Den trafikkerte Ev6 brua fra 1957 står nå i fare for å kollapse dersom tiltak ikke iverksettes snarest.

Tørrfossen bru står i fare for å kollapse

Erosjonsskadene ved Tørrfossen bru anses som en hastesak med høyeste mulig prioritet i Statens vegvesen.


Statens vegvesen har i forbindelse med inspeksjon etter flomhendelser ved Garrejohka 2 og Baddern i 2021 og 2022, også oppdaget voldsomme erosjonssakder ved Tørrfossen bru i Alta.

– Det viser seg at omfattende erosjon de siste tiår, som fortsatt pågår, har senket elvebunnen betraktelig ved Tørrfossen bruene i Alta. Den trafikkerte Ev6 brua fra 1957 står nå i fare for å kollapse dersom tiltak ikke iverksettes snarest. Alta kommune har også VA/EL nett som er utsatt grunnet de store erosjonsskadene ved bruene. Den eldste VA ledningen er faktisk fullstendig blottlagt i elven. Stedet er befart med Alta kommune, og det er også ønskelig fra deres side at elvebunn fylles opp for å beskytte ledningstraseene, skriver Statens vegvesen i et brev til Alta kommune.

Videre skriver de at tiltaket de ønsker å sette i gang er for å gjenopprette ødelagt erosjonssikring for landkarene og pilarene til brua over E6 og gang- og sykkelbrua. 

– Dette må gjøres ved å fylle opp elvebunnen til man igjen har tilstrekkelig oppfylling rundt pilarene. Pilarene, brufundamentene i elva, er direktefundamenterte på løsmasser, og må ha oppfylling rundt og over seg for å være trygg. Landkar og sideterreng før og etter bruene erosjonssikres ved plastring, for å forhindre ukontrollerbar utrasing av de fire landkarene på stedet, avslutter Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Frode Lyng Hansen ved Statens Vegvesen sier at de må gå i gang med vedlikeholdsarbeidet i god tid før neste vårflom. Foto: Krister Sandaker Tårn

Har sendt inn en «søknad»

Frode Lyng Hansen hos Statens vegvesen sier til Kronstadposten at de har sendt inn en «søknad» i form av et plandokument til blant annet NVE og Alta kommune, som nå er ute på høring.

 – Elvebunnen har senket seg betraktelig siden brua ble bygd. Den er nå hele to meter lavere enn den har vært opprinnelig, ifølge ferdig-bru tegningen. Erosjonen har skjedd over mange år og nå er det viktig at vi får gjort tiltak før neste vårflom. Dette er vedlikeholdstiltak som vi er nødt til å gjøre, for å hindre at det ikke skal kunne gå galt. Foreløpig er situasjonen ikke være til fare for trafikken, fastslår han.

I juni 2021 intervjuet Kronstadposten nevnte Hansen i forbindelse med Statens vegvesens årlige inspeksjon av nettopp Tørrfossen bru. Den gang sa blant annet Hansen at «brua holder stand enn så lenge». Nå viser det seg altså at det bare skulle en ny vårflom til før brua umiddelbart må utbedres.

 

Debatt