Andrea Rexer og Leif Harald Fredheim fra Multiconsult avdeling Narvik sto for inspeksjonen. Her sammen med burforvalter i Statens vegvesen, Frode Lyng Hansen. Foto: Krister Sandaker Tårn

Sjekket Tørrfossen bru med brulift

Det utføres årlig enkeltinspeksjoner av alle bruene Statens vegvesen har ansvar for, men tirsdagen var det tid for hovedinspeksjon, som er hvert 5. år, av Tørrfossen bru.


En hovedinspeksjon er en ekstra grundig inspeksjon, og som krever at man kommer tett på alle bruas elementer. På denne brua er det ikke god tilkomst med vanlig stige, så derfor ble brulift tatt i bruk.

Med på sjekken var også bruforvalter i Statens vegvesen, Frode Lyng Hansen.

– Vi har et godt inspeksjonsregime for bruene våre, og inspiserer og utfører jevnlig vedlikehold for å ivareta trafikksikkerheten best mulig. I fjor hadde vi enkelinspeksjon av denne brua. Nå er det fem år til neste hovedinspeksjon, men hvert eneste år har vi enkeltinspeksjoner, sier han.

En gammel bru

Det er cirka 6500 bruer i Norge som Statens vegvesen har vedlikeholdsansvar for. Frode forteller hva de så etter på den gamle brua.

– Det er en forholdsvis gammel bru som ble bygget tilbake i 1957, og som med alt annet så blir også den tæret på av tidens tann. Alle skader på en bru registreres inn i Bruregisteret vårt, BRUTUS, og vi følger opp eventuelle rissutviklinger og skader for å passe på at de ikke eskalerer. Det kan selvfølgelig også ha kommet nye skader siden forrige inspeksjon, og disse registreres inn i systemet. Heldigvis var det ingen nye skader denne gangen, sier han.

– Hovedproblemet med brua er at den er bygd etter en standard som er langt i fra den standarden vi har i dag spesielt med tanke på veibredde. Det er bare 5,50 meter mellom betongkantene. Det kan føre til ekle situasjoner, spesielt om vinteren når man får kø opp svingen som følge av at to store kjøretøy møtes, og må bråstoppe før de møter hverandre kontrollert i lav hastighet.

– Men ellers er det en grei bru. Den holder stand enn så lenge, avslutter Lyng Hansen.

Sjekket Tørrfossen bru med brulift. Foto: Krister Sandaker Tårn

Debatt

Les mer om:

tørrfossen bru