Statens vegvesen har i forbindelse med inspeksjon etter flomhendelser ved Garrejohka 2 og Baddern i 2021 og 2022, også oppdaget voldsomme erosjonssakder ved Tørrfossen bru i Alta.
– Det viser seg at omfattende erosjon de siste tiår, som fortsatt pågår, har senket elvebunnen betraktelig ved Tørrfossen bruene i Alta. Den trafikkerte Ev6 brua fra 1957 står nå i fare for å kollapse dersom tiltak ikke iverksettes snarest. Alta kommune har også VA/EL nett som er utsatt grunnet de store erosjonsskadene ved bruene. Den eldste VA ledningen er faktisk fullstendig blottlagt i elven. Stedet er befart med Alta kommune, og det er også ønskelig fra deres side at elvebunn fylles opp for å beskytte ledningstraseene, skriver Statens vegvesen i et brev til Alta kommune. Videre skriver de at tiltaket de ønsker å sette i gang er for å gjenopprette ødelagt erosjonssikring for landkarene og pilarene til brua over E6 og gang- og sykkelbrua. – Dette må gjøres ved å fylle opp elvebunnen til man igjen har tilstrekkelig oppfylling rundt pilarene. Pilarene, brufundamentene i elva, er direktefundamenterte på løsmasser, og må ha oppfylling rundt og over seg for å være trygg. Landkar og sideterreng før og etter bruene erosjonssikres ved plastring, for å forhindre ukontrollerbar utrasing av de fire landkarene på stedet, avslutter Statens vegvesen. Artikkelen fortsetter under bildet.Den trafikkerte Ev6 brua fra 1957 står nå i fare for å kollapse dersom tiltak ikke iverksettes snarest.
Tørrfossen bru står i fare for å kollapse
Erosjonsskadene ved Tørrfossen bru anses som en hastesak med høyeste mulig prioritet i Statens vegvesen.