Generalsekretær i FN-sambandet, Catharina Bu, under lanseringen av bærekraftsmålene på sørsamisk og lulesamisk i Snåsa i fjor. Foto: FN-sambandet.

Skolefolk fra hele Norge samles i Alta i neste uke

Hvordan kan kunnskap om den samiske kulturarven fungere som en brobygger for fred? Det er det store spørsmålet lærere og rektorer fra hele Norge skal møtes i Alta for å diskutere i neste uke.


Totalt samles rundt 65 lærere og rektorer fra skoler i hele Norge, inkludert noen fra Sverige og Finland. Statssekretær fra Kommunal- og distriktsdepartementet, Nancy Charlotte Porsanger, og sametingspresident Silje Karine Muotka vil også delta.

− Målet er at så mange som mulig skal sitte igjen med kunnskap om urfolks rettigheter og hvilken rolle urfolk kan og bør ha i å finne løsninger på vår tids store utfordringer, slik som for eksempel klima og miljø. Gjennom å lære og diskutere med hverandre, håper jeg deltakerne vil være enda bedre rustet til å møte egne elever i klasserommet på en faglig forankret og klok måte, sier generalsekretær i FN-sambandet, Catharina Bu i en pressemelding. 

Viktig at urfolks kultur og språk bevares

Anledningen til at lærere og skoleledere samles i Finnmark, er den årlige nasjonale konferansen for medlemmene i UNESCOs skolenettverk. Nettverket spenner over 182 land, og Norge er en sentral bidragsyter. Det er FN-sambandet som er ansvarlig for skolenettverkets norske gren.  

− Dersom vi i Norge – og som globale borgere – skal sørge for at våre barn og barnebarn også får muligheten til å leve gode liv på en sunn planet, må urfolks kultur og språk bevares. Unge trenger også større forståelse for at Norge er et sammensatt land med en historie og en undertrykking som har ført til manglende forståelse for og kunnskap om et av våre urfolk, sier Bu.

Deltakerne på seminaret skal tilbringe to dager i Alta og én i Kautokeino på den Samiske Høyskolen. Målet for de tre dagene i nord er økt samarbeid og nettverksbygging, der det blant annet er invitert foredragsholdere som er eksperter på ulike felt innen samenes kultur og identitet.

Debatt