt så har folk blitt stående igjen fordi bussen er full og mange møter opp uten at det går buss, fordi den må forhåndsbestilles? Passasjerer blir bedt om å plassere bagasje i midtgangen. Har også hørt at det har forekommet at passasjerene må ha bagasjen på fanget? Jeg stiller et stort spørsmål med lovligheten av slik bagasjeplassering? Hvilket ansvar har sjåførene? Tenk om det skjer et uhell der løs bagasje medfører personskader? Hvem har ansvaret? Her skyver fylkeskommunen ansvaret over på sjåføren. Jeg vil tro at det er sjåføren som har ansvar for sikkerheten om bord og for kjøretøyet. At de vil og tør å ta et slikt ansvar? Hvis jeg noen gang blir passasjer og bagasjen plasseres i midtgang eller på fanget under bussturen, ja da vil jeg anmelde sjåføren for uansvarlighet. Bagasjen og løse gjenstander må sikres på offentlig transport. Jeg ville ha latt politiet se på om dette virkelig er lov?

Jeg kritiserer beslutninger som vår fylkespolitikere tar og som har negative konsekvenser for trivsel og bosetting. Men hva med våre sentrale politikere? De vi har sendt til Oslo? Hvor i all verden er de? Eller er de så opptatt av infrastruktur i sentrale strøk at de glemmer velgerne i eget fylke? Mens vi klager på skyssbåter og minibusser uten toalett og bagasjeplass gjennomføres store utbyggingsprosjektene rundt Oslo og på Østlandet som motorveier, kulturhus og andre tiltak. Jeg nevner enda en gang Follobanen til 37 milliarder kroner for at det skal bli 12 minutter kortere reisetid inn til Oslo.

Hører de oss ikke? Har vi stortingsrepresentanter som sterkt nok taler våre saker? Marianne N Sivertsen taler Hammerfest og Olje/gassnæringas sak veldig godt. Men hvor er de andre blitt av? Geir Iversen er flink med deling av bilder hvor han er og hvem han er sammen med? Runar Sjåstad er blitt helt borte? Og for ikke å snakke om Ojala og Bengt Rune Strifeldt, så har førstnevnte forsvunnet sammen med hennes sykehus-sak og sistnevnte har vært så opptatt av å bli ordfører i sin hjemkommune Alta at de sakene som opptar befolkningen i Finnmark og som skal gjøre det trivelig, trygt og godt å bo her er fullstendig glemt? Jeg er så enig med Ole Steinar Østlyngen om at nå må man begynne å finne folk til bla regjeringen som virkelig representerer fylket og som kjenner hvor skoene trykker. Jeg sier skoene i flertall, for nå trykker det veldig mange steder. Det siste som kommer er flyrutetilbudene langs kysten vår. Som jeg skrev i mitt innlegg i juni. Hvor er tiltak som skal gi bolyst og trivsel? Det nytter ikke med skattelette og gratis barnehage, hvis kollektivtilbud mv blir ubrukelig og vi sitter isolert i våre småsamfunn i Finnmark. Vi trenger også å komme oss trygt ut en gang i blant. Vi krever ikke tiltak som «Follobanen». Men vi krever kommunikasjonsmidler og ruter som tar oss trygt fram og gir oss muligheter for reise.

Det blir spennende å se om våre nye politikere kan gi oss bedre forutsetninger for oss som skal bli boende i Kyst-Finnmark?

Arvid Mathisen, pensjonist

Debatt