Arvid Røde og Cathrine Bang Røde på Elkjøp i Alta viser frem tre av de signerte draktene de har fått inn. Nå oppfordrer de bedrifter og enkeltpersoner til å støtte en god sak og få en fin drakt opp på veggen. Foto: Krister Sandaker Tårn

Samler inn penger til Barnekreftforeningen gjennom auksjon av lokale fotballtrøyer og innsamling

Fredag 5. mai er det duket for fotballtrøyefredag, og en bedrift som er med på det for tredje året på rad, er Elkjøp. Ikke bare samler de ansatte inn penger og går med fotballdrakter, men de har også draktauksjoner for å skaffe penger til Barnekreftforeningen, og de håper at bedrifter og privatpersoner blir med å støtte en god sak.


Daglig leder på Elkjøp, Arvid Røde, forteller at dette er det tredje året de er med på prosjektet, og de ansatte ser frem til å i kle seg drakter og støtte en god sak. 

– Hele greia er for å rette oppmerksomhet til Barnekreftforeningen og en drøm om at alle barn som blir rammet av sykdommen, en dag blir frisk nok til å spille fotball, smiler Arvid.

Draktauksjon

I fjor samlet Elkjøp-kjeden i Norge inn 2,3 millioner kroner til saken. Innsamlingen er i hovedsak fra ansatte og kunder som Vippser, men noen innhenter også signerte fotballdrakter som de selger til høystbydende på auksjon. Til Elkjøp har både Tromsø IL sitt herrelag, Tverrelvdalen IL herrer, Alta IFs herrelag og damelag, Frea IL og Bossekop UL donert sine drakter. 

– Klubbene i Alta har vært kjempepositive og har donert en signert drakt, smiler han.

I fjor var det Tverrelvdalen IL-drakten som ble solgt for høyest sum, og faktisk var det den 10. dyreste drakten i Norge i fjor. 

– I år oppfordrer jeg Tverrelvdalen-supporterne til å holde tradisjonen ved like, eventuelt de andre lagene til å stikke av med den høyeste summen.

Budrunden vil begynne i starten av neste uke og alle pengene går til Barnekreftforeningen.

– Da håper vi at alle idrettslagene legger ut en link på deres sider til auksjonen for å få deres supportere til å by. Jeg oppfordrer både bedrifter og privatpersoner til å delta og få en flott signert drakt på veggen hjemme, smiler Arvid.

Alle ansatte i drakter

Arvid forteller at målet er å samle inn enda mer i år, og at også de ansatte bidrar. 

– I tillegg vil alle ansatte som tar på seg drakt «Vippse» et valgfritt beløp, samtidig som vi har et banner rundt halsen hvor vi oppfordrer kunder som ønsker det å støtte saken med en valgfri sum.

– Vi utvikler lokalt nye ideer hvert år, og målet er å hente mer og mer penger til saken for hvert år. 

Nå håper han at flere støtter opp om den gode saken. 

– Flere bedrifter har blitt utfordret til å delta, og jeg vet at JYSK-kjeden har akseptert det i år. Forhåpentligvis sprer det seg til flere og flere. Dette er ingen konkurranse, for hele målet er å få inn mest mulig penger til Barnekreftforeningen, avslutter Arvid Røde. 

Fra fotballtrøyefredag i 2022, hvor alle ansatte hadde på seg fotballtrøyer. Foto: Privat

 

 

 

Debatt