For etter å ha solgt hele 159 varebiler og personbiler av merket Toyota i 2021, har de kun solgt 99 førstegangsregistrerte biler i 2022. Nedgangen er noe salgssjef på Harila, Oskar Langli, tar seriøst.
– Vi er ikke misfornøyde. Vi skal selvfølgelig være nummer én, men nummer to er ikke en dårlig plassering.
– Vi har kjent det på kroppen at det er som tallene sier. I dag handler veldig mange av leveringene om man kan få bilen i tide. Vi hadde en plan om å øke salget for i år, men det hjelper ikke når varene ikke kommer i rett tid, fortsetter Langli.
Leveringsproblemer
Langli forteller at de planla å levere 170 biler i 2022, men at de kun endte på 99. Han legger ikke skjul på at de har merket leveringsproblemene.– Det handler om hva som har kommet på innsiden av grensen i Norge. Selvfølgelig kunne salget vært enda bedre hvis vi hadde hatt en raskere leveringstid, men den største faktoren når det kommer til hvor mange biler vi får ut på veien - er hvor mange biler vi klarer å få tak i. Det er lange ventetider og også en global mangel på bilchips, som gjør at vi ikke får de bilene vi bestiller. Årets tall er en nedgang på hele 37,74 prosent fra 2021. Langli forteller at det er vanskelig å følge opp et så godt år som det 2021 var.
– Det er en dramatisk tilbakegang i volum, men det er veldig sjeldent å få to topper etter hverandre. Hvis vi sammenlikner tallene så er vi tilbake på tallene vi hadde i 2020. Det er som forventet siden vi hadde den salgstoppen i fjor, sier Langli før han fortsetter;
– Vi skal ikke krisemaksimere dette. I fjor var et ekstraordinært godt år for Toyota-butikken vår, hvor vi hadde veldig godt salg og hadde varer hele tiden. I år har vi ikke fått de varene i like god fart som i fjor, og det gir slike utslag på tallene, sier han.
Stor ordrereserve i 2023
Til tross for nedgang holder salgssjefen motet oppe, og han forteller om en stor ordrereserve i 2023.– Veldig mange ordre er forskjøvet inn i 2023. – Så i 2023 vil salget gå opp igjen?
– Nå er det andre faktorer som slår inn. Biler har blitt vesentlig dyrere, og kjøpekraften til folk har gått ned. Vi får se hvordan det slår an. El-bilen som vi skulle inn på markedet med i sommer, fikk vi ikke levert mange av i år. Den er forskjøvet inn i 2023. Vi har en ordrereserve i konsernet på nærmere 500 biler, som vi helst skulle fått levert i 2023, men det er heller ikke høgd i stein at vi får det til. De merker nemlig at el-biler blir mer og mer populært, og at det er noe de vil ta innover seg. Men deres klassikere slår fortsatt bra an hos kundene.
– Hadde vi hatt flere biler inne så hadde vi registrert flere biler. Her hos oss har vi har hatt bra med Rav 4- og hybrid, det er modeller som har slått bra an og det er vi fornøyd med, avslutter Oskar Langli.