I juni begynte han i jobben som mekaniker på Alta Motor, og har nå ansvaret for både snøscootere og firehjulinger som ATV og UTV.
– Det er mest servicer det går i. Det er jo Yamaha vi kjører, så det er ikke mye feil. Det er ren plankekjøring, sier Pettersen med sitt sedvanlige glis.
VILLE SKRU
Niklas er i dag blitt en meget dyktig mekaniker, men det var på et helt annet felt han startet sin karriere.– Jeg begynte som tømrer/betongarbeider, og jobbet jeg med det i et par år. Men etter hvert fant jeg ut at jeg heller ville skru. Det er litt triveligere å stå inne om vinteren enn å stå i kulden med armering i hendene og fryse fingrene av seg, humrer han. Han har hatt en interesse for å skru hele livet, og brukte mye av fritiden sin i garasjen. Da han var rundt 19 år gammel byttet han ut betong og armering med varme haller og
snøscootere.
– Jeg begynte faktisk på TK Motor med å vaske biler. Etter hvert gikk jeg over til å skru, og var litt på begge deler. Jeg hadde skruinga inne, sier han. Det hadde han rett i, for jobben gikk som smurt.
– Det gikk veldig bra. Jeg forsto at det var dette jeg ville drive med. Det er artig å skru, og jeg liker å ordne ting, sier han. – Men det er ikke aktuelt å skru på biler?
– Det er interessen for scooter som har fått meg i denne retningen vil jeg si. Jeg er også interessert i fete biler, men det er ikke helt det samme. Jeg har stor interesse for
scooter og kjører mye scooter om vinteren. Artikkelen fortsetter under bildet.
KLAR FOR OPPDRAG
I juni startet han i jobben på Alta Motor, som overtok agenturet på Yamaha etter TK Motor for drøyt et år siden. Da var det naturlig for Niklas å ta den jobben.– Det har gått bra her, men det er litt lite trøkk nå. Det er ennå ikke alle som vet at vi driver Yamahabutikk og verksted.
– Vi merker litt på trøkket at snøen har begynt å komme, men det må nok komme litt mer snø og løypene må åpne før det blir enda mer, forteller han. Artikkelen fortsetter under bildet.
– Man får ikke levert så mange nye scootere som man skal ha på grunn av korona og alt styret rundt det. Det er mye som har stoppet opp. I år er et dårlig år for nye scootere. Korona har sørget for at det ikke kommer inn så mange nye, og der igjen blir det ikke et stort ettermarked. Det fører til at vi får mindre arbeid, sier han.
– Men når løypene åpner, skader oppstår – eller bare service, og bestillingene renner inn, da er du klar?
– Da er jeg klar. Vi har mer enn nok tid til å ta inn kunder, avslutter han.