Aller mest isolerende er avtalens krav om at duodjiutøverne skal være sertifisert og tilknytta Sámi Duodji og eller Sámi Made merkene for å kunne få tilskudd fra Sametinget. Disse merkene er i stor grad bygd på etnisitet og i liten grad bygd på hverken kunnskap eller ferdigstilt produkt. Det blir som om bønder måtte bevise at de var nordmenn og være tilknytta det private merket Nyt Norge for å få offentlig landbruksstøtte. Trangere nåløye Vi kan ikke ha det slik at duodji låses til merking som er bygd på etnisitet. Straks noen avgrenses innafor, plasseres noen utafor. Hvordan dette kravet om etnisitet slår ut dersom man våger seg på å etablere et aksjeselskap er uvisst. Kravene for å bli en del av Sametingets avtale for duodji er som sagt at man må være same for å være kvalifisert for å få duodji-merker. Sametingsrådet peker selv på at rekrutteringen er lav. Knappe 30 utøvere har vært del av driftstilskuddsordningen de siste årene. Hva har vi igjen for å gjøre nåløyet enda trangere? Skal vi utvikle duodjinæringen må vi skape færrest mulige hindringer for næringsaktører. En stempling av at man ikke er god nok er en slik hindring.
Dyktige duojare uten samisk slekt I dag bruker vi stolt søljer produsert i samiske områder med klar samisk inspirasjon fra dyktige ikke-samiske håndverkere. I sjøsamisk område har vi en norsk skallebåndprodusent som leverer genuine og ekte skallebånd til de fleste samiske områdene, også utenfor landegrensene. Og vi har flere uten samisk bakgrunn, som gjennom kunnskap skaper både bruksplagg og annen duodji- helt i henhold til tradisjoner og andre uskrevne regler, til hele sin storfamilie. Nye ideer, stiler og teknikker oppstår ofte når utøvere tør å eksperimentere, utfordre etablerte normer og inkludere i sin skaperprosess.