Kjellmann opplever at behovet for et veisenter her oppe, er utrolig stort. Han mener det er viktig å legge til rette for langtransportsjåførene, som har en viktig jobb.
– Det er ikke noe ordentlig opplegg for storbilvaskehaller helt her oppe i nord. Det er såpass mange trailere og lastebiler som kjører her, at det virkelig trengs, opplyser han.
Fire vaskehaller
Veisenteret vil være fordelt på to etasjer. Da med et vaskesenter i første etasje, og døgnhvileplass for trailersjåfører i andre etasje. Der vil det også være servicesenter og kontorlokaler.– Det vil bli fire vaskehaller, og det skal være for absolutt alle kjøretøy, til og med modulvogntog. To av hallene blir 35 meter lang, sier Frode.
– En av hallene vil være for mindre biler, varebiler og bobiler. Ved siden av vil det være en helautomatisk vaskehall. Og mens bilen vaskes, skal det være mulig å ta seg en liten godbit og kaffe.
– Man kan kjøre bilen på vask, så kan man gå inn i et glassrom, hvor man kan ta seg en kaffe. Vi vil også ha noen automater med litt mat og kaffe. Artikkelen fortsetter under bildet.
Drivstoff for alle
Som det kan ses på søknadstegningen, vil det også være muligheter for å fylle drivstoff.– Det vil være mulig å fylle for alle kjøretøy, samt at det vil være el-ladere for storbiler.
– Her skal vi ha alt, og vi blir å kalle det et veisenter. Man ser mye av dette i Sverige og Finland, spesielt utenfor de større byene. – Når du sier alt, mener du da også større matservering?
– Det får vi se på hva vi finner ut av. I førsteomgang handler det om å få bygget opp, svarer Kjellmann. Han forteller også at det vil være uteareal på taket i andreetasjen.
– Det er mange muligheter for hva man kan finne på, sier han.
– Den beste tomta til dette formålet
Tomta veisenteret skal stå på, er den første man kommer til på industriområdet, kun et steinkast unna E45.– Det er stor trafikk her. Det går flere trailere gjennom her enn det gjør over E6, erfarer han.
– Jeg må si at jeg har vært heldig og fått den beste tomta til vårt formål. Vi får både ut og innkjøring, og det er god plass til storbiler.
– Dette er den rette plassen, og et veisenter trengs virkelig. Det er ekstremt mye trafikk her, legger han til. Grunnarbeidet er allerede i gang, med Odd Thomassen bak roret i gravemaskinen. Men når selve byggingen starter, kan ikke Frode si noe om.
– Jeg tør ikke si noe, men det er mulig det blir en gang på sensommeren. Da vil vi komme i gang. Men jeg har mange prosjekter, så jeg må finne tid til det også, flirer Kjellmann.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En kostbar, men fremtidsrettet investering
Men han innrømmer at det blir spennende å sette i gang.– Det er artig å gå i gang med nye prosjekter. Jeg har fra før av veisenter i Sørkjosen og Talvik, men dette blir den første i Alta.
– Dette må være en dyr investering. Har du en sum?
– Det tør jeg ikke å si, flirer han.
– Det blir en dyr investering, men det er en investering for fremtiden. Jeg føler det er verdt det, sier han.
Avslutningsvis vil Frode skryte av Henning Bek, som tegnet prosjektet for han mens han jobbet for Verte Arkitekter.
– Det var Henning Bek som tegnet det første veisenteret i Talvik til meg tilbake i 2006, og det var et av hans første oppdrag. Han har tegnet alt, og derfor ønsket jeg å bruke han til dette nye veisenter-prosjektet, og det fikk jeg. Jeg er storfornøyd med han.