Ole Steinar Østlyngen på Alta Motorsenter er svært fornøyd med å være ledende på nybilsalget i Alta. Foto: Therese K. Munkvold

Alta Motorsenter topper bilsalget i 2022: –⁠ Du må være god fra kunden kommer inn døra

Bilbransjens salgstall for 2022 er klare, og der troner Alta Motorsenter øverst med totalt 138 solgte og nyregistrerte person- og varebiler. På andreplass følger Toyota med 99 solgte.


Det betyr at Alta Motorsenter overtar tronen fra Harila, som i 2021 solgte flest biler med hele 159. Ole Steinar Østlyngen, daglig leder og eier av Alta Motorsenter, har en teori om hvorfor de lyktes så godt i år.
– Toyota var veldig sterk i 2021. Det at vi lyktes så godt i 2022 tror jeg skyldes en helhet. Mercedes har kommet med mange vanvittig fine modeller de siste årene. De har fått et nesten helt komplett modellprogram fra de bittesmå til de store luksusflåtene og til SUV, ja egentlig har de fått til alt. I tillegg har vi en god butikk og et verksted som er utviklet. Ikke minst har vi en vanvittig god stab. Det er med andre ord ikke bare én enkelt ting som at man har gode selgere eller fine biler, det er helheten som avgjør, tror jeg.

– Du må være god fra kunden kommer inn døra til han eller hun skal ha service på bilen og eventuelt skal bytte den inn i en ny bil, fortsetter han.

Desidert størst på varebil

Tallene for nysalget for personbiler viser at Alta Motorsenter har solgt 77 nyregistrerte Mercedes-Benz’er i fjor, tett fulgt av Harila med 76 Toyota’er.
– Selv om vi bare har slått Harila med én personbil, er vi fornøyde. For vinner man med bare ett mål i en fotballkamp, så har man jo vunnet, humrer Østlyngen.

I varebil-kategorien er Mercedes- Benz nok en gang suveren. Over halvparten av varebilene som er solgt i Alta i 2022 er solgt på Alta Motorsenter, og her er det ifølge Østlyngen helt klart Mercedes-Benz Vito som er årsaken til det.
– Det er Vito’en som er helt i toppen. Av våre varebiler i 2023, er 52 av 61 Mercedes-Benz-biler av typen Vito. Bilen er i en helt egen særklasse. Slår vi personbil og varebiler i lag, er det fortsatt Vito som er solgt mest i Alta med 58 biler, fastslår han.

På andreplass på listetoppen forvarebiler er det Volkswagen med 35solgte og Totoya med 23 solgte. ToyotaProace utgjør 18 av disse, mensVolkswagen Transporter solgte 16 bileri fjor.

Bytter gammelt mot nytt 

– For de som kjøper helt ny bil hos dere, de bytter gjerne inn den gamle?
– Veldig ofte gjør det det ja. Vi selger 50 prosent flere brukte biler enn nye. I tillegg selges gjerne den brukte mot en annen brukt bil som vi tar inn. Hvis jeg husker rett solgte vi 273 nye biler totalt i fjor, mot 400 brukte biler, fortsetter han. 

Salgsoversikten for fjoråret viser at bare i desember ble solgt 112 nye personbiler i Alta. Her hadde Alta Motorsenter 29 av nyregistreringene. Østlyngen mener det skyldes den store etterspørselen før de nye avgiftene trådet i kraft 1. januar 2023.
– Alle har stresset med å få levert biler før avgiftene steg, så i forhold til etterspørselen har det kun vært snakk om hva man klarte å få tak i av biler før fristen. Bare i romjulen ble det solgt 34 nye biler i Alta.

Elbilene dominerer markedet

Samlet salgsoversikt for person- og varebiler i Alta er 679 nybiler totalt i fjor. Av disse var 308 helelektrisk, mens 108 av disse var plugin-hybrid. På tre år har markedsandelen til elektriske biler steget betraketelig, og den trenden spår Østlyngen bare vil stige. 
– For tre år siden var vi på ti prosent og nå er vi på over halvparten med strøm. Jeg tror at utviklingen bare vil fortsette i den retningen og jeg tror heller ikke at det er lenge før vi ser elbiler med over 100 mil i rekkevidde. Det er jo det med rekkevidde som er ankepunktet for oss som bor her oppe i nord. Jeg er sikker på at det ikke går lang tid før det både blir enklere og raskere ladetilgang i Finnmark. Det er nok ikke lenge før du kan tanke på stasjon på samme måte som med annet drivstoff. Når du er ferdig å hente kaffe eller kjøpe deg en pølse, så vil bilen være ferdig ladet. Vi kommer dit, men det vil nok ta noen år, fastslår han. 

Prisstigning i samfunnet

Selv om Østlyngen og co har hatt en økning fra 16,09 prosent markedsandel i 2021 for person- og varebiler, til 20,32 % i 2022, tror ikke Østlyngen at den positive utviklingen vil fortsette i 2023. Med økte matpriser, dyrere strøm og krig i Ukraina, tror Østlyngen det for mange i Norge kan bli en tøff start på 2023.
– Jeg tror helt klart at 2023 vil bli et litt tøffere år. Kanskje vi vil se på slutten av året at ting normaliserer seg litt mer, men starten på året tror jeg blir tøff for mange, inkludert oss, sier han og fortsetter:
– Jeg tror nok at vi trenger en liten hestekur nu, det har gått bra i Norge siden 2008. Vi hadde kanskje en hump i veien i 2008, men det var bare en liten dupp sammenlignet med syd europa. Der blødde de i fem år etter vår lille dupp. Nå har vi en ny hump i veien her til lands, men hvor stor den blir er umulig å spå. 

Debatt