Ole Steinar Østlyngen på Alta Motorsenter kan smile bredt etter at nybilsalgstatistikken kom ut, for der troner nemlig Mercedes-Benz øverst på topp med hele 52,27 prosent av markedsandelene.
Kronstadposten slo på tråden til Østlyngen, som er både daglig leder og eier av bilforretningen, og han legger ikke skjul på at han er godt fornøyd med salgsstatistikken.
– Det er gode biler som er hovedårsaken og så prøver vi også å yte en ekstra service ut mot kundene. Det skal gå kjapt å få reparert bilene her hos oss, og om det ikke går umiddelbart så får de låne en bil slik de slipper å stå fast i arbeidstiden. Dette er jo arbeidsfolk med yrkesbiler og da forsøker vi å være fleksibel. Kundene ønsker selvsagt å ha bilene sine mest mulig i drift, fastslår Østlyngen.
Vitoen topper listen
Selv om salget har gått ned fra 61 til 44 varebiler fra samme tid i fjor, er han ikke bekymret.
– Vi har slitt med å få tak i nok biler, da det har vært veldig store leveringsproblemer både på person- og varebilmarkedet. Hos oss er det helt klart Mercedes-Benz Vito som er det store. Det er den det går absolutt mest av de siste årene.
– Hvorfor er akkurat den bilen så populær?
– Det er fordi at det er en utrolig god og anvendelig bil. Den kan brukes til alt fra jobbturer til kjøreturer, du kan ha med deg varer, en stor henger eller campingvogn. Den finnes i ufattelig mange varianter som kort eller lang, med to- eller firehjulstrekk, bensin eller diesel og så videre. Du har så utrolig mange valg og kan skreddersy bilen til din bransje med både fargevalg og innredninger.
Østlyngen forteller at alle yrkesgruppene kan benytte seg av bilen om det er snakk om elektrikere, rørleggere, snekkere eller andre.
Høy markedsandel
I tillegg til Mercedes-Benz på øverst på førsteplass, har Østlyngen også varebiler fra Peugeot og Opel på den samme listen. Totalt har Alta Motorsenter en markedsandel for varebilsalget på 63,63 prosent, med andre ord tilnærmet to tredjedeler av varebilmarkedet.
– Vi er selvfølgelig veldig godt fornøyde med at kundene våre er liker bilen og setter pris på servicen vi yter. Det er nok derfor de også kommer tilbake.
Leveringsproblemer
Hos Harila hadde de ikke mottatt nybilstatistikken da Kronstadposten slo på tråden. Steinar Åsheim, som selger Toyota hos forhandleren, forteller at bedriften i likhet med andre i bransjen, har hatt leveringsutfordringer på nybiler den siste tiden.
– Det er vanskelig å si nøyaktig hva som er årsaken til salgsstatistikken, men både for nye personbiler og nye varebiler har det vært leveringsutfordringer. Bilene kommer puljevis eller i klumper om man kan si det slik, og det er produksjonsutfordringene som er årsaken til det. Det er mangler på enkelte deler og microchipper i hele verden for tiden, og det får vi dessverre ikke gjort noe med.
Harila har på tross av leveringsutfordringene økt fra 8,20 prosent markedsandel på samme tid i fjor, til 11,36 prosent i år.
Les også: