Foto: Kronstadposten/norgeskart.no

–⁠ Nord-Norge tømmes!

– Det er folketilvekst i hele landet, bortsett fra Nord-Norge. Ved årsskiftet var folketallet i Norge totalt 5.425.270, altså 33.900 flere enn ett år tidligere, skriver Arvid Mathisen i dette debattinnlegget.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir utrykk for skribentens egne meninger. 

Samtidig var nedgangen for Nord-Norge nesten 600 innbyggere ifølge SSB. Det var den innenlandske fraflyttingen som gjorde at befolkningen falt i 2021, sier demograf Ane Tømmerås i SSB. Nedgangen ville antakelig ha vært betydelig større hadde det ikke vært for den generelle innvandringen til Norge.

Myndighetene, regjering og Storting, tilfører «pakker» som blant annet det siste tiltaket; fri barnehage i Finnmark. Fra før har vi tiltak gjennom «Tiltakssonen» som skattelette, nedskriving av studiegjeld mv., som overhode ikke har hjulpet på den negative demografisk utviklingen. I Nord-Norge og kanskje særlig i Finnmark, sliter vi fortsatt og det ser ut for at særskilte tiltak gjennom «Tiltakssonen» har utspilt sin rolle? Og det ser ut for at det er vanskelig å nå gjennom og finne nye effektive tiltak som kan snu den negative utviklingen da særlig for Nord-Troms og Finnmark?

Nylig ble det brukt 37 milliarder kroner på den «skadeskutte» Follobanen. Den ble åpnet med pomp og prakt av kongen i desember 2022. Men i skrivende stund er den fortsatt ikke tatt i bruk pga store mangler og feil. Antakelig er det gått med nye milliarder for å rette opp dette?

Samtidig er ny 4 felts motorveg gjennom Lillehammer startet opp. Likeså er ny 4 felts motorveg ut av Oslo mot Porsgrunn igangsatt. Prislappen for disse to prosjektene beløper seg sikker til flere milliarder.

Samtidig er Vikingskiphuset stengt for ombygging og åpnes ikke før i 2026 og da som Vikingtidsmuseet.

Slik kan man liste opp det ene større utbyggingsprosjektet etter det andre som enten er realisert eller skal realiseres innen relativt kort tid.

Alle prosjektene har vært gjennom politisk behandling og er sikkert nødvendige prosjekt. Og bare for å klargjøre det; jeg er med å «heier» på mange av prosjektene.

Men så til min innledning og mine bekymringer. Samtidig som disse prosjektene i sør kjøres, flytter unge mennesker ut av Nord-Norge og særlig Finnmark. De flytter til sentrale områder/byer på Østlandet, for å leve det urbane liv, der samferdsel og andre større utbyggingstiltak gjør det trivelig, skaper bolyst og gjør det interessant å bo. Vår velstand og gode personlige økonomi som vi har bygd opp etter krigen, gjør det mulig å leve og bo hvor som helst i landet, og mange velger derfor å flytte til områder der infrastruktur, kulturtilbud og andre tilbud er mange og gode. Samtidig drøfter man «pakker» som man tror skal motvirke slik sentralisering? «Pakker» som etter mitt syn egentlig ikke koster mere enn en «muselort».

Hva om man tilførte Nord-Norge noen milliarder tilsvarende de milliardene som nå brukes i sentrale/urbane strøk for infrastruktur og trivsel?

Tenk om noen av de 37 milliarder hadde vært brukt til å utbedre våre fylkesveier ut til våre kystnære bosettinger som tross alt produserer og skaper verdier gjennom vår nest største nasjonale næring som sjømatnæringa er, slik at tilvirkning og transport kan skje på en tryggere og bedre måte, både for våre arbeidsfolk og de varene som produseres. I den anledning er det verdt å merke seg at Statens Vegvesen nylig har utarbeidet en rapport som viser at nesten alle fylkesveier er for smale og dermed kan være trafikkfarlige?

Tenk om vi kunne brukt noen milliarder på våre forfalte skoler og fritidsanlegg slik at trivsel og bolyst hadde blitt skapt og forsterket?

Tenk om vi kunne brukt noe av vår nasjonale rikdom til å få ned flyprisene i Nord? Det koster snart en formue å reise til vår hovedstad eller for så vidt til andre steder sør i landet. Ironisk sett så er flybillettene for retur nordover så dyre at selv vi med alminnelig god økonomi ikke har råd til å reise nordover igjen!

Tenk om vi kunne brukt noen få kroner på sikker mobildekning på de fylkesveiene som i dag ikke har det og på den måten gi trygghet for reisende langs våre fylkesveier?

Men i stedet skal det skje vekst i de områder som knyttes opp mot blant annet Follobanen, opp mot E6 i Innlandet, E 18 ut fra Oslo osv. Bare i Follo kommune planlegges det og legges til rette for boliger og vekst av 24 000 innbyggere de kommende årene. I Vestby planlegges boliger og en vekst fra 19 000 til 30 000 innbyggere. I Ski og Ås kommuner planlegges det boliger mv. for lignede vekst. Alt dette som følge av investeringene i Follobanen som gjør det mulig å forkorte reisetiden inn til hovedstaden Oslo med 11 minutter.

Hvor skal de samme kommunene hente folk fra? Hvordan skal Follo, Ski, Ås, Vestby med flere fylle opp sine planlagte boliger? Jo, antakelig fra Nord-Norge og kyststrøkene på Vestlandet og i liten grad av innvandring til Norge? For vår personlige økonomi tillater slik folkeflytting noe som bare få innvandrere har muligheter til.

Dette er de samfunnsmessige konsekvenser av de store investeringer som skjer sentralt. Har noen noen gang reist spørsmål om å få utredet de samfunnsmessige konsekvenser av de investeringer som gjøres rundt vår hovedstad?

Kanskje det er på tide å gjøre slike konsekvensutredninger og derigjennom få belyst om det er de store samfunnsinvesteringene på Østlandet som røver befolkning fra Nord-Norge? Kanskje vi herigjennom kan utrede og få forslag til tiltak som virkelig monner for Nord-Norge og som kan stanse folkeflyttingen sørover?

Er det noen politikere som tør å ta opp hansken?

Arvid Mathisen

Debatt