Eva Nilsen i City Hud fikk denne uken god opplæring av blant annet Andreas Markussen i Kreativ Industri, i hvordan hennes bedrift kan bli mer synlig i sosiale medier. Foto: Therese K. Munkvold

Fikk ny digital inspirasjon på kurs: –⁠ Viktigst å sette av tid

Alta næringsforening inviterte tirsdag til kurs i digital markedsføring, i regi av Kreativ Industri. Og det med over 30 oppmøtte på kurset.


Tirsdag denne uken samlet Alta næringsforening og Kreativ Industri hele 33 deltakere fra ulike bedrifter i Alta til et dagskurs i digital markedsføring. Kronstadposten tok turen innom og slo der av en prat med en av to kursholdere, nemlig Andreas Markussen i Kreativ Industri.

– Vi er veldig fornøyde med oppmøtet på kurset. Her har vi klart å samle mange ulike bedrifter, alt fra Nordlysbadet og fotballkretsen, til noen som driver med interiør og også frisører. Det synes vi er kjempe artig, fastslo han. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

Her får kursdeltakerne en kjapp innføring hvordan man burde tenke når man skal lage en rells til sosiale medier av Merete Reginiussen. Foto: Therese K. Munkvold

På spørsmål om hvorfor det er viktig å delta på et slikt kurs, svarer Markussen at det å se viktigheten av å være synlig, men også det å klare å treffe riktig målgruppe er viktig.

– Jeg opplever at de ser viktigheten av at både de, men også byen generelt, klarer å kommunisere ut det man er dyktige på. På dette kurset var det mange som kjente hverandre fra tidligere og da flyter også samtalene veldig godt. Vi har fått diskutert alt fra hvilken målgruppe man tenker er mest relevant for sin egen bedrift, til innhold og ikke minst hvordan man burde tenke der for å trigge målgruppene sine. I tillegg har vi gitt dem litt teknisk innputt.

Viktig å prioritere nok tid

En av de viktigste tingene Markussen og hans kollega, Merete Reginiussen, formidlet til kursdeltakerne, var at om de bestemte seg for å satse på digital markedsføring, så måtte de også prioritere å bruke tid på det i en travel arbeidshverdag. 

– Kursgjengen henger godt med og er nysgjerrige, det liker vi. Vi har forsøkt å formidle viktigheten av å tenke godt gjennom om digital markedsføring er noe de ønsker å benytte seg av, for om de gjør det så må de også sette av tid til det. Det er også viktig å ha en plan, vite hvem du vil treffe med det du publiserer og så må du ha evnen til å gjennomføre planen. 

– Er det noe man absolutt ikke burde publisere?
– Jeg tror at de aller fleste her har forståelse for at det er visse ting at man ikke burde publisere. Hvis man setter seg ned og ser gjennom alle kontoene i SoMe-kanalene er det mange glansbilder og kanskje mye som er overfladisk. Om man tar det som en standard kan jeg forstå at man blir litt redd for å gjøre feil. Det er derfor viktig å senke terskelen litt, at man tør å prøve og feile. Hvis ikke kommer man ikke noen vei i det hele tatt. Etterhvert som man blir flinkere og får mer erfaring, vil ting også gå kjappere. Øvelse gjør mester.

Her er det Christine Masvik i Alta IF håndball som utfører en av oppgavene kursdeltakerne fikk. "Ta et bilde av samme motiv, i ulike perspektiv". Foto: Therese K. Munkvold

En av kursdeltakerne var Eva Nilsen fra City Hud. Hun kunne fortelle at hun meldte seg på kurset for å få inspirasjon til hvordan bedriften kunne bli bedre på markedsføring i sosiale medier. 

– Det å bruke tid er noe av det viktigste jeg har lært. Det å prioritere å sette av tid til det i en travel arbeidshverdag. Det er stadig vekk nye ting som skjer i den digitale verden og det skjer fort. Utviklingen går så superraskt at man ikke bestandig henger helt med, så dette kurset var med andre ord midt i blinken.

– Tror du at du vil klare å sette av tid til markedsføring?

– Jeg tror at man rett og slett bare må sette av tid og jo mer man prioriterer det og gjennomfører det, jo flinkere blir man og da går det nok også raskere og mindre tid neste gang. Jeg skal ta med meg dette med å annonsere målrettet på Facebook og i andre sosiale medier og også det med at det kanskje er lurt å betale for annonser, sa Nilsen avslutningsvis. 

 

Debatt