Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger.
Høyre og Fremskrittspartiet ønsker åpenbart å samle stemmer ved å signalisere at de scooterinteresserte unge kan loves et friområde for snøscooterkjøring, uten noen særlige restriksjoner som gjelder alle andre områder. De som vil crosse med en beltemotorsykkel, kjøre highmarking eller rett og slett overvinne naturens snøskavler og skråninger skal få fritt leide. Lov om motorisert ferdsel i utmark, også kalt motorferdselsloven har en hovedregel. Og det er at all motorferdsel i naturen er forbudt, § 3. Så ramses det opp unntakene deretter, hvor kommuner kan tilordne løyper som blir unntatt hovedregelen der det er gode nok behov. Bakgrunnen til dette er nettopp at naturen skal vernes mot skadelig aktivitet. Så langt er ting forståelig. Også Friluftsloven sier det samme i sitt formål med loven: en skal verne naturgrunnlaget for friluftsliv og alle sammens rett til ferdsel og opphold i naturen. Alta SV er enige i at motorferdsel i utmark kan ha nytteverdi, for eksempel som transport til frilfutslivsområder som isfiske, turområder osv. Samtidig er det viktig med et strengt regelverk fordi motorferdsel også kan skade terreng og forstyrre fugle- og dyreliv – og ikke minst føre til konflikter med de som driver tradisjonelt friluftsliv basert på ro og fred i naturen. Lovens forarbeider slår fast at all motorferdsel i natur skal foregå aktsomt og hensynsfullt. Det er en ganske uttømmende oppramsing i forskriftens § 3, og «frikjøringsområde» er ikke blant disse. De som har vært med å kartlegge natur og dyreliv som inngår i lovens forarbeider har selvsagt ikke sittet bak et skrivebord og funnet på grenseverdier ut fra et forgodtbefinnende. Dette er basert på solid forskning opp gjennom flere år. For eksempel har rovdyr en god og sensitiv hørsel og oppfattelse om sine nærmiljø, herunder bjørn. I en kunnskapsoppsummering viste det seg at bjørner velger ut hi 1 til 2 km fra menneskelig aktivitet (veier, boligfelt og industriaktivitet). Dette ble sjekket ut både for brunbjørn, svartbjørn og isbjørn. Da hjelper det ikke å si at «jeg har da aldri sett et eneste dyr som har blitt forstyrret der jeg har kjørt» - for mennesket makter ikke å merke dyrene på samme avstand som de merker oss. En annen forskningsrapport om motorferdsels påvirkning sier «I perioder med hekking og yngling er snøskuter og trolig også barmarkskjøring en særlig stor trussel mot både pattedyr og sårbare fuglearter. I vassdrag og innsjø er motorferdsel på vann en særlig trussel mot samlinger av sårbare vannfuglearter. Reinsdyr er sårbar på relativt lang avstand fra urokilden. Dette gjelder også fjellrev. Sårbare fuglearter finnes både i alpine og våtmarks- områder, spesielt vil rovfugl bli påvirket negativt av motorferdsel nært hekkeområder. Andre dyregrupper blir trolig også påvirket. Responsavstanden er ulik mellom både arter, type kjøretøy og bruken av kjøretøyet». Det er med andre ord utvilsomt at menneskelig aktivitet påvirker naturen og dyrelivet. Et friområde for snøskuterkjøring ville ikke ha begrenset seg til et jorde på 50 x 50 meter. Der ville brukerne krevd en bratt skråning og større terrengflater for å få testet seg selv og utstyret sitt. Vi forstår at dette kan oppleves som attraktivt for enkelte, men vern av natur og miljø står sterkere i fokus hos Alta SV. Vi ser utfra siste observasjoner at mange arter er på retur, insekter blir færre og færre og inngrep i fauna kommer oftere og oftere under press. Livsviktige anlegg som strømkabler, vei og jernbane trenger vi alle, et frimoråde for skuterkjøring synes ikke å kunne komme i samme kategori. En stemme til Alta SV er en stemme mot slike friområder som skaper forurensing av både avgasser, støy og skremming av dyreliv.Alta SV