– Med disse kontraktene viser vi at vi nå er i gang med å nå regjeringens mål om lavere flypriser på FOT-rutene. På alle rutene innbefattet av disse avtalene vil maksimaltakstene halveres, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
FOT-ruter er flyruter som ikke er kommersielt lønnsomme å kjøre, og hvor staten betaler flyselskaper for å sikre et godt flytilbud. De fleste av disse rutene er på Vestlandet og i Nord-Norge. I april lyste regjeringen ut en konkurranse for drift av flyruter fra 1. april 2024–31. oktober 2027/2028. På seks av rutene har både Widerøe og danske DAT kommet med tilbud. Nå er det klart at Widerøe innstilles til å drive ruteområdene Lakselv–Tromsø, Andøya–Bodø og Andøya–Tromsø, samt Harstad/Narvik–Bodø og Harstad/Narvik–Tromsø. DAT innstilles samtidig til å kjøre rutene Røros-Oslo, Florø-Oslo og Stord-Oslo. Lufttransport innstiller som operatør på helikopterruten Værøy–Bodø. – Med de nye kontraktene, med lavere billettpriser og styrket kapasitet på flere av rutene, vil de reisende få et bedre flyrutetilbud, sier Nygård. Samferdselsdepartementet er fremdeles i forhandlinger med selskapene på ruteområdene der det kun er kommet inn et tilbud.Widerøe innstilles til å kjøre flere flyruter i Nord-Norge. Foto: Torstein Bøe / NTB
Widerøe og DAT tildeles flere flyruter i Nord-Norge og på Vestlandet
Regjeringen har tildelt kontrakter på flere av strekningene der staten kjøper flyrutetjenester. Samferdselsministeren sier at tilbudet vil bli billigere.