Frode Kjellmann og E6 Talvik Diesel og Bensin skal etablere et veisenter med vaskehall, døgnhvileplass og bensinstasjon, kun et steinkast unna E45. Foto: Krister Sandaker Tårn og Verte Arkitekter

Etablerer veisenter med vaskehall, døgnhvileplass og bensinstasjon i Alta

Aktiviteten er stor oppe på Skillemo industriområde, og nå har arbeidet også begynt på den største tomta. Der skal Frode Kjellmann gjennom E6 Talvik Bensin og Diesel AS sette opp et skikkelig veisenter, med både drivstoff, vaskehaller, døgnhvileplass og kontorlokaler.


Kjellmann opplever at behovet for et veisenter her oppe, er utrolig stort. Han mener det er viktig å legge til rette for langtransportsjåførene, som har en viktig jobb.
– Det er ikke noe ordentlig opplegg for storbilvaskehaller helt her oppe i nord. Det er såpass mange trailere og lastebiler som kjører her, at det virkelig trengs, opplyser han.

Fire vaskehaller 

Veisenteret vil være fordelt på to etasjer. Da med et vaskesenter i første etasje, og døgnhvileplass for trailersjåfører i andre etasje. Der vil det også være servicesenter og kontorlokaler.
– Det vil bli fire vaskehaller, og det skal være for absolutt alle kjøretøy, til og med modulvogntog. To av hallene blir 35 meter lang, sier Frode.
– En av hallene vil være for mindre biler, varebiler og bobiler. Ved siden av vil det være en helautomatisk vaskehall. 

Og mens bilen vaskes, skal det være mulig å ta seg en liten godbit og kaffe.
– Man kan kjøre bilen på vask, så kan man gå inn i et glassrom, hvor man kan ta seg en kaffe. Vi vil også ha noen automater med litt mat og kaffe. 

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Frode Kjellmann mener det er viktig å legge til rette for trafikantene, og da spesielt langtransportsjåfører. Derfor setter han opp et veisenter i Skillemo. Foto: Krister Sandaker Tårn

Drivstoff for alle

Som det kan ses på søknadstegningen, vil det også være muligheter for å fylle drivstoff.
– Det vil være mulig å fylle for alle kjøretøy, samt at det vil være el-ladere for storbiler.
– Her skal vi ha alt, og vi blir å kalle det et veisenter. Man ser mye av dette i Sverige og Finland, spesielt utenfor de større byene. 

– Når du sier alt, mener du da også større matservering?
– Det får vi se på hva vi finner ut av. I førsteomgang handler det om å få bygget opp, svarer Kjellmann.

Han forteller også at det vil være uteareal på taket i andreetasjen.
– Det er mange muligheter for hva man kan finne på, sier han. 

– Den beste tomta til dette formålet

Tomta veisenteret skal stå på, er den første man kommer til på industriområdet, kun et steinkast unna E45.
– Det er stor trafikk her. Det går flere trailere gjennom her enn det gjør over E6, erfarer han. 

Han er mer enn fornøyd med tomta og arealet han har fått til rådighet. 
– Jeg må si at jeg har vært heldig og fått den beste tomta til vårt formål. Vi får både ut og innkjøring, og det er god plass til storbiler.
– Dette er den rette plassen, og et veisenter trengs virkelig. Det er ekstremt mye trafikk her, legger han til. 

Grunnarbeidet er allerede i gang, med Odd Thomassen bak roret i gravemaskinen. Men når selve byggingen starter, kan ikke Frode si noe om.
– Jeg tør ikke si noe, men det er mulig det blir en gang på sensommeren. Da vil vi komme i gang. Men jeg har mange prosjekter, så jeg må finne tid til det også, flirer Kjellmann. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

På den største tomta på industriområdet, kun et steinkast unna E45, skal Frode sette opp et veisenter. Foto: Krister Sandaker Tårn

En kostbar, men fremtidsrettet investering

Men han innrømmer at det blir spennende å sette i gang.
– Det er artig å gå i gang med nye prosjekter. Jeg har fra før av veisenter i Sørkjosen og Talvik, men dette blir den første i Alta.

– Dette må være en dyr investering. Har du en sum?
– Det tør jeg ikke å si, flirer han.
– Det blir en dyr investering, men det er en investering for fremtiden. Jeg føler det er verdt det, sier han.

Avslutningsvis vil Frode skryte av Henning Bek, som tegnet prosjektet for han mens han jobbet for Verte Arkitekter.
– Det var Henning Bek som tegnet det første veisenteret i Talvik til meg tilbake i 2006, og det var et av hans første oppdrag. Han har tegnet alt, og derfor ønsket jeg å bruke han til dette nye veisenter-prosjektet, og det fikk jeg. Jeg er storfornøyd med han.

Slik er veisenteret tiltenkt. Skisse: Verte Arkitekter as

 

Debatt