Denne artikkelen var på trykk i sin helhet i vår papirutgave fredag 30. september 2016.
Da vi kom på besøk til Evald fant vi han i garasjen med sveiseapparatet hvor han sveiste en ovn til en av hans seks søsken. Han har fem brødre og én søster. Evald har gått på folkeskole, framhaldsskole samt et år på elektrikerlinja på yrkesskolen. – Etter framhaldsskolen, når jeg var rundt 15 år, begynte jeg å jobbe i steinberget. Der jobbet jeg i to år og så gikk jeg på yrkesskolen. Med elektro så var planen å begynne i Kraftlaget, men så var det diverse omstendigheter som gjorde at jeg ikke gikk andre året på skolen, forteller Evald. Artikkelen fortsetter under bildet.Pensjonerte seg i 2010
Når han var 18 år begynte han å kjøre maskin hos Birger Strøm. Da jobbet han med veien til Bidjovagge, og det ble også flere andre veier i ettertid. Blant annet veien over Sennalandet og Lerresfjordveien.– Jeg har kjørt maskiner i masse år. Og foruten Alta så har jeg arbeidet med maskiner i Båtsfjord, Berlevåg, Syltefjord, Kautokeino, Bidjovagge. Ja, det er mange steder å ramse opp, kommenterer han. Evald har også arbeidet i Bidjovagge Gruber i rundt tre år. Når Evald ble 28 år søkte han som vikar i brannvesenet, hvor han to år etter fikk fast turnusjobb. Det var Evalds arbeidsplass helt til han gikk av med pensjon i 2010. – Arbeid har jeg hatt mer enn nok av, og det har nesten alltid vært to arbeidsplasser til enhver tid. Jeg var sjeldent arbeidsledig, og det er jeg faktisk ikke den dag i dag. Det har gått ganske så i ett i mange Herrens år! sier Evald, og føyer til: – Jeg liker å jobbe, i hvert fall har jeg likt det hittil. Jeg pusker litt med forskjellige ting og liker å være i aktivitet og holde på med noe.
Banemester på Aronnes
Evald var med å bygge friidrettsbanen på Aronnes i 1982, og året etter slo gjengen på brannstasjonen seg i lag og hadde dugnad på idrettsparken på Aronnes. Siden da har han drevet med dugnadsarbeid for Alta IF.vokse opp på banene å bli gode spillere, og at de har mye glede av fotballen. Men det viktigste av alt er kanskje å hjelpe klubben. Det er også veldig trivelig og sosialt. Man
har vært lei mange ganger også, sier Simensen, som selv har spilt fotball på Aronnes når han var guttunge. – Med en tvillingvogn på slep dro vi ofte til banen for å spille fotball, samtidig som vi var barnevakt og passet småsøsknene, ler han. I tillegg til dugnadsjobben på sommeren, har Evald har også kjørt skiløyper på Aronnes i 14-15 år nå. Ellers driver Evald mye med mekking i garasjen hjemme og når han har tid så tar han seg gjerne en fjelltur, sommer som vinter. Er det snø ute så er Evald på scootertur på fjellet, og på sommeren er han i elva og da er det fisking som gjelder. Evald forteller at han også har hatt fiskebåt og har fisket mye på Finnmarkskysten. Artikkelen fortsetter under bildet. På vinteren er favorittområde til Evald vestfjellet og Bæskades. Om sommeren bruker Evald å fiske på vannene mellom Peska og Gargia. På høsten plukker han multebær i
Peska-området, og i følge Evald er det bær der uansett hvor dårlig multeår det er ellers. I tillegg så driver Evald med saueleiting med broren i Lokkarfjord. Evalds onkelunge har også drevet med motocross en liten stund på 90-tallet, og da var Evald en selvskreven mekaniker i teamet.
Over 100 turer til Haldde
Evald forteller at han er opptatt av å holde helsa og formen i «sjakk» og har siden 1983 gått flere turer til nordlysobservatoriet på Haldde hvert år. Simensen slår fast at han har rundet godt over 100 turer til Altas høyeste punkt, som ligger 904 meter over havet. – I brannvesenet må man være i god form, og før i tiden måtte man drive med mye egentrening, forklarer han. Den spreke 66-åringen har også eget potetland og jordbæråker på utsiden av huset på Aronnes, som han overtok etter at moren hans døde for noen år tilbake. For å høste potetene har Evald laget en egen konstruksjon til sin ATV. – Du er pensjonist nå. Hva brukes dagene til? – Jeg driver fortsatt med veldig mye forskjellig. Litt mekking hjemme i garasjen når jeg har tid, om sommeren er jeg ofte på idrettsparken og om vinteren er det skuterturer. Jeg prøver å bruke tiden godt, og få tid til det meste. Jeg prøver også å koble litt av når det trengs, med blant annet fisketurer og slikt. Jeg har noe for øyet hver dag og det er ingen problem å få tiden til å gå, sier Simensen. Artikkelen fortsetter under bildet. Evald har også satt opp en egen flysimulator hjemme med et Pro Flight Yoke System og tre skjermer som utgjør vinduene i cockpiten. Evald har lasted ned såkalte «mods»og dermed er spillet geografisk prikk lik som i virkeligheten. KPs utsendte måtte selvsagt teste dette, og tok en tur til Suoppat via Transfarelvdalen. Turen tilbake til Alta gikk nedover Nord-Europas største Canyon, før det bar over Kronstad og en liten visitt i Saga før landing på flyplassen. Evald understreker at denne turen ville tatt
nøyaktig like lang tid i virkeligheten. Evald forteller at han alltid har hatt flydilla, men i og med at han er fargeblind så har han aldri hatt muligheten til å ta småflysertifikatet. – Jeg kommer til å ta år for år nå. Hvor lenge man fortsetter med forskjellige arbeidsoppgaver vet man ikke, men med nytt og mer moderne utstyr på idrettsparken så er det lettere å si ja til å fortsette der i alle fall. Ikke minst så ønsker jeg at hjelpegutten, Hikmat Nazari fra 2001-laget til Alta IF, forsetter å hjelpe til. Det å ha en hjelper er alltid godt. Noen må jo også ta over etter meg en gang, og jeg håper man kan
finne en erstatter når tiden kommer, forteller han videre. – Restitusjon er minst like viktig som å holde seg aktiv. Jeg hviler etter middag hver dag og det har jeg gjort siden jeg var 15 år. Da var det obligatorisk med to timers middagshvil – det er ikke riktig to timer med hvile nå, men litt avslapping i stolen blir
det. Og når Evald skal restituere i dag så ser han ofte på TV, hvor det går mye i sport generelt, og i fotball spesielt. Evald er også på hver eneste hjemmekamp til Alta IF som han har anledning å gå på. – Jeg er veldig glad i å jobbe, avslutter den alltid blide aronnesingen.