Tirsdag behandlet kommunestyret en sak om Alta kommunes fremtidige kommunikasjonsstrategi. I den forbindelse tok flere av politikerne til ordet for å gi skryt for den jobben som kommunens egen kommunikasjonsrådgiver, Astrid Krogh, gjør og har gjort til nå.
– Jeg ønsker å gi skryt til den jobben som er gjort i forhold til strategiarbeidet. Den virker veldig bra og veldig gjennomtenkt, men jeg ønsker at den skal rulleres annet hvert år. Utviklingen er kjapp og internettet snur seg hele tiden i forhold til ting som kommer. Man burde ha fremtiden foran seg hele veien og følge med, sa han blant annet fra talerstolen, sa blant annet FRPs Claus Jørstad i debatten. Kristin Jensen fra Arbeiderpartiet tok til ordet for å gi skryt til kommunikasjonsrådgiver Krogh og den jobben hun har gjort. – Jeg er veldig glad for at vi har en god kommunikasjonsrådgiver i vår kommune og det var slettes ikke et enstemmig kommunestyre som vedtok at vi skulle ansette en slik rådgiver noen år tilbake. Jeg håper at alle ser viktigheten av å ha en slik stilling, og kanskje vi burde se på muligheten for å utvide den til flere stillinger. – Når vi ser på hva Bodø kommune får til med ni stykker i sin kommunikasjonsavdeling. De er dobbelt så mange mennesker som oss og vi har bare én som igjen har fått til veldig mye bra. Hvordan skal vår rådgiver klare å delta i alle virksomhetene våre som bare ett menneske, spurte blant annet Jensen.Positivt med en strategi
– Det er svært positivt for Alta kommunes kommunikasjonsarbeid at en strategi nå er på plass. Det som er vel så viktig er jobben som skal gjøres etter vedtak. For at organisasjonen skal dra i samme retning og at kommunikasjonsmålene innfris, må strategien implementeres, skriver rådmann Bjørn Atle Hansen og kommunikasjons-rådgiver Astrid Krogh i sin vurdering til saksfremlegget. Arbeidet med kommunikasjonsstrategien er fra deres side tiltenkt å prioriteres i 2023, og på følgende måte:- Kommunikasjonsrådgiver besøker tjenesteområdene og går gjennom strategi. Veileder samtidig på hvordan strategien kan brytes ned på virksomhetsnivå.
- Medlemmer i redaksjonen skal være med på møtene. De skal gjøres bedre kjent slik at de får en større rolle i sin virksomhet. De er bindeleddet mellom virksomhet og kommunikasjonsenheten.
- Bistå tjenesteområdene/virksomhetene i bruk av enkel kommunikasjonsplan.
- Det vil bli gjennomført medietrening og opplæring, som ansatte kan melde seg på.